Henri skrev:
Enligt uppgift skulle tensider orsaka dålig vidhäftning samt förstöra färgens härdning.
Innehåller < 5% amfotära och nonjontensider.
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/rengoring/malartvatt

Jag måste säga att jag är mer orolig över innehåll av lut, som mattar fönsterglasen.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
målar i sommar fasaden på den nyköpta sommarstugan med S 2002-Y, en varm ljusgrå färg. Redan grått men en kall och "vass" grå.

Vårt förra hus var grått med en dragning åt grönt, passade bra nära skog. Vid jämförelse med ena grannens gråa hus upplevdes det som grönt men vid jämförelse m andra grannen som hade grönt hus upplevdes vårt som grått.

Att tvätta fasaden med 3-5 års mellanrum är inte dumt. Blir som nymålat igen.
 
Många av marknadens färger är inte optimerade för det svenska klimatet! Varför finns det då färger som inte är anpassade? Det är en kostnadsfråga, vi valde att måla huset i en vit nyans, har inte haft några problem under 10 år med varken smuts eller alger, vi bor på landet, åkrar runt omkring gården, dammar rejält vissa tider på året. När vi valde färg så hade vi flera alternativ, Alcro bestå-dyrt som f...n, hittade en billigare variant på Coopbygg- mycket billigare. Valde till slut Alcro-färgen. Det skiljde nästan 6 000:- mellan färgerna, glad idag att vi tog den dyrare. Alcro, Jotun, Beckers,Engwall&Claesson,Nodsjö,Liwa det finns så många bra färgtillverkare men bara för att man köper ett bra märke så är det inga garantier att man slipper problem. Rekommendationer från målare är att tvätta fasaden med 2-3 års intervall oavsett vilken färg som används. Och det går lika bra med såpa som en fasadtvätt!
Vitt fungerar hos oss iaf!
 
Målade huset, nybyggt, för 10 år sedan. Alcro Bestå, kulör äggskal. Dyrt som f-n, men jösses vad det var värt varenda krona. Tvättat huset en gång och panelen ser fortfarande nymålad ut. Inga tendenser till påväxt eller missfärgningar nånstans. Grannarna som valde en billigare färg i samma kulör fick måla om efter drygt 5 år och det ser ut som om det snart är dags snart igen... Tycker att man måste underhålla sitt hus precis som allt annat och då är en fasadtvätt med jämna mellanrum en billig investering för att skjuta upp ommålningen några år.
 
Vårt hus är ljusgrått med mörkgrå foder mm. Det är nu åtta år sedan vi målade och vi har ingen smuts eller mögel på det. Beckers akrylatfärg är det bästa enligt mig. Målade garaget för fyra år sedan då jag byggde det . Likadant där ingen smuts eller mögelprickar. Tvätta är helt onödigt, det kan jag göra om det behövs innan jag målar om. Målet är att färgen skall hålla minst 10-12 år. Sen kan man måla om det ifall det börjar se illa ut.
 
Hej, hoppar in i tråden med följande fråga:

Vi har ett sommarställe som är målat i falu rött med vita knutar, fönster och under taknockar, 10 år gammalt.

Nu är det dags att måla om huset. Då den vita färgen fortfarande är väldigt fin men lite smutsig undrar jag om det är OK att "bara" tvätta av det vita och måla om resten? Om så, vad skall man tvätta med?
 
Slamfärger borstar man bort det som sitter löst, ingen tvätt!
 
Borde ju finnas många att fråga om ni åker runt i ca 5-10 år gamla villakvarter, ungefär då var det ju poppis, när det skulle vara new England-stil på husen :)
 
K
Mina föräldrar hade ett vitt hus i många år men tröttnade på att tvätta och måla om. Så de målade huset gult... bor vid havet.
 
Har ett vitt hus, riktigt vitt 0500. Målade med Nordsjö -89 och gjorde om det 2006. Då var det slitet men förvånansvärt bra ändå. Fortsatt med vitt, kanske skulle ha blandad i någon biocid till norrsidan av huset. Där är det prickar, men i huvudsak där buskar begränsar luftcirkulationen. Söder inga som helst problem.

Kulör är som baken, olika. Vad en tycker är snyggt, gillar inte en annan. Ska vi hålla detta till teknikaliteter och lämna tyckanden och smak åt individen?!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Hmm denna frågan känns bekant 😁
 
Redigerat:
  • Gilla
Elmy
  • Laddar…
Tvättade o målade huset vitt -99 och det är lika fint än. (Putsat) Får med jämna mellanrum lämna färgkoden till förbipasserande. En gavel ska nog få sig en tvätt i år, så jag är nöjd. Skulle välja vitt alla dagar i veckan.
 
Oftast målar man inte fasaden i rent vit färg, utan en bruten som ser smutsig ut på nära håll och på avstånd mjukt vit. Kanske är det därför det inte är större behov av att tvätta en "vit" fasad än en grå. Vi målade vårt hus i en bruten vit 2002 och har varken behövt tvätta den eller måla om den sedan dess.
 
Jämför huset med en bil. Vit bil kontra mörk.Däremot kanske påväxten syns mer på ett vitt hus, men då finns Boracol.
 
Hade vår målare här igår (vi håller på med en totalrenovering av en del av vårt hus) och jag frågade vad jag skulle tvätta fönsterbågarna utvändigt med. Hans svar var Boracol. Tydligen innehöll all färg det förr men numera, med Svanen-märkning mm, är det borttaget och därför bli färg utvändigt lite prickig fort. Så i en 10 L färg skulle man blanda i 1 kork av Boracol. För det finns att köpa men inte i färg.
Nåväl, inget svar på om man ska måla vitt eller inte men kanske ändå bra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.