Hej!

Försöker lära mig lite begrepp och saker om grunder och golv.

Jag ska renovera en gammal gillestuga från 1975 som är en tillbyggnad till övriga huset och är lite nyfiken på vad det är för platta, om det finns isolering och vad det är för golv. På bygglovet står det "kantförstyvad arm. hel platta". Ca 1/3 av golvet är borta, vet ej varför, därför är det två nivåer på bilden.

- Det högre liggande golvet: vad är det golv? Betonggolv?
- Det lägre golvet: Vad kallas det?
- Antar att inte finns någon isolering på denna? Hur kan jag ta reda på det?

Mycket tacksam för hjälp!

GsJb9Ob.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som två betongplattor. säkert ingen isolering under man man kan säkert borra ett hål ner och känna efter med en pinne. bara man fyoller igen efter.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för svaret! Den lägre är det något grövre yta på, som om någon stått med en bredspackel och svept några gånger och lämnat lite ojämnheter efter sig. Gör man ofta så, att man gjuter en mer grov, obearbetad betongplatta och ovanpå den gjuter en mer slät?

Utgår från att den är oisolerad. Har tänkt lägga golvvärme på detta efter att ha låtit några gubbar gjuta upp det lägre golvet i nivå med det övre. Funkar det att lägga Flooré 50 mm-golvvärme direkt på detta underlag? Utanför är det nydränerat med dubbla isodrän-skivor.
 
Jag hade nog sett till att ha minst 10cm isolering under golvvärmen, i nya hus har man ju 30cm.
Jag hade faktiskt bilat upp iaf den övre plattan. Hur högt i tak är det där?
Det korrekta är nog ändå att bila upp alla plattor och fylla på med singel, isolering och gjuta en ny platta. Du måste väl ändå flyta ett golv på golvvärmen?
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för svaret! Det är 2,40 i tak från det övre lagret. Har visserligen frågat ungefär samma sak i en annan tråd men passar ändå på här.

Jag har sökt men inte hittat något bra svar på vad vinsten skulle vara att bila bort golvet mot att göra följande:

1. Kall betongplatta
2. Ventitex
3. Blå Platon (med luftade socklar för att få bort fukten från under golvet)
4. Eventuell stabiliseringsskiva
5. Flooré golvvärme med 50 mm isolering
6. Klinkers
 
Den undre är säkert original 70-tals plattan. De brukar vara väldigt ojämna och luta lite här och var...
Någon har säkert senare gjutit på en ny platta för att få det plant.

Jag har själv platta på mark från - 77. Jag chansade inte med fukt/mögel så jag lade in Nivell golv...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack för svaret, anders07! Svårt att lägga in Nivell-systemet? Klinkers på det eller? I din källare? Kostade?
 
Nivell och sen limmade jag LK EPS 16 på det för vattenburen golvvärme och klinker på det.
Det finns även färdigt spårade skivor för golvvärme från Nivell.
Jag har ca. 85 kvm Nivell och hade firma som lade in det. Har för mig det blev runt 120' efter ROT...
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Det kan också vara så att den lägre plattan var tänkt att utgöra underlag för ett parkettgolv på reglar, medan den högre plattan var tänkt att målas eller beläggas med plastmatta. De färdiga golven skulle då få samma höjd.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Peroande: Det kan nog ha sett ut på det viset, när den användes som gillestuga av förrförra ägaren. Förra ägaren rev ut allt.

Angående gjutning av lägre delen och Nivell-system: Skulle man kunna strunta i gjutningen i den lägre delen och justera med Nivell-system så att hela golvet kommer i nivå?
 
frihopper skrev:
Tack för svaret! Det är 2,40 i tak från det övre lagret.
Jag har sökt men inte hittat något bra svar på vad vinsten skulle vara att bila bort golvet mot att göra följande:
Bila ut gör man ju för att kunna få i mer än fjuttiga 5cm isolering och samtidigt hålla en skaplig höjd i rummet.
Men du har ju ändå 2,40 så kanske att du kan bila bort den övre plattan bara och lägga 10cm isodrän och på det Flooré golvvärme med 50 mm isolering som du flyter ut en armerad tunn platta på.
 
  • Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack Huddingebo! Min nuvarande plan är följande:
Ingen bilning. Skippar gjutning. Nivell-system med isolering och golvvärme.

1. Luftspalt 35 mm som lägst, 115 mm luftspalt som högst där nuvarande golv är lägre.
2. Nivell-system 70 mm-reglar med 70 mm isolering
3. Flooré-system golvvärme med 25 mm isolering
4. Klinkers
Bygghöjd ca 140 mm med 95 mm isolering.
Takhöjd blir då 2,26 cm i hela uttrymmet.

Med bilningen skulle jag eventuellt kunna lägga på 80 mm isolering till. Men skulle det vara värt det?
 
Hittade en gammal ritning från bygglovet för tillbyggnaden och plattan från 1974.

Som jag tolkar det är det alltså en förhöjning av plattan mot husets långsida på 300 mm (är det det som är "kantförstyvad"?) och resten av plattan är 100 mm betong och under det ligger 150 mm singel. Stämmer det?

På ett annat ställe står det:
Grundplatta
Btg Std II K 250
Arm. Ks 40

Antar att det har med betongen och armeringen att göra...

RtlbIOY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.