Pratade nyss med mäklaren och nu hade han kollat väggen mer noggrant när han var där (jag har själv ej varit där ännu) och han menar att det troligtvis är en plankvägg med putsad vassmatta eller dylikt. Sannolikheterna blir ju då större att kunna genomföra detta utan större skador på kakel. Hur hade ni gått till väga? Den nya dörren får ju bli något bredare då kaklet idag stöter mot originalfodret medan det nya fodret troligtvis får ligga utanpåliggande på kaklet.
 
Bör gå att kapa kakel och puts eller vad det nu är med en vinkel slip med diamant klinga och därefter kapa trä med tigersåg men se upp så det inte blir en massa vibrationer i väggen så det spricker nånstans.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hade levt med den dörr som sitter där idag.
Om du inte kan leva med den så skulle jag börjat med att ta reda på vad man verkligen gjort med väggen i samband med renoveringen. Om det är en orginal kloasongvägg som man kaklat direkt på med enbart en folie på så är det inte en godkänd eller vettig konstruktion. Orsaken är att det då är ett rent kalkputs på en vassmatta och det orkar normalt inte bära kakel. Men om man gjort det riktigt så har man nog skruvat upp osb/playwood och en gipsskiva men mest riktigt en våtrumsskiva på väggen innan kakling och då är det nog lite enklare att få till det.

Det måste ju säljaren veta för mäklaren gissar nog mest just nu för att tillfredställa dig.

Reglerna kräver minst en kalkcement puts men då förutsätter man ett underlag av sten inte vassmatta.
 
Redigerat:
Ja, det går att ta reda på då det finns papper på allt. Badrummet är renoverat i samband med en vattenskada på tappvattenstammarna i huset som senare också byttes ut i sin helhet. Det är alltså F-bolaget som har valt entreprenören. Ja, man får ju nästan förutsätta att de satt upp skivor om väggen är en kloasongvägg vilket är mest troligt. Annars vågar man ju inte kapa något med risk för att allting ramlar ner. Vi tar så klart reda på detta innan köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.