Skall sätta ett staket på kortsidan av tomten där det är mycket vatten i jorden. Inte så att det är pölar på marknivå, men gräver jag ett hål i jorden rinner det snabbt till vatten. Jag tänkte använda färdiga 70cm-plintar och makadam under och runtom plinten. Nu undrar jag om plint/staket kan påverkas av att marken är blöt. Bor i Malmötrakten, så jag tror inte det är ngn fara med frostbildning på detta djup, men kanske något annat som kan gå fel?

Tack,
Bobo123
 
Bobo123 skrev:
Skall sätta ett staket på kortsidan av tomten där det är mycket vatten i jorden. Inte så att det är pölar på marknivå, men gräver jag ett hål i jorden rinner det snabbt till vatten. Jag tänkte använda färdiga 70cm-plintar och makadam under och runtom plinten. Nu undrar jag om plint/staket kan påverkas av att marken är blöt. Bor i Malmötrakten, så jag tror inte det är ngn fara med frostbildning på detta djup, men kanske något annat som kan gå fel?

Tack,
Bobo123
I skrivande stund 111 som läst mitt inlägg och 0 svar. Jag tolkar detta hej vilt som att det inte finns några direkta och konkreta hinder från att sätta plintar i vattensjuk mark.

/Bobo123
 
Vattnet som sådant utgör inget hinder. Är det vattensjuk lera så är ju dock risken rätt stor att plintarna sjunker. Vattensjuk bergskross så kan du ställa ett hus på din plint!
 
harry73
Det värsta som kan hända är att man efter några år måste rikta staketet igen, men det känns som en rimlig konstruktion och jag tror inte du får problem
 
Är det så klokt med makadam under och runt plinten?
Kommer ju stå vatten där som fryser på vintern...
 
P-plats skrev:
Är det så klokt med makadam under och runt plinten?
Kommer ju stå vatten där som fryser på vintern...
Ingen aning höll jag på att säga. Min gissning är att vattnet är så pass långt ner att det inte fryser på vintern. Men jag kan väldigt lite om detta. Vattnet i marken kommer fråns grannens mark och hans tomt ligger ca 5dm över min. Vid tomtgränsen har han satt en smal betongmur som går ner ca 4dm under markytan och det är på detta djup vattnet stannar (gissar jag).
 
Redigerat:
Bobo123 skrev:
Ingen aning höll jag på att säga. Min gissning är att vattnet är så pass långt ner att det inte fryser på vintern. Men jag kan väldigt lite om detta.
Jag skulle köra typ 0-18 eller liknande istället.
 
Markskruv,skruvplint.
 
Bobo123 skrev:
Typ: [länk]
?
Jepp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.