Hej
Vårt hus byggdes 2006 och av någon outgrundlig anledning så är det ingen ljuddämpning mellan rummen. Har sett många bra förslag här på forumet men som icke fackman fattar jag inte allt som står. Så jag skriver en egen tråd och hoppas någon kan hjälpa mig.

Vi ska nu tapetsera ett sovrum och tänkte att vi så kunde riva bort gipsplattorna och lägga in isolering och sen sätta nytt gips. Hur mycket hjälper detta?
Rummen är små så vi vill inte göra tjockare väggar med gips utanpå.
Har även hört att för att få en bra ljudisolering så ska det vara en luftspalt i väggen, hur funkar detta?
 
Hur mycket det hjälper beror på vilken isolering och hur tjock den är.
Det finns speciell isolering framtagen för just detta ändamål.

Räkna gärna också på hur mycket yta det försvinner med dubbelgips. Brukar vara mindre än man tror.
 
Måste jag ta bort golvet med då? Så det går ner till plattan eller kan det bara gå den cm utanför väggen? Med gipset menar jag.
 
Lillaria skrev:
Måste jag ta bort golvet med då? Så det går ner till plattan eller kan det bara gå den cm utanför väggen? Med gipset menar jag.
Du behöver ej ta bort golvet. Sätt gipset ovanpå befintligt golv.
 
sblixten skrev:
Du behöver ej ta bort golvet. Sätt gipset ovanpå befintligt golv.
Hur är det med luftspalten då?
 
Menar du luftspalt för ljudisolerings skull?
I så fall så är det ganska komplext och det skall vara flera stycken med olika avstånd för bästa effekt.
Ingenting du bör fundera på om du vill ha smala väggar och inte annars heller.
Bättre i så fall att sätta i ljudisolering där dessa egenskaper redan beräknats.
Ljudisolering och/eller dubbelgips är det som kommer fungera bäst och är praktiskt gemförbart i ditt fall.
Redan efter en av dessa åtgärder kommer förmodligen dörren vara den del som släpper igenom mest ljud.
 
Y
Jag öppnade alla väggarna och pressade i någon cm förtjock isolering.
Som jag tolkade hemmabio-folk så tar isolering bort det ihåliga ljudet som blir när man knackar på väggen.

Det där fanatiska om luftspalt var inte alternativ då jag inte vill få tjockare väggar.

Använde masonitskiva på ena sidan väggen, och vanlig gips på andra för att få två olika slags dämpningar.

Viktiga är att täta allt med typ latex eller liknande, runt dosor, runt skivornas kanter, reglar osv. Vilket jag gjorde.

Isolerade även lite ovanför innertaket.

Sen massiva innerdörrar.. Ifall man bygger ljudstudio så vore ju tätlister lämpligt, vilket jag inte har men nöjd med dom dyra dörrarna iaf.

Inredningen i rummen är ju rätt avgörande med att dämpa ljud med innan dom når väggarna.

Så är ju frågan om ditt golv är så stabilt eller om man kan göra något mer även där.


Sen finns det ju brandgips som är tyngre/bättre, nästan som dubbla skivor utan att vara drastiskt tjockare än singel.


Hurvida det är värt det eller ej är nog upp till dig. Tycker du det är lätt som en plätt att riva ner väggskivor och golv/taklister så varför inte, det är ju inte så mycket pengar det rör sig om. Men det är ju bra mycket mer jobb att återställa det sen än om ni bara tapetserat direkt.


Ska lägga på brandgips utanpå vanliga gipsen inne i det rummet där bergvärmen står och jobbar, det är väl enda jag ångrar att jag inte gjorde direkt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.