Vi håller på och bygger lösvrkelösvirke hus.

Tanken vi haft hela tiden är att göra klart källare och entréplan men vänta med övervåningen. Som så många gör som köper färdiga hus från husleverantör.

Idag ringde de dock från byggnadsnämnden och frågade lite hur läget var. Jag har skrivit mycket under bygga lösvrkelösvirke så våran resa finns beskriven där.

Sambon frågade då hur vi skulle gå till väga för att kunna flytta in fast övervåningen ej är klar. Den tänkte vi bygga eller färdigställa när vi väl bor i huset. Det beskedet vi dock fick var att vårat bygglov går efter gamla lagarna så hela vårat hus måste vara klart innan slutbesiktning och inflyttning. Det går alltså inte att spara övervåningen.

Finns det något sätt att få det ok att bara färdigställa första våningen. Vi ska vid årsskiftet ansöka om att förlänga bygglovet. Hade hoppats på att inte behöva ändra bygglovet då det kostar mer pengar.

Något tips?
 
Åsa Lund
Bygglovsåtgärder ska vara klara inom fem år efter utfärdandet av lovet. Dock kan det vara bygganmälan-delarna som avses. Man ska ha slutbesked innan byggnaden tas i bruk. MEN, det borde ni kunna få om ni har undervåningen och dess papper i ordning.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt vi bygger nytt. Och hade tänkt göra entrén och källaren klar men vänta med övervåningen. Funderade på om man kunde ändra i bygglovet så det står öppen planlösning. Men det betyder bara att vi får söka om igen när vi ska göra klart övervåningen. Det ska vara 3 sovrum och ett badrum på övervåningen.
 
Det skall gå att få ett intermistitskt slutintyg för de delar du vill ta i bruk, och så får du bygga färdigt övervåningen inom 5års perioden.

Jag tror att du bara kan få slutintyg om den första etappen har alla nödvändiga funktioner som kök, badrum ventillation och även uppfyller regler om ex. handikappstillgänglighet.
 
Redigerat:
Källare och markplan kommer innehålla de viktigaste delarna. Ventilationen kommer vara klar och köket och WC 2 st en i källaren och en på entréplan. Handikappsanpassat är ju krav. Det som vi hade tänkt vänta med är övervåningens inredning. Där ska ett stort badrum och 3 stora sovrum vara. I stort sett skulle vi klara oss med bara källare och entréplan.

Får forska lite. Det skulle vara jätte skönt om vi kunde fokusera på alla delar i källare och entréplan men sen vänta med övervåningen för då kan man ändå bo i huset och fixa resten medans man bor där.
 
Det finns nyckelfärdiga hus som säljs med oinredd övervåning och då måste ju ni kunna få godkännt under samma förutsättingar. Gäller att prata med flexibla handläggare på kommunen som kan tänka själv också...
 
Eftersom lovet är gett enligt gamla lagen så är det ytterst tveksamt om det går att förlänga det, tidigare har man lite slarvigt kallat det förlängning och inte gjort någon omprövning varje gång. Nya lagen säger att det är ny prövning om man inte är klar när lovet upphör att gälla. Så därför tror jag att ni inte kommer undan ny lovprövning oavsett. Om lovet hade varit givet enligt nya lagen hade du utan problem kunnat få ett interremistiskt slutbesked för undervåningen och sedan fullständigt slutbesked när hela byggnaden var klar ( i alla fall om jag hade handlagt ärendet ��)
 
Åsa Lund
Var står det vilken lagstiftning som gäller?
BBR 20?
Nån annan?
 
"förlängning" har de sagt vi kan söka. Handläggaren sa bara var ute i god tid. I höstas var jag i kontakt med byggnadskontoret och hon som är administratör förklarade vilken blankett jag skulle fylla i och vart jag skulle kryssa. Samt om det var några ändringar behövdes inte några ritningar skickas in.

Självklart kostar det att få lovet förlängt men det fanns det också tabeller för . I alla fall i våran kommun. Vi får se. Befintliga lovet gåt ut om ett år så vi får väl bygga utav hundar. ��
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.