Har ett par bekanta i 70 års åldern som bor lite utanför det stora samhälle. De klarade sig utmärkt i några år. Nu har barnen rekommenderat ett larm installation.
Det är ett enplanshus.
Själv är jag okunnig.
Vad hade ni rekomenderat?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag skulle rekommendera Verisure! Smidigt eftersom det kommer folk och monterar larmet. Jättelätt att använda. Direktkoppling till sos alarm, Brandlarm, Kameror. Allt som behövs! och det har inbyggt trygghetslarm. Gå in på Verisure.se Och skriv in ditt telefonnummer (bekantas nummer) Så ringer en välrutinerad installatör upp snarast. Jag rekommenderar starkt Verisure! (y)

http://www.verisure.se
 
Redigerat av moderator:
Kollade lite på nätet. Vad tycker ni om Sector Alarm?
 
Vi hade tidigare Trygga Hems larm MEN valde nu Verisure istället pga att slippa sköta det själv.
Tidigare problem fick man lösa själv men nu monterade dom och alla problem fixades till.
Jämförde med Sector och dom var betydligt dyrare på sikt...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Verisure är betydligt bättre en Sector Alarm. Dels eftersom man med verisure äger sitt larm.
 
A
Ett billigt och bra larm som man kan sätta in enkelt själv har nu Byggmax börjat sälja. Gå in på Byggmax.se och kolla. Ett billigare alternativ.
(y)
 
VikStri skrev:
Verisure är betydligt bättre en Sector Alarm. Dels eftersom man med verisure äger sitt larm.
Funderar på larm och har precis haft en säljare från Verisure hemma och enligt säljaren äger man larmet men enligt villkoren på kontraktet gör man inte det. Väldigt förvirrande och jag hoppas det snabbt kan redas ut. Sen fattar jag inte riktigt fördelen med att äga larmet men förhoppningsvis kan någon reda ut den delen. Om jag förstod Verisure rätt så "köper" jag en kamera med rörelsesensor men säger jag upp abonnemanget så är kameran obrukbar. Jag kan köpa till en massa smarta sensorer som loggar exempelvis temperatur men vill jag exportera eller spara historiska värden så går inte det. Larmet är väldigt låst så även om jag äger det så kan jag inte göra mycket med det så vill man ha ett larm utan uppkoppling så har jag väldigt svårt att se varför man väljer Verisure.

Men jag funderar fortfarande så precis som ts fråga så är all information intressant.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Atom skrev:
Kollade lite på nätet. Vad tycker ni om Sector Alarm?
Vi köpte sector alarm till vårat hus mycket pga. att flera i närheten hade de.
Men de har bara fortsatt att överraska mig i positivt. Teknikern som installerade detta var väldigt duktig/kunnig de har ringt några gånger sedan jag d fick de (snart 2 år sedan) för att kolla så allt funkar, gjort test av larmet/brandlarmet och kameran.

Jag är jättenöjd, köpte larmet mest för brandlarmet. Tror de flesta stora aktörer är bra, kommer alltid finnas folk som säger att den ena är bättre än dem andra osv.

Skulle nog be de kolla med folk i närheten som har larm och välja den leverantör som sålt mest i området.
 
Andreas Blomkvist skrev:
Vi köpte sector alarm till vårat hus mycket pga. att flera i närheten hade de.
Men de har bara fortsatt att överraska mig i positivt. Teknikern som installerade detta var väldigt duktig/kunnig de har ringt några gånger sedan jag d fick de (snart 2 år sedan) för att kolla så allt funkar, gjort test av larmet/brandlarmet och kameran.

Jag är jättenöjd, köpte larmet mest för brandlarmet. Tror de flesta stora aktörer är bra, kommer alltid finnas folk som säger att den ena är bättre än dem andra osv.

Skulle nog be de kolla med folk i närheten som har larm och välja den leverantör som sålt mest i området.
Jag precis som ts kollar olika alternativ, men vad är det med sector alarms brandlarm som är bättre än andra? Verisures säljare sa lite elakt att de larm som sector alarm säljer är deras gamla larm som de bytte ut för några år sedan. Varför ska man välja ett larm baserat på vad som sålt mest i området?

Jag är verkligen inte så imponerad av de stora aktörerna och vad de erbjuder till en faktiskt förhållandevis hög startavgift och rätt höga månadsavgifter när det kommer till service och funktionalitet så det är väldigt intressant att få input från andra som valt deras lösningar.
 
mr_bygg skrev:
Jag precis som ts kollar olika alternativ, men vad är det med sector alarms brandlarm som är bättre än andra? Verisures säljare sa lite elakt att de larm som sector alarm säljer är deras gamla larm som de bytte ut för några år sedan. Varför ska man välja ett larm baserat på vad som sålt mest i området?

