Om du tittar på slangen som går från motorn och upp (Ser ut som en kylarslang, böjbar och förstärkt), så är det en stråle med vatten där. Dock verkar det ha runnit en del på motorn. Strålen är så vass att det har kommit en dimma av vatten på många komponenter i maskinen.

Fick en dusch rakt i ansikten när jag tittade när maskinen gick. Det borde väl leda till elektronikdöd till slut? Tänkte om maskinen nu tvärdör efter någon månad.

Som jag förstår det så är läckaget mellan cirkulationspump och spolararmsväxlare, reservdelen kostar 68 kronor. Kan man använda vanliga slangklämmor?

Art: E4305741 Position: 310, enligt sprängskiss.

IMAG0159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
du behöver smala slangklämmor
om du försiktigt bryter upp de som finns går de att återanvända
kläms i hop med en hovtång
 
Hur kommer jag åt att byta den? Jag får inte in någon hovtång som det är nu.
 
A
Det finns två sätt.
Sätt 1
det man oftast chansar funkar och ioch med att du inte har någon avhärdare så skulle jag prova detta
Lossa elen till motorn och spolarmsväxlaren
Lossa motorns bakre motor-stöd(gummiflärp).
På var sida om spolarmsväxlaren sitter grå hakar från övre delen, dessa böjer man ut lite så att de lossar, kan vara marigt och starka nypor krävs, dra samtidigt spolarmsväxlaren nedåt håll koll på de två o-ringarna.
Nu är det bara att ta ut hela paketet bakåt och jättelätt att byta rörgummit.
Möjligtvis får du med värmaren men man kan ju hålla emot så att bara pumpen lossnar.

Sätt 2
Lossa luckans fjädrar på var sida
Lossa tre torx inuti på var sida två stora och en mindre i framkant.
Vänd maskinen upp och ner öppna botten i gångjärnen nu är det fritt spelrum att mecka lite förkorta ledningar och slangar kan göra detta till ett äventyr i sig...
Mycket vatten kommer att rinna ur.
Liten balansakt blir det
Lite svårt att hitta skruvhålen vid ihopmontering då allt lever sitt egetliv
Men har man maskinen ute så föredrar jag det senaste allternativet.
Om du i slangklämmornas öglor bänder upp dessa ett par millimeter med en liten skruvmejsel kan du återanvända dessa har du ingen hovtång vid ptermontering så kan det gå med sidavbitare.
Du kommer att se varför slangklämmorna är smala.
Största risken är att man drar nya slangklämmor fel och för hårt , då man garranterat får läcka i skarven
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Beställde reservdelen med klämmor från Cylinda. Ringde till kundtjänst och skulle få delen inom 4-5 arbetsdagar. Fanns ingen express och det fanns inget utlämningsställe om man vill ha delarna snabbare. Frakten kostade 50kr och fakturaavgiften kostar 200kr om man inte lämnar ut kortnummer, känns lite sådär.
 
A
Elektroskandia är utlämningsställe och då är det fraktfritt, men du kanske har långt till ett sådant ställe?
 
Jag har hyfsat nära till elektroskandia. Jag frågade uttryckligen om det fanns något utlämningsställe men de sa att de var de enda som lagerför till cylinda. Jag har redan beställt direkt av cylinda.. Tycker att de borde ha kunnat kläcka ur sig det.
 
Fick delen idag. Ska jag blåsa ur någon slang eller något annat när jag ändå har upp den?
 
A
Nä det finns inget speciellt mer att göra faktiskt!
 
Eftersom den diskade dåligt ibland så mätte jag upp tempen på gryt programmet. Är 58 c för lågt? Verkar vara det högsta den kommer upp i. Men den läcker inte längre nu när jag har bytt slangen.
 
  • Gilla
PerOF
  • Laddar…
A
Har du ekonomiläget i eller ur?
60 är ekonomi 70 är förhöjd temp
 
Kan kolla men tror inte jag har något ekonomiläge. På auto tvätt kom den bara upp i ca 35 grader. Nu övervakade jag inte hela programmet, använde en digital stektermometer.
 
A
Auto är som lägst 40C så det kan ju stämma någerlunda och som mest 60C
Vid normaldisk aktiverar man funktionen som liknar en termometer, dock är det tillvlet möjligt på autoprogrammet
 
Kollade och temperaturen är uppmätt med ekonomiläge av. Står att den ska komma upp i 70c på grytläget?
 
Så temperaturen är normal? I så fall monterar jag in den i köket igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.