Jag har precis köpt en lägenhet och jag fick veta att det ligger sand under golvet i vardagsrummet. Pga det har golvet sjunkit på 3-4 ställen i golvet eftersom sanden har försvunnit på något sätt. Huset är byggt 1961 och jag bor på bv. Nu vill jag lägga nytt golv men jag vill först rätta till och jämna ut sanden så att man kan lägga det nya golvet ordentligt.

Jag har frågat på olika byggvaruhus hur jag ska göra men fått lite olika svar
alternativen som jag har fått

1: ta bort nuvarande golv jämna ut sanden lägga tillbaka det gamla golvet och bygga golv på golv.
2: ta bort golvet och sanden fyll på med betong och lägg på nytt golv.
3: ta bort gamla golvet låt sanden ligga kvar och lägg golvspån på reglar och lägg det nya golvet på.

Det sista sista alternativet låter enklast och snabbast men mitt problem är nu att jag måste ha reglar som är 60 cm cc under golvspånet för att det ska hålla. nu till min fråga ligger sanden redan mellan reglar med 60 cc eller måste jag själv gräva ur och lägga reglar. Jag vill egentligen veta hur det ser ut iunder golvet. jag har ingen möjlighet att kolla det själv eftersom jag har tillträde om tre månader.


Finns det någon som vet hur det kan se ut och hur jag bör göra enklast
 
1 funkar men man bör ha vana av att lägga golv på sand
2 man bör ta dit en sugbil som suger ur sanden, blir många kg att bära annars... kolla också men föreningen om det är ok att fylla upp med så mycket betong, ett alt är att lägga ett lager med EPS cement och sen toppa med ca 20mm flytspackel

3 sanden ligger med största sannolikhet inte mellan reglar utan du får gräva och lägga i reglar själv
 
  • Gilla
A.R86
  • Laddar…
tack för svaret!

Jag undrar lite hur det kan se ut under det nuvarande golvet, ligger golvet direkt på sanden eller på något tunt material som i sin tur ligger på sanden. Hur är denna sanden under golvet ihop packad? hur har det hållit alla dessa år något måste väl hålla ihop det :confused:
 
Är du 100% säker att det just är sand? 1961 fanns det mer moderna byggmetoder. Kan du inte be nuvarande ägare borra ett titthål med din tillåtelse?
 
det är en mycket gammal dam som bor där just nu så det känns lite sådär att få be om det men fastighetskötaren berättade för mig att det ligger sand under alla vardagsrum i byggnaden.
 
Ok, det är ju sannolikt som du skriver. Kanske kan du kolla i ritningarna hos Stadsbyggnadskontoret, med lite flyt kan du se eller läsa dig till det du behöver i ritningarna. Rådfråga en erfaren golvläggarfirma istället för byggvaruhusen.
 
Jag tror jag får testa med en erfaren golvläggare. jag tänker man kanske kan lägga några extra golv underlag på de ställen som har sjunkit för det är inte mer än 1 cm det har sjunkit
 
Jonatan79 skrev:
Är du 100% säker att det just är sand? 1961 fanns det mer moderna byggmetoder. Kan du inte be nuvarande ägare borra ett titthål med din tillåtelse?
Jag har bott i lägenhet byggd i mitten på 70-talet där det trängde upp sand längs med golvlisterna på några ställen. Så nog användes sand i golv långt efter 61.
 
Hur skulle det bli om jag lägger 12mm golvspån direkt på det nuvarande golvet sen lumppapp och mitt nya golv ovanpå, skulle golvspånet rätta till mitt problem?
 
Varför inte göra som man brukar, plocka upp golvet, fyll på sand, och lägg tillbaka, golvsand i säck finns i bygghandeln.
Jag är nästan 100% säker på att problemet kommer komma tillbaka om du lägger på spån och nytt golv.
Sanden har en bra egenskap, den isolerar stegljud, men bor du på BV saknar det betydelse.
 
För att jag fick rådet att inte göra det om jag inte har vana att lägga golv på sand.
Rikard Gjersvold skrev:
Varför inte göra som man brukar, plocka upp golvet, fyll på sand, och lägg tillbaka, golvsand i säck finns i bygghandeln.
Jag är nästan 100% säker på att problemet kommer komma tillbaka om du lägger på spån och nytt golv.
Sanden har en bra egenskap, den isolerar stegljud, men bor du på BV saknar det betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.