Vi har ett 50 kvm vardagsrum/kök och ska nu renovera köket. Hela golvet utom 9 kvm av det gamla köket är slitet lackat furugolv med märken och skrap. Under den gamla köksdelen ligger golvspån. Först hade jag tänkt ta bort golvspån och göra någon trevlig infällning med nytt furugolv och sedan slipa och hårdvaxa hela golvet. Sen fick jag ett bra pris på ett helt nytt golv 50 kvm till ungefär samma kostnad och kan nu inte bestämma mig hur jag ska göra. Ett problem med att byta hela golvet är att jag har en murstock som står direkt på golvet. Vi har redan relativt låg takhöjd så jag vill helst inte lägga ett nytt golv ovanpå. Det gamla golvet är 21 mm på CC 50 cm och vill inte heller slipa det alltför mycket så det blir tunnare.

Hur hade ni gjort?
 
Hade nog bytt, kanske inte blir lika charmigt men lättare att få bra och mer praktiskt.
Om murstocken verkligen står på golvet?? Så går det väl att såga runt den och låta det som är under vara kvar.
 
larsbj skrev:
Hade nog bytt, kanske inte blir lika charmigt men lättare att få bra och mer praktiskt.
Om murstocken verkligen står på golvet?? Så går det väl att såga runt den och låta det som är under vara kvar.
Jo, det verkar faktiskt som den står på golvet rakt med bjälklag och trägolv emellan rakt ovanför en betongvägg i källare. Exakt hur det ser ut vet jag inte förrän jag bryter upp golvet.
Jag lutar mot att byta golvet också, inte minst för att jag då kan ta en halva i taget och flytta runt möblerna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.