Jag har tänkt att skaffa fler av mina högtalare, har idag 2st http://www.tvnisse.se/produkter/699

Tänkte helt enkelt koppla in 2st till på befintliga kablage (2kanaler totalt).

Frågan lyder, högtalare är på 8ohm, om jag parralellkopplar så halveras ohmen och lasten dubblas, så 2st 8ohm på en kanal lastar 4ohm eller räknar jag fel?

/Thomas
 
Helt rätt
 
I
tompathepilot skrev:
Jag har tänkt att skaffa fler av mina högtalare, har idag 2st [länk]

Tänkte helt enkelt koppla in 2st till på befintliga kablage (2kanaler totalt).

Frågan lyder, högtalare är på 8ohm, om jag parralellkopplar så halveras ohmen och lasten dubblas, så 2st 8ohm på en kanal lastar 4ohm eller räknar jag fel?

/Thomas
Och vill det sig illa så bränner du förstärkaren.
 
Kollade specen och man kan driva ner till 3ohm så det bör ju gå fint, annars lägger jag dem i serie, då bibehåller jag väl impedansen men blir begränsad av effekten? Spelar ju aldrig högt med dem i vardagsrummet utan mer "around-ljud"...

Tack för svaren.
 
Med serie, minskar effekten och även ljudet kan bli lite sämre. Kopplas dessa i motfas, blir det ännu värre ljudmässigt. Kör para plus med plus och minus med minus. Vrider du inte vol till max, händer inget.
 
Om du lägger dem i serie blir det dubbla impedansen.

Många föstärkare har en A och B utgång som ofta ligger i serie. Om du har det så kan det vara bra att använda dem, mest för att dy kan välja vilka par som ska vara igång.

Sen kommer ju alltid frågan om serie eller parallell är bäst. Det beror på förstärkaren. Framförallt dess förmåga att leverera ström. Men jag fick än gång lära mig tumregeln att om det är högtalare av olika typ så bör man koppla dem i serie, då blir det jämnast lastfördelning och minst risk för problem.
 
Mikael_L
tompathepilot skrev:
Kollade specen och man kan driva ner till 3ohm så det bör ju gå fint,
Koppla du högtalarna parallellt då, de "garanterar" ju 3 ohm så de 4 ohm du får i parallellkoppling ska inte vara några problem.
Är det inte exakt likadana högtalare så påverkar de varandras tonkurvor vid seriekoppling, så även det är en anledning att köra parallellt.

Kopplar du dem serie så får du 16 ohm (nominell) impedans, och tar ut endast halva effekten från förstärkaren, dvs 1/4 effekt på var högtalare.
 
Atom skrev:
Med serie, minskar effekten och även ljudet kan bli lite sämre. Kopplas dessa i motfas, blir det ännu värre ljudmässigt. Kör para plus med plus och minus med minus. Vrider du inte vol till max, händer inget.
I parallellkoppling är det plus till plus och vice versa, i seriekoppling så är det plus på stärkaren till plus på första sprakaren, från minus på första till plus på andra, minus till andra till minus på stärkaren.

Jag skulle dock kört parallell, om stärkaren pallar.
 
ohmtalet säger lite då impedansen är frekvensberoende och kan variera väldigt mycket. Parallelkoppling kommer att funka finfint.
 
Zakalwe skrev:
ohmtalet säger lite då impedansen är frekvensberoende och kan variera väldigt mycket. Parallelkoppling kommer att funka finfint.
Precis.
 
Pga ljudets begränsade hastighet är det ju inte bara att sätta in
nya högtalare "hur som helst" så att säga - ty då kan de "ta ut
varandra" (speciellt då det gäller högre frekvenser) - just därför
har (väl?) lite finare externa delningsfilter time delay för att man
skall kunna justera för högtalarplacering - (och att inte använda
likadana högtalare vid dubblering är av samma skäl helt förkast-
ligt :) ) - bara en enkel mans enkla funderingar ... . Säkert ngt
Ni har koll på om det är ett problem ... .

