Jag har en enkel fråga (nybörjare som jag är), som jag tror borde vara vanlig men jag har inte hittat någon annan tråd om detta:

jag behöver byta 6st stående lockbrädor på 1 ½ plans gavel, dessa är såklart på övre halvan av huset. Lockbrädorna går in bakom takfotsbeklädnaden och är fastspikad där bakom. Som jag ser det har jag två alternativ men jag vet inte om den ena är ett dåligt val.

Alt 1: ta loss takfotsbeklädnaden och byta hela brädor. Relativt mycket arbete såvida ingen har något bra tips. Takfoten är relativt stor på den utskjutande delen från fasaden så jag drar mig för detta, delvis rädd att ramla antar jag. Jag undviker gärna att hyra skylift.

Alt 2: Använda multiverktyg med sågblad och kapa brädan längst med takfoten och byta resterande del (samt olja m.m. ändbiten som är kvar).

Min fråga är om alt 2. går bra eller om brädan kommer sitta dåligt eller ge andra problem. Hur skulle ni ha gjort? Alla förslag mottages. Jag kommer få hjälp av en annan men han hade inte det här problemet när han bytte.
 
Frågan är väl om du har något att spika i där. Lockbrädan skall spikas med två spik mellan bottenbrädorna så att de kan röra sig individuellt.
 
Jag skulle följt ditt alternativ 2.
Förstår inte riktigt varför locken går in innanför underspikningen heller.

Och där under takfoten är ju ändträet väldigt väl skyddat för väder och vind.
 
KnockOnWood skrev:
Jag skulle följt ditt alternativ 2.
Förstår inte riktigt varför locken går in innanför underspikningen heller.

Och där under takfoten är ju ändträet väldigt väl skyddat för väder och vind.
Önskar jag hade svar på varför, framtida underhåll var inget de tänkte på. LB-hus dock vilket kanske förklarar saken. Kan nämna att på altanen med tak har de ställt pelarna på golvbrädorna :banghead: även om det inte är ett större problem....
 
Välkommen till Bygga Hus-forumet Martin_.
Här är du i gott sällskap bland alla oss andra som inget förstår :)
 
Haha tack! Och tack för svaren. Bygga-hus är en favoritsida sedan någon månad tillbaka.
Jag kör på alternativ 2 och hoppas det fungerar lika bra i praktiken.
 
Larsa skrev:
Frågan är väl om du har något att spika i där...
När jag tilläggsisolerade och satte panel på mitt första hus råkade jag ut för detta.
Satte botttenbräderna, därefter den vackert snirkligt tillsågade överlisten längs underspikningen på gavlarna, och sedan fanns inget att spicka lockläkten i högst upp (det var kubbläkt/hattläkt).

Så jag "hittade" 35 x ø8 mm aluminiumrundstång på jobbet, borrade och gängade ett hål M4 på mitten och fäste läkten i denna överst med försänkt M4-skruv.
Al-pinnen gick precis in mellan bottenbräderna, och kunde sedan vridas 90° så den låstes bakom panelen.

F*n vad svårt att beskriva begripligt, men allt går att lösa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.