När jag var student var vi ute på en exkursion i Östergötland. Efter ett stopp började läraren berätta om de träd vi nyss tittat på, bl.a. berättade han att idegranen var giftig. En student sa då "oj då, jag som smakade på några skott!"
Det var ingen fara med honom, blev inte ens magsjuk.
 
KnockOnWood skrev:
Det får man garanterat vilka bar det än är,
Sitter man i baren för länge kan det ge vissa besvär... :eek:
 
R
Känner mig inte lika panikslagen nu givetvis, men leta symptom gör jag. Är förövrigt lite illamående och väldigt trött, förmodligen mest ett symptom av den kraftiga ångesten jag upplevde.

Hursomhelst. Har varit i kontakt med giftinformationen som efter att ha gått iväg kom med beskedet att det var helt ofarligt. DÖr jag inatt så är det dokumenterat. Inte minst här.
Kommer låta annan sköta resten av sågningen och så går jag vidare.

Jaja avslutar med att intyga att ångest är en märklig känsla och så hoppas jag att tråden ger någon annan hypokondriker som får ångest över idegrans giftighet vid bearbetning kunskap.

edit: Jaja, då blev man expert på idegran idag, det är fördelen med detta, tidigare har man blivit expert på asbest och arsenik.
 
Redigerat:
Så du offrar nån annan?
 
M
Klokt tycker jag att låta någon annan sköta det som antagligen inte lider av den typ av ångest som TS. Det handlar uppenbarligen inte om att "offra någon annan"...
 
R
Tycker maxpax gav dig ett bra svar.. Annars får du gärna ge mig den information som inte framkommit här om giftigheten. Så får det väl bli en dunk bensin. :wow:
 
harry73
raddforasbest skrev:
Tycker maxpax gav dig ett bra svar.. Annars får du gärna ge mig den information som inte framkommit här om giftigheten. Så får det väl bli en dunk bensin. :wow:
Det finns absolut en fara med idegran. Den är nämligen fridlyst i Skåne, så manfår absolut inte såga ner den.
blir nog elektriska stolen eller kanske ett något mildare straff för dig ;)

Hästägare brukar vara räd för idegran eftersom det ses vara giftig för hästar vid förtäring, och finns det gömt i höet finns det en viss risk att de äter det. För människor är det inte så farligt.
 
Ok att låta nån polak såga ner det man ej själv vågar. Byggfirma i Stockholm lät visserligen estner riva eternit. Hoppas de får bra betalt,
 
fubar skrev:
Sitter man i baren för länge kan det ge vissa besvär... :eek:
Ja, jag tänkte ju på GT där smaken sätts av enbär :)
 
harry73 skrev:
...
blir nog elektriska stolen eller kanske ett något mildare straff för dig ;)
...
Tyst, säg inte så!

Raddforasbest kanske är elallergiker också :confused:
 
R
De byggfirmorna som låter någon riva asbest utan att informera om detta är totalt psykopatiska. Å andra sidan finns det människor till allt och vissa tar ju de mest korkade riskerna. Själv skulle jag inte kunnat utsätta någon för asbest.
 
Skönt att din ångest lagt sig nu! Giftigheten är dokumenterad men det gäller framför allt bären även om hela växten är giftig. Har man småbarn som tuggar på allt ska man vara uppmärksam och detta gäller inte minst valpar. Jag brukar köra idegransklippet till tippen men komposterar allt annat klipp.
 
Kan ju tillägga att jag kapade ner en tio-tolv idegranar i småbitar med motorsågen när vi flyttade in, och jag tog ingen som helst skada. (De var tyvärr knotiga och dåliga, annars hade jag sparat undan ämnen för framtida pilbågsbyggeri).

Ja, jag tycker inte det i alla fall. :) Vad andra här säger vet jag inte. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.