Funderar på att beställa markiser kommande veckan för att nyttja en av de många vårkampanjer som finns ute just nu. Jag har förstått att det är Somfy-motor man ska satsa på om man vill styra trådlöst från sin Vera + RFXtrxE.

Undrar om någon provat att automatisera sina markiser och hur ni då gjort? Är det någon Somfy-motormodell man helst ska välja för max kompabilbitet? Vad har ni byggt för intelligens runt detta? Med orginal sol/vindsensor eller med 433-prylar?
 
En tanke som slog mig var att man kanske skulle kunna spara in på de trådlösa motorerna och bara installera trådade. Istället för en väggbrytare monterar man en Fibaro Roller Shutter.

Frågan är om det vanligtvis finns plats för en puck uppe i markisen. Dessa puckar är ju bara avsedda för inomhusbruk så bör ju också sitta väl skyddade.
 
Jag kör med 433MHz rullgardiner (Rollertroll-kopia) och en Vera Edge med RFXtrx433E. Fungerar perfekt! Bra WAF också! ;)
 
Stabilt. Beställde markis med Somfy-motor i veckan och lägger beställning på en RFXtrx433E ikväll. Nu får vi hoppas allt lirar ihop. :)
 
Får man fråga vilken somfy motor du beställt?
 
Även om Freddan har bestämt sig kan jag nämna att trådburna motorer styrda med Fibaro Roller Shutter också funkar fint, även om jag inte vet om det blev billigare. Jag installerade två markiser med den lösningen förra året då jag fick intrycket att man inte kunde styra Somfy-grejer med RFXtrx utan bara med dyra specialprylar. Nåja, puckarna sitter iaf skyddade i IP65-dosor utomhus och nås utan problem av min Vera Lite 10 meter bort. Med den här lösningen fick jag även vanliga knappar på väggen för den dag jag inte hittar fjärren och Veran strular.
 
Kan fylla i att jag sedan några år kör med Düwi:s markisstyrare, som är puck+brytare i ett, till min Vera, och den har funkat förträffligt. Jag har den monterad på insidan av dörren ut till balkongen.
 
vespaman skrev:
Kan fylla i att jag sedan några år kör med Düwi:s markisstyrare, som är puck+brytare i ett, till min Vera, och den har funkat förträffligt. Jag har den monterad på insidan av dörren ut till balkongen.
URL? Vad kör du med för motor?
 
n0ir skrev:
URL? Vad kör du med för motor?

Troligen är det denna; http://www.vesternet.com/z-wave-duwi-everlux-set (välj blind control i dropdown listan). Det är inte helt tydligt vad vesternet har för artikelnummer..

Ser ut så här i delar; http://zwave-store.co.uk/zwave-me-rollershutter-duwi-everlux

På mitt kvitto från 2012 står det ZME_06436 Duwi Z-Wave.ME Rolluikschakelaar 1 € 56,95
.. men på själva enheten står det 05436. Brukar vara lite knepigt med Z-wave.me artikelnummer, tror mer på kvittot.

Har iaf funkat bra, och reglaget har stämt väl, även om man stoppat markisen några gånger på vägen ut/in.

Vete 17 vilken motor jag har. Förmodligen Somfy, men det spelar nog ingen roll, så länge det bara är 230V och normal styrning. Markisen är en brustor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.