Måste du montera agg på fasaden då? Bygg en egen liten koja till den istället eller integrera den på något smidigt sätt i fasaden...
 
Ang luft vatten Vp. vi har en sådan på fritidshuset (Thermia) den är helt tyst. Man kan höra ett svagt vindsus om man står precis bredvid aggregatet när det går på högvarv. Den lösningen innebär dock att själva VP står inomhus (många har kompressorn i utomhusaggregatet).

Det är dock en rätt stor kommod, fristående. Kan troligen i princip sättas upp var man vill på tomten.
 
Jag gillar första lösningen med en mer separat del för tvätten. Detta eftersom denna groventré kommer användas flitigt. Om tvättstugan är traditionellt avlång så blir det ganska ofräscht att tvätten hänger precis där man går in med smutsiga ytterkläder och barn som slänger vantar omkring sig. I första förslaget kan man ha andra sätt att hänga tvätten, tex nedfällbara ställningar. man kan dessutom hänga upp ett draperi för tvättad så den blir skyddad och man inte hela tiden måste mötas av tvättberg när man kommer hem. Sen när man jobbar där så öppnar man bara upp för att få mer rymd.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Ang köket (bred u-form med köksö är mkt trevligt och bra, det hade vi i vårt förra hus) så skulle jag ha diskhon under köksfönstret och spisen bredvid men med stort utrymme mellan dessa två, minst 80 cm. Jag skulle även ha djupare bänkskivor, typ 70 cm överallt. Det är guld.

Sen att ha sovrum i norr är perfekt. Jag skulle kanske skippa 2 sovrum från början och vänja barnen direkt att dela ett stort rum som dessutom blir lekrum, då kan allrummet vara ett separat tv-rum, bibliotek eller kontor (eller valfri komb av dessa). När sen barnen blir större och vill ha egna rum så är det enkelt att sätta upp vägg och en dörr till. Då upplever barnen också att det blir en spännande förändring att få bli stor. Annars kan barnen dela föräldrasovrummet i början och ni kan ha er egen svit som ert jättehärliga stora sovrum. Så byter man efter att familjens behov ändras. Vi har ett stort sovrum nu och det är alldeles fantastiskt. Men alla har ju väldigt olika behöv och möjligheter så klart. Jag ville bara spåna lite. Jag gillar när det inte bara är ett sätt som är möjligt i hus. Speciellt om man planerar att bo där ett bra tag.

Jag gillar huset och planlösningen, sen kan man säkert kanske kika mer på fönsterplacering som du sa. Ang detta så upplever jag att många hus sen slutet av 90-talet och framåt ska vara så annorlunda och speciella att man missar att planera fönstrens i sovrummen på rätt sätt. Tittar man på tex 70-talshus så finns det alltid väggar och plats bredvid fönster för sängar. I nyare hus är det inte ovanligt (i effektens namn?) att det inte finns ngr vettiga platser i sovrummen för enkelsängar, ibland kan det se extremt knepigt ut.

Lycka till med husplanerna och barnafödandet, spännande alltihop. Lägg gärna upp den slutgiltiga ritningen sen, det vore kul att se.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Sparris: Det är precis så jag har tänkt också.. Har till och med funderat på att ta bort garaget och förlänga tvättstugan/sovrummet 1-2 meter för att få till den delen på bästa sätt..

Djupare bänkskiva låter som ett mycket bra förslag. Definitivt värt att kika vidare på..

Även ditt mer okonventionella förslag om sovrummen lät spännande. Vi har hela tiden varit inkörda på "klart barnen ska ha egna rum". Men man kanske ska utmana sina normer lite! Bygger man enligt ditt förslag går det ju alltid att ångra sig. Kanske inte slå upp någon vägg mellan de två sovrummen och allrummet heller i första läget..


OM det blir byggge lägger jag självklart upp planen. Då lär det bli en projekttråd också! Jag blev kommenderad på husvisning i onsdags och det var ett sådant där brakrenoveringsobjekt som skulle göra sig bra i en renoveringstråd på detta forumet. Blir det huset svårtsålt och prutläge uppstår kanske vi spolar planerna på nybyggnad..
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Allrummet ser svårmöblerat ut och har en "dum" entredel. Det kommer att bli svårt att se tvn från ena soffan.
 
Återigen tack för all hjälp och alla förslag.


I helgen dök vårt drömhus upp på nätet och igår skrev vi kontrakt. Ett funkishus från 40-talet, så något bygge blir det inte i närtid. Vi hade faktiskt väldigt mycket tröttnat på att försöka bygga så tajmingen på detta känns fantastisk. Få av husföretagen verkar vara intresserade av att ens sälja ett hus. Hur intresserade är de då längre fram i processen??

Men man kan ju hoppas att någon annan kan ha nytta av tråden.
Sno gärna planlösning/fasader rakt av om det skulle vara så! (jag kan även bistå med dwg:er om intresse finns..)


Här kommer en bild på huset.
Jag återkommer säkert med fler trådar när jag behöver hjälp och inspiration till detta huset istället..

