Hej
Vi har byggt ett hus och har i vårt badrum kaklade väggar. Vi har betalat för mosaiksättning samt skickat ritning där det tydligt framgår hur kakelsättningen ska utföras.

Det handlar om 5 cm mosaikplatta som ligger på ett nät om 30x 30 cm som ska möta 10 cm kakelplatta. Detta är serie Arkitekt från Höganäs och dessa plattor kan sättas så att de ska linjera med varandra. Ibland måste kakelsättaren anpassa mosaikarken (den mindre plattan) genom att justera sättningen, dvs inte bara sätta upp ett ark med mosaikplattor utan anpassa raden av mosaikplattor.

Tyvärr har de inte gjort detta vilket resulterat i att mosaikplattorna och de större plattorna inte linjerar vilket vi upplever som mycket störande, speciellt som vi valt ut plattorna och dessutom skickat ritning

Entreprenören har sagt att de inte ofta får så bra underlag från beställare samt att de skulle ringt och frågat när du upptäckte att det inte linjerade. De har också medgett att de har gjort ett misstag när de satte upp hela ark. Ett telefonsamtal till oss eller Höganäs hade undvikit detta misstag.

Vi vill helst ha arbetet utfört igen och har varit i kontakt med
Byggkeramikrådet och enligt dem måste tätskiktet göras om kakelplattorna i hela badrummet knackas ner.

Min fråga är om det är rimligt att kräva att arbetet görs om igen med tanke på att även tätskiktet måste göras om.

Entreprenören har dessutom lovat att ge oss skälig kompensation och ska komma med ett förslag. Eftersom vi inte har byggt hus undrar jag vad som skulle kunna vara skälig kompensation.
 
Vad som är skäligt är svårt att säga något om. Hur tydligt är det osv.

Men en regel vid byggfel är att byggaren skall rätta till felet. MEN så finns det en undantagsregle som däger något i stil med att åtgärden är orimligt dyr i förhållande till kundens skada, så kan byggaren istället välja att kompensera ekonomiskt.

Den kompensationen skall ju då vara baserad på vad felet är värt för beställaren, inte vad det skulle kosta att åtgärda. Ett estetiskt fel som det här är då svårt att värdera, och i det fall frågan skulle hamna i domstol, så tror jag att där värderas den här typen av estetiska fel väldigt lågt.

Ett sätt att få fram ett objektivt värde skulle kunna vara att rådfråga en värderingsman, hur mycket mindre är huset värt med det här felet.
 
Redigerat:
Lägg upp ett par bilder så blir det lättare att se hur det ser ut.
 
Vi är tyvärr inte på plats så jag kan inte ta bilder på hur det är kaklat. Hantverket i sig är dock väl utfört förutom just att de inte har gjort mosaiksättning
 
Byggkeramikrådet (BKR) lämnar ut behörighet/godkännande till att sätta kakel i våtrum. Tätskiktstillverkaren/Återförsäljaren är den du ska kontakta, skulle aldrig knacka platta/or i duschdelen om det nu inte är matta bakom som är gjord för kakel, den är mycket mer tålig än foliebaserade tätskikten. Är 10x10 och mosaikarken gjorda för att kunna följa fogar golv till tak? En 10x10 platta kan vara allt från just 10x10 ner till 9,6x9,6 och ett ark mosaik 30x30 till 29,6x29x6 och kan va svårt och få ihop. Men är det uppenbart att de missat erat önskemål?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.