Jag är verkligen inte så imponerad av de stora aktörerna och vad de erbjuder till en faktiskt förhållandevis hög startavgift och rätt höga månadsavgifter när det kommer till service och funktionalitet så det är väldigt intressant att få input från andra som valt deras lösningar.
Jag tror inte det är bättre än alla andra och jag är inte säker på att det lönar sig att jag valde den leverantör som är "starkast" i området.

Det jag vet är att börjar det brinna och jag inte är hemma så kommer brandkåren ut. Gör någon inbrott får jag vetskap om det och de lappar ihop fönster eller dörr tills jag tagit mig hem.

Dyrt, ja det kostar men vet med säkerhet att 100% av de jag umgås med spenderar mer pengar på "skit" i månaden (alkohol,godis,snabbmat,spel,elektronik etc.) Än vad mitt larm kostar så nej jag tycker det är väkinvesterade pengar.

Jag skulle lika gärna kunnat köpt Securitas eller verisures men då grannarna och fler jag prata med var väldigt nöjda med Sector så kändes det som att jag kunde köra på de utan att ta allt för stor risk med att bli missnöjd.

Och det jag gillade mest var säljaren, han la fram det som var bra med deras larm och smutskastade inte de aktörerna.

Mycket svårt att tro att sector köper in gamla saker från en konkurrent, låter inte alls troligt.

Går man in till BMW återförsäljaren vill du ju ha info om BMW inte höra om Volvos dåliga bromsar :/
 
Lång utläggning kan man skriva när man har tid... Såhär tänker jag iaf. Ifall det vore mina föräldrar tex.
Hemlarm via firma (Securitas hemlarm, Verisure, Sector, Länsförsäkringar med egen larmcentral, Falck mm) har ju fördelen att allt funkar från början utan att man behöver fundera så vidare mycket.

* Vill de ha en stor hemlarmsleverantör och ok med stor månadsavgift?
* Att ha larm är också ett ansvar, finns ingen intresserad som kan ta detta ansvar att byta batterier om fem år, flytta någon detektor någon gång, uppdatera telefonnummer och göra provlarm en gång om året är det nog bäst med någon av ovanstående servicefirmor.

Men det finns några uppenbara minus med dessa firmor: Begränsat antal kontaktpersoner, svårt få ryck från det bolag som har bil närmast utan de vill låsa det till ett bolag. Ibland inga bilder till mobiler (egna eller anhörigas) vid larm, nyckeltjänst och inre koll kanske inte ingår till vettigt pris.

Besök först en lokal larmfirma och kolla:
* Vilka utryckningsbolag har bäst närvaro (bil) i området? Är det stabilt genom åren? Vissa orter är Securitas, andra ngt annat. Var är väktarna stationerade?

När man vet detta kollar man med alla tänkbara leverantörer om de arbetar med aktuella utryckningsbolag på just den orten och var väktarna är stationerade.

* Be de skicka ett ex av sin åtgärdsinstruktion på posten, sitt ner med de som ska ha larmet och fundera över vilka som borde ringas om en tjuv rotar runt i huset /det brinner /man har medicinskt nödläge /larmet avger någon form av felmeddelande. Vissa firmor är mer flexibla än andra och det kan vara avgörande om man vill olika personer ska ringas vid olika larmtyper eller lägga in alternativa telefonnr. Ibland vill man skriva sin helt egna instruktion, det kan gå bra men kan kosta extra.

När man vet vilka som kan leverera vettig åtgärd med att skicka väktare inom någotsånär vettig tid och supporta med ringlista som man är nöjd med vet man vilka man vill jobba med.

Sedan kollar man larmet:
* Finns nödknapp som man kan ha på sig om man känner sig lite yr och vinglig? Det är finfint om man bara kan 'trycka knappen' och så vet man att någon kommer så småningom.
* Kameradetektorer, branddetektorer och dörrmagneter och tags för att larma på/av är ju standardutrustning så det ska bara finns i paketet.
* Vilka larmvägar har larmet? IP/GSM/GPRS/Vanlig telefonlina? Två av dessa vägar ska finnas hos användaren alternativt då enbart GPRS. (Detta är min åsikt, iaf.) Man kan inte lita på IP enbart, GSM eller SMS.
* Kan larmcentralen ta ytterligare bilder från kameradetektorerna efter nödlarm?
* Kan larmcentralen kommunicera med larmstället via centralenheten? (Då kan man ha centralen placerad i sovrummet och behöver bara trycka på en knapp för att få kontakt med omvärden.)
* Har de nyckelhantering och inre koll så att väktaren kan gå in, larma av, ev. återställa och kolla?
* Kan man fjärrstyra larmet (kolla status, larma på/av) via sms eller app om kunden har sådan mobil telefon?

