En grusad/asfalterad backe/ramp på 20m kan behövas, dock ligger gatan ca 1m under min marknivå, så jag tror nog att det kan lösa sig.

Samt jag har för mig att småhus under 35kvm kan få dispans.

Jag tänker mig att en gräsmatta inte är så rullstolsvänlig, men likaväl så placerar folk ut sina attefallshus så, dem kanske kommer undan med att kalla det förråd eller gäststuga, (alltså komplementsbyggnad) men jag skulle vilja bygga ett riktiga komplementsbostäder, utan fusk, om jag endå ska fuska så gör jag inte toaletten så stor iallafall, och behöver heller inte uppnå alla energiberäkningar etc, blir mycket billigare, samt jag får in en större trappa.

Jag kommer ju hyra ut det som fritt fritidsändamål, just för att slippa hyresnämndens tjat om att 5000kr är för mycket hyra för 2 plan á 12kvm styck.

Kanske ska skippa att försöka få till det helt regelrätt, mycket simplare och lämna in ansökan om 25kvm förråd...

Enk Projektet skrev:
Är trappan ca 1m i diameter?
Är den det så är den inte rolig att gå i...
Ytan är begränsad, har provgått en trappa som var 120cm i diameter, för att bara transportera sig själv utan kassar etc så är det inga problem enligt mig.
 
Redigerat:
Som jag ser det finns det även några andra lösningar som gör det handikapanpassat med ytterdörrar i markhöjd.

1. Söka bygglov om att gör byggnaden 5m hög istället för 4m

2. Istället för övervåning ha bara ett sovloft med 1,5m i takhöjd.

3. Istället för en trappa upp till vardagsrum och säng så kanske den trappan skall gå neråt istället, till en källare med full takhöjd, dock utan fönster.

4. Eller som redan nämnt, bygga det som komplementsbyggnad och mörka för kommunen att man hyr ut det som bostad.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Måste ett nytt hus verkligen inredas med hiss? Låter ju helt befängt. Är det två lägenheter så behövs väl ingen trappa inne, det borde vara bättre med två ytterdörrar.
På ritningen visas en lägenhet i två plan. Tex är badrum på ett plan och sovrum på ett annat plan. Då krävs hiss.
 
PatrikElektriker skrev:
Fast nu är det ju inte så att jag inreder en till bostad i en byggnad, jag bygger en ny byggnad med två bostäder, och om jag måste så får det bli två nya byggnader med en lägenhet/bostad i varje.
Du fattar väl att om du bygger en ny byggnad med två lägenheter blir det samma sak som om du inreder en till lägenhet i en byggnad som redan har en lägenhet?
 
PatrikElektriker skrev:
Som jag ser det finns det även några andra lösningar som gör det handikapanpassat med ytterdörrar i markhöjd.

1. Söka bygglov om att gör byggnaden 5m hög istället för 4m

2. Istället för övervåning ha bara ett sovloft med 1,5m i takhöjd.

3. Istället för en trappa upp till vardagsrum och säng så kanske den trappan skall gå neråt istället, till en källare med full takhöjd, dock utan fönster.

4. Eller som redan nämnt, bygga det som komplementsbyggnad och mörka för kommunen att man hyr ut det som bostad.
Nu är du tillbaks där du började: "Varför gör inte alla så här?"

Svaret är att man inte får göra det.
Dina val står alltså mellan att söka bygglov eller att bygga svart.
 
haavard skrev:
På ritningen visas en lägenhet i två plan. Tex är badrum på ett plan och sovrum på ett annat plan. Då krävs hiss.
Nej, ritningen visar en lägenhet i två plan med tillgänglighet för hygien, vila, matlagning, matplats och arbete på entreplan, ett handikappanpassat entreplan alltså med alla nödvändiga måsten, att det sen står en säng på övreplan är helt irrelevant.

haavard skrev:
Du fattar väl att om du bygger en ny byggnad med två lägenheter blir det samma sak som om du inreder en till lägenhet i en byggnad som redan har en lägenhet?
Nej, för inreda en bostad, och bygga om med två ytterdörrar, kök, badrum, etc är skilda saker, samt det är i teorin inga problem för mig att bygga två byggnader.

haavard skrev:
Nu är du tillbaks där du började: "Varför gör inte alla så här?"

Svaret är att man inte får göra det.
Dina val står alltså mellan att söka bygglov eller att bygga svart.
Man får inte bygga attefallshus och hyra ut det? Källa på det?

Eller menar du att man inte får bygga två lägenheter? Det har vi ju kommit fram till att man absolut får, sen kanske det kostar mer än det smakar, men det går absolut att bygga utan regel/lagbrott.

Frågan är bara hur man gör det på bästa sätt med tanke på både hyresgäst och mig själv, samt min plånbok.
 
Är det inte möjligt att bygga ett större hus på tomten?
 
Enk Projektet skrev:
Är det inte möjligt att bygga ett större hus på tomten?
Tomtytan finns, men har ingenaning om kommunen godkänner ett sådant bygglov.
 
PatrikElektriker skrev:
Tomtytan finns, men har ingenaning om kommunen godkänner ett sådant bygglov.
Kolla med kommunen vilka regler som gäller...även om man måste ha bygglov så är det bättre eftersom då kan man göra enklare och bättre lösningar.
 
Som jag fattat det behövs samma underlag för en bygganmälan (?) som krävs för ett A-hus som för ett bygglov såvida du inte har tänkt bygga på prickmark och inte får bygglov därför kan man lika gärna göra ett sånt hus man vill och söka bygglov. Blir väl några tusen dyrare bara.
 
Jag trycker TS skall försöka få det som han vill. Lagligt. Och sen berätta för oss att det tyvärr inte gick...
(Och i framtiden kan du ju försöka ta till dig det andra försöker lära dig...)
 
Nu vet jag inte så speciellt mycket om Attefallshus, men borde det inte gälla bruttoarean även med dem? Hur är det med komplementreglerna för attefallshus, 2våningar a 25 kvm låter bra men är det verkligen regelrätt? För mig blir det 12,5 kvm per våning om jag inte tänker helt tokigt! Källare är inte bostadsyta så att gräva ner sig 1 meter för att få max 4 meter till nock tror jag inte är förenligt med någon instans, med som sagt jag vet inget om detta komplementhus. Tror inte att du kan bygga på detta sätt! Iaf inte som Attefallshus, men tanken var ju intressant!
 
Pratade med min gamla byggmästare, enligt han så är det helt okej att bygga ett Attefallshus med sovloft men inte med en till våning! Skillnaden var visst med takhöjden. Sovloft finns inga regler för, så enligt han så kan man inte bygga ett Attefallshus och få det godkänt som det i två våningar. Det första han reagerade på var att det förmodligen skulle bli väldigt kallt på de 25 kvm om man inte hade isolering, 25 kvm blev hux flux 22 om man har innevägg till toalett oxså. Vinterisolerat tar bort mycket av innerytan!
 
Enk Projektet skrev:
Är trappan ca 1m i diameter?
Är den det så är den inte rolig att gå i...
Den här spiraltrappan tar exakt 1 kvadratmeter (dvs ngt mer än en cirkel som är en 1 m i diameter) och skall vara designad så att den känns som en fullstorlekstrappa
 
PatrikElektriker skrev:
...
Varför gör inte alla så här?
Kanske för att alla inte tycker att detta blir en bra bostad.

Har du tänkt att bo där själv, och hyra ut huvudbyggnaden på fastigheten?
Då skulle du kanske kunna tjäna ännu mer pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.