2015-04-09 16.30.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag kan försöka summera vår upplevelse av att "nästan påbörja" ett husbygge.

Vi har under några år lagt otaliga timmar på att leta planlösningar och uttryck som vi gillar. Men är pga. småbarn, hund, jobb med mera inte beredda att själva ta på oss en samordning och att köra en delad entreprenad där vi själva får ta fram handlignar och ordna allt.
Därför slutade det med att vi själva ritade en planlösning som vi gick till en hustillverkare (jb-villan) för att få pris på. Vi träffade fredagen den 6 februari och under mötet visade de ett hus de tidigare byggt, vilket hade många av de lösningarna vi letade efter. Vi gick hem och gnuggade geniknölarna ännu mer, ägnade helgens alla timmar åt att förändra så många detaljer att väldigt lite återstod av den ursprungliga planen och avslutningsvis att rita upp det förslaget jag visat er här i tråden. (Det skickade jag på söndagskvällen den 8 februari till JB-villan)

När offerten tog några dagar bestämde vi oss den 5 Mars för att parallellt kontakta ytterligare några husleverantörer. Vi skannade nätet och landade med en lista på ~20 möjliga, varav vi sedan valde 5 som verkade ha ett koncept som skulle passa med vår idé. De vi kontaktat förutom JB-Villan var: Skövdevillan, Götenehus, Mjöbäcksvillan, Fiskarhedenvillan & Alingsås huspaket.

Nedan listar jag en kort redogörelse för hur kommunikationen med de olika företagen gått:

JB-villan: (Hade vi i förväg "bestämt oss för")
Efter mötet den 6 februari har de trots samtal och mail inte hört av sig, eller lyckats prestera en korrekt offert. Detta trots att de vid mötet "lovade" inflyttningsklart till jul om vi köpte en totalentreprenad av dem. Efter en dryg månad fick de faktiskt ut en offert, men då hade de skrivit ut ritningen i fel skala och därför räknat på ett hus som var ~20% mindre. (trots att husets yttermått skulle vara samma som vi pratat om när vi träffades) Dagen efter den felaktiga offerten fick de nya och bättre måttsatta ritningar den 9 Mars. Sedan har vi inte hört tillbaka från dom, trots ytterligare några mail och samtal för att trycka på.
Skövde villan:
Hörde 20 Mars av sig och talade om att de snart skulle börja räkna, sedan har vi inte hört mer.
Götenehus:
Svarade redan samma kväll som vi skickade frågan till dem att de skulle komma med en offert och lite olika förslag inom en vecka. Efter tre veckor skickade jag mail för att påminna - utan effekt. i förra veckan skickade jag igen och fick då löftet att de skulle återkomma under denna veckan. (de har några timmar på sig, men ännu inga livstecken..)
Mjöbäcksvillan:
Fick efter några dagar ett svara att förfrågan var skickad till en säljare. Efter ungefär en månad damp en offert ner i mailkorgen, ingen säljare hörde av sig för att förklara eller försöka övertyga oss om att handla av dem.
Alingsås hsupaket: Hörde efter några dagar av sig och ställde en rad frågor, talade om att de hade lite tufft just nu och att det därför skulle ta tre veckor innan de kunde komma med en offert. På dagen tre veckor efter det samtalet dök en offert upp och säljaren ringde för att prata om vad de offererat och hur vi kunde gå vidare.
Fiskarhedenvillan:
Hörde snabbt av sig och ställde lite frågor, återkom efter några få dagar med en offert och följde upp med ytterligare feedback under tiden.

Summan är: på en dryg månad (2 månader för JB-villan) har 3 av 6 husföretag lyckats prestera en offert, två av dessa har ringt upp och verkat intresserade. Resterande 3 företag har lovat att återkomma, men sedan inte lyckats speciellt bra..


Prismässigt har vi haft lite svårt då de 3 företagen har ganska olika upplägg och därmed offererat olika saker. Men sammanfattningsvis skulle det kosta ungefär 2,4-2,8 miljoner att bygga ett hus på totalentreprenad med dessa tillverkare (utan tomt+anslutningar och utan markarbete).
(Den felaktiga offert vi fick från JB-villan pekar på att de skulle vara betydligt billigare, kanske 2,2 miljoner)
 
LAnsgar skrev:
Återigen tack för all hjälp och alla förslag.


I helgen dök vårt drömhus upp på nätet och igår skrev vi kontrakt. Ett funkishus från 40-talet, så något bygge blir det inte i närtid. Vi hade faktiskt väldigt mycket tröttnat på att försöka bygga så tajmingen på detta känns fantastisk. Få av husföretagen verkar vara intresserade av att ens sälja ett hus. Hur intresserade är de då längre fram i processen??

Men man kan ju hoppas att någon annan kan ha nytta av tråden.
Sno gärna planlösning/fasader rakt av om det skulle vara så! (jag kan även bistå med dwg:er om intresse finns..)


Här kommer en bild på huset.
Jag återkommer säkert med fler trådar när jag behöver hjälp och inspiration till detta huset istället..

[bild]
Grattis! Kanonfint funkishus det där.

/K
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.