För äldre tycker jag man ska vara noga med att det ska vara enkelt få hjälp, larmet garanterat ska gå fram. Trygghetslarmbiten väger tyngre för äldre.

* När man vet vilka utryckningsbolag och larmcentraler från "de stora" som kan vara aktuella, och vilka larm som fyller kravspecen, är det dags jämföra kostnader och försöka lista ut vilket larm som kan vara mest lättanvänt.

Gör två förslag -bas och extra- om vad larmet ska innehålla
* Posta en skiss på planlösning till forumet så kommer ett antal bra förslag om vad som är rimligt larma. Rita ut norr o söder, markera var det är insynsskyddat från grannar, nära till mark utanför. Finns det husdjur?

Grundpaketet kanske kommer innehålla magneter på alla dörrar, ett par kameradetektorer, två rökdetektorer.
Utökade paketet kanske med säkerställd kommunikation mellan sovrum och larmcentral utan att det behöver ringas på telefon. En extra magnet på någon innerdörr tex mot garage som ska vara alltid stängd alternativt någon vanlig detektor monterad rakt mot en kameradetektor. Bara för att ge en prisidé.

Sedan söker man här på forumet efter ett par firmor som säljer färdigprogrammerade hemlarm. Samma några firmor dyker upp rekommenderade titt som tätt. Köper man från dessa kommer det funka.
* Ring och kolla om de säljer larm med koppling till en larmcentral som jobbar med dina utvalda utryckningsbolag på aktuell ort. Förklara behovet, vilka delar du vill ha, få pris. Det blir bra mycket billigare även om man räknar in en debiterad väktarutryckning vart tredje-fjärde år. Att montera ett trådlöst larm är inte svårt och detaljerna kan tas senare. Men någon måste ju ansvara för larmet, funkar det?

Lista kostnader och ev. avvikelser i funtionalitet
* Dags att välja och inte vänta. Dubbelkolla. Lätt hänt man fastnar här, så bättre välja nästan bäst istf inte alls.

Och så ska man preppa med lite annat än larm också:
* Grannsamverkan om den finns
* Märk-dna. Kostar inte mycket men gör skillnad. (Smartwater eller SSF tex) är busenkelt och man märker 100 prylar osynligt på en dag. Det ska göras en förteckning också, fota grejorna, mät och skriv på tex polisens blankett för stulen egendom.)
* Brandsläckare och brandfilt, inte dyrt.
* Taggbuskar under fönstren är inte dyra och gör det garanterat mindre kul stå där och bryta.
* Bättre lås till altan, bakdörr och ev. entré kostar litegrann, men hjälper till hålla bovarna ute.
* Kanske ett säkerhetsskåp med brandskydd till och med?
 
  • Gilla
Shinue och 1 till
  • Laddar…
Kontakta en lokal larminstallatör som kan installera ett larm som ni äger och har full kontroll över samt har alla de funktioner som önskas.
Därefter så kan larmet anslutas till önskad larmcentral (securitas, rapid, G4S) för åtgärd ni kan även byta larmcentral om förutsättningarna ändras t.ex någon annan har bättre täckning av området ni bor.
Det är även möjligt att använda en billigare larmcentral på annan ort men som ordnar åtgärd med de som finns lokalt.
Larmcentral i detta inlägg avser de som tar emot larmet och utför önskad åtgärd och inte larmets centralenhet.
Jag rekommenderar att ni installerar ett trådbundet larm istället för ett trådlöst.
 
  • Gilla
osociala jävel
  • Laddar…
Det är verkligen en djungel.
 
Lokal larmfirma, helt klart.
 
  • Gilla
osociala jävel
  • Laddar…
Läser de senaste rekommendationerna om lokal larmfirma och inser att jag är miljöpåverkad. Bor på liten ort och vi har en enda lokal firma inom kanske fyra mils radie. Typiskt svar var ungefär 'bosch hos privatpersoner, inbrottslarm o intet annat.' och det var ju inte vad jag ville ha eftersom polisen 'åker inte på villalarm om det inte finns bild'...

En lokal firma känner till hur det är med väktare och annat och därför bör man ha deras input. Kan en lokal firma också sätta dit ett passande larm är det kanon. Se bara till att månadskostnaden inte drar iväg. I mitt fall ville firmorna gärna först sälja själva larmet plus installationen, och sedan lägga på kanske 150-200 per månad utöver larmcentralens avgift, bara för att administrera det hela, och då blir larmet riktigt dyrt i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.