Ytterligare en fråga jag inte hittar svar på. Hjälp! :)

Vi låtsas att jag köpt en lägenhet för 100.000:-.

Senare överlåter jag 50% till min fru.

Ännu senare säljer vi lägenheten tillsammans.

I deklarationen står det förifyllt att mitt inköpspris är 100.000 och i fruns deklaration står det förifyllt att inköpspriset är 50.000:-.

Kan detta stämma? Hon har ju "fått" 50% av mig Inte köpt. Våra gemensamma uppgifter borde väl då deklareras:
Inköpspris: 100.000 ägande 50%.

Eller?
Summorna är påhittade i detta exempel.
 
Som ja ser det är de väll bra, då får ni mindre vinstskatt då ni fått en högre inköpssumma totalt eller tänker ja fel ?
 
Malten skrev:
Som ja ser det är de väll bra, då får ni mindre vinstskatt då ni fått en högre inköpssumma totalt eller tänker ja fel ?
Jo så blir det men frågan är om det är rätt eller inte.
 
Ingen som har koll på detta? Skulle vara otroligt fint att slippa ta kontakt med jurist.
 
M
varför inte ringa till skatteverket?
 
Kan det vara så att du aldrig deklarerade din försäljning av halva bostaden?
Om bostadsrätten hade ökat i värde när du sålde halva till din fru så skulle du vid det tillfället betalt reavinstskatt.
Säljer man en fastighet under taxeringsvärdet räknas det som gåva och skatten skjuts på framtiden. Så är det inte med bostadsrätter, då räknas det bara som gåva om ersättningen verkligen var noll kronor. Eftersom du inte gav bort halva utan sålde den, så skulle du deklarera försäljningen,och det blir garanterat en skatt som ska betalas om bostadsrätten har ökat i värde. Hur länge sedan var det din fru köpte in sig?

Här finns en del information: http://lawline.se/answers/10340
 
Jag tror att siffran för dig är fel. Din fru bör ha fått ta över ditt ingångsvärde på 50.000 och ingågsvärdet för din resterande halva torde vara 50.000, inte 100.000.
Huruvida du borde ha deklarerar något vid gåvotillfället vet jag inget om.
Maila SKV och fråga, de brukar svara hyfsat fort och lättförståeligt.
 
Redigerat:
Gav du 50% till henne eller betalade hon för det?
 
Jag ser nu att det i första inlägget tydligt står att det var en gåva. Jag håller med ccf, ditt ingångsvärde verkar vara fel. Ring skatteverket och fråga. Det är i alla fall lätt att räkna ut vad den totala skatten bör bli. Deklarera så gott ni kan och skriv förklaringar. Om skatten blir rätt så riskerar ni inte skattetillägg.
 
b_hasse skrev:
Ring skatteverket och fråga. Det är i alla fall lätt att räkna ut vad den totala skatten bör bli. Deklarera så gott ni kan och skriv förklaringar. Om skatten blir rätt så riskerar ni inte skattetillägg.
Ok, stort tack! Jag visste inte att Skatteverket svarar på frågar gällande enskilda fall. Trodde det var läge för jurist och det slipper an som sagt hemskt gärna. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.