Jag skall föresten pröva få till lite biffigt men ändå någorlunda
kompakt TV-ljud mha två scenmonitorer - se nedan - de skall
"squeezas" in så de ej märkas om de låter bra inom kort - folk
säger man skall inte placera högtalarna bredvid TV:n på detta
sätt - varför inte :) ? (Lådorna är Behringer men elementen är
JBL 2227-mid och 2447-driver i nedkapade 2352-horn med ex-
tern delning och eq.)

DSC00895.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC00894.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har oxå stationär 218-subbar för djupbasen - så TV-högta-
larna är bara för högbas/mid och diskant ... .
 
Redigerat:
Det jag var ute efter var att köra takhögtalare i hallen och köket, i vardagsrummet intill har jag redan två Monitor audio cpc br men de hade utgåttboch ersatta av en annan modell som jag köpte. Den här: http://www.snyggtljud.se/monitor-audio-cp-ct260?keyword=ct2

Skaffade även en högtalarväxel med impedanssäkring, hur nu den fungerar vet jag ej. Men på den kan jag även justera volym och stänga av högtalarpar. Praktiskt om man sitter uppe sent och inte vill ha musik utanför ungarnas rum.

Ljudmässigt blev jag grymt nöjd, liten liten skillnad i klang men det kommer nog jämnas ut när de spelats in.

Förstärkaren är bara ljummen efter att jag dragit på under några timmar så det känns inte som de kräver så hög ström trots allt.

Tack alla ni som svarat i tråden.

Mvh Thomas
 
palbin skrev:
folk säger man skall inte placera högtalarna bredvid TV:n på detta
sätt - varför inte :) ?
Det var på tjock-TV-tiden man inte skulle ha högtalare bredvid TV-n. Om de inte var magnetiskt skärmade så påverkades bilden på ett mycket tråkigt sätt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
palbin skrev:
folk
säger man skall inte placera högtalarna bredvid TV:n på detta
sätt - varför inte :) ? (Lådorna är Behringer men elementen är
JBL 2227-mid och 2447-driver i nedkapade 2352-horn med ex-
tern delning och eq.)
Det har kanske mindre med TVn att göra men som djupt förtappad hifi-nerd så vill jag ta tillfället i akt och "go farbror Barbro". Som den torris jag är vill jag nog påstå att placera högtalarna på det sätt du tänker göra fungerar dåligt beroende på hur örat och hjärnan fungerar. att placera diskanterna och mellanregistret nära golv (eller nära andra begränsningsytor) påverkar oftast ljudbilden ganska markant mot det negativa om inte högtalaren är speciellt konstruerad för att placeras där. Golvet kommer nära högtalarelementen och reflektionerna från golvet riskerar att flytta ned ljudbilden i källaren.

Sen...ett 2352-horn har brutal känslighet, men bara dräglig spridning över ca 90 grader horisontellt och ca 50 grader vertikalt. Tippar man den på högkant blir spridningen alltså väldigt smal i sidled och ljudbilden kommer att kantra mycket snabbare (dvs "sweet-spot" begränsas kraftigt i sidled). Sätter man dessutom mellanregistret bredvid istället för under diskanten så förstärks kantringseffekten ytterligare, dvs små förflyttningar i sidled får hela ljudbilden att ändra karaktär och/eller kollapsa helt mot ena eller andra högtalaren pga. kraftig interferens och avrullning.

Med det sagt, din uppställning kommer troligtvis ändå låta eoner bättre än det mesta som går att köpa på SIBA, Elgiganten, Media Markt osv för motsvarande pengar...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Söt katt, trivs med JBL-ljud verkar det som. :)


Men jag håller med hevi. Det låter bättre om du ställer upp högtalarna den väg de ska stå, pga av att spridningen inte är samma i lodrät som vågrät ledd.
Och troligen låter det också ännu bättre ifall de kommer upp från golvet lite.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.