I
Jag kör till SYSAV med mitt skräp som man inte får slänga i tunnan för hushållsavfall, förutom det som jag slänger på sopstationen.
De har en skrotcontainer, den är så klart till för skrot, men inte om skrotet suttit på en bil, det kan vara det renaste järn men det är no, no. Att slänga en gräsklippare, cykel eller annan förorenad skrot är ok.
Var idag där för att slänga grovsopor i brännbart containern, gissa om jag blev förvånad för att det stod att säcken skulle tömmas. De ville troligen se vad den innehöll, satan i gatan om den innehöll något olämpligt såsom en plåtburk, keramik eller liknande. Men vill man slänga en trämöbel innehållande såväl keramik som järn, då går det bra i brännbart.
Jag ringde en annan kommun och frågade hur de gjorde med skrot från en bil. -Du kan komma med hela bilen om du vill, töm bara bort vätskor och plocka bort batteriet, de kunde inte förstå SYSAVs policy, skrot är ju pengar.
Var ska det sluta? Måste man som villaägare i min kommun inrätta en egen sopstation och fragmentera och sortera allt skräp.
Jag har gjort det förut, kapat ner utbytta bildelar till oigenkänlighet, idag busade jag lite med dem och slängde två spiralfjädrar, undrar om det kommer i tidningen imorgon.:rolleyes:
 
När jag slängt bildelar vet jag inte att det varit protester. Jag har däremot varit med om att bli ifrågasatt om jag verkligen var där som privatperson. Han ville neka mig att slänga något därför att han trodde att jag ville slänga ett företags sopor. Det kan ha inträffat i Huddinge, men jag är osäker.

En annan gång blev det gnäll när jag hade eternit på släpvagnen. Då spelade jag dum och visste inte alls vad det var, bad om ursäkt och frågade vad jag skulle göra då. Han mjuknade och gav mig plastsäckar att lägga det i. Sedan hade han en container för asbest. Detta inträffade på Telge återvinnings anläggning i Tveta.

En strategi är att spela väldigt osäker och fråga några gånger om saker som skulle kunna vara tveksamt var det skall ligga. Sedan kastar man snabbt det som man tror att de inte vill ha.
 
I
Det blev lite smågnabb för nåt år sedan då jag ville slänga en generator. Jag påpekade att det var rena vinsten, koppar och aluminium, föreslog även elektronikskrot. Men hon som jobbade där då visste inte, så till slut sa hon släng den i skroten. Lite synd om de som jobbar där, säkert ser även de det ologiska men kan bara följa direktiven. Kanske därför det är så stor omsättning på personalen.
Men skillnad på personal är det, jag fick bakläxa för att jag slängde wellpapp som jag haft som underlag och som var fullt av olja/ färg, tänkte då brännbart men det skulle till pappersåtervinning.
 
Tar all mitt skit till en åvc i Fittja söder om stockholm. Bästa stället om man kommer med stor släpvagn. Inga problem med att slänga bildelar i metallcontainern. Brännbart går bra i säck, däremot vill man att löv och ris töms ur säck vilket väl inte är så konstigt kanske.
 
harry73
Vi har två tunnor medtotallt 8 fack och tillräckligt med utrymme på tomten för trädgårdsavfall, så det blir inte många turer till sopstationen.

Förra året försökte jag slänga lite brädbitar som var kvar från förrådbygget. Det rymdes utan problem i restavfallsfacket. Men sopbilschauffören tyckte det var byggavfall som man , måste lämna in på sopstationen och la det bredvid tunnan efter tömning. Så nästa gång gömde jag det lite bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.