Hur fungerar det där med ip44 egentligen när drivaren sitter i direkt anslutning till lampan och med inte ens dubbelisolerad ledare in. Får man lägga drivaren i t.ex. kattvinden då eller uterum?

En annan fundering jag har är om det krävs jord, t.ex. i ett kök. Hur löser man det?
 
Det där med kapslingsklasser borde vara enkelt, endast två siffror med lite tilläggsbokstäver... Men en sak som inte framgår(?) är om kapslingsklassen gäller när produkten är installerad. För en spot skulle det innebära frontglaset, medan baksidan har en helt okänd kapslingsklass. Som vanligt ska man konsultera bruxet för hur spotten ska installeras. Du bör nog generellt undvika att ställa krav på dess baksida, dvs installera torrt och tätt.

De ledare du pratar om, om vi säger att det handlar om sekundärsidan så är det inga problem med just ledaren. Även en enkelisolerad
ledare håller tätt mot både vatten och fingrar. Faktum är att en enkelisolerad ledare är "fullständig" i alla bemärkelser, den tål att ta på och doppas i vatten etc. Grejen är att elsäkerhetsreglerna kräver två sådana fullständiga lager av isolering, så om vi pratar om primärsidan så krävs ett ytterligare skydd mot beröring.

En metod för denna andra skyddsbarriär är skyddsjordning, t.ex om du lägger dessa enkelisolerade ledare i en plåtburk så kan burken skyddsjordas. Men man ska inte laborera med sådant, du ska bara skyddsjorda lampan om den är avsedd att skyddsjordas och har en anslutningsterminal för det. Bättre då att använda en isolerad plastburk som ger detta andra lager av isolering.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det där med kapslingsklasser borde vara enkelt, endast två siffror med lite tilläggsbokstäver... Men en sak som inte framgår(?) är om kapslingsklassen gäller när produkten är installerad. För en spot skulle det innebära frontglaset, medan baksidan har en helt okänd kapslingsklass. Som vanligt ska man konsultera bruxet för hur spotten ska installeras. Du bör nog generellt undvika att ställa krav på dess baksida, dvs installera torrt och tätt.

De ledare du pratar om, om vi säger att det handlar om sekundärsidan så är det inga problem med just ledaren. Även en enkelisolerad
ledare håller tätt mot både vatten och fingrar. Faktum är att en enkelisolerad ledare är "fullständig" i alla bemärkelser, den tål att ta på och doppas i vatten etc. Grejen är att elsäkerhetsreglerna kräver två sådana fullständiga lager av isolering, så om vi pratar om primärsidan så krävs ett ytterligare skydd mot beröring.

En metod för denna andra skyddsbarriär är skyddsjordning, t.ex om du lägger dessa enkelisolerade ledare i en plåtburk så kan burken skyddsjordas. Men man ska inte laborera med sådant, du ska bara skyddsjorda lampan om den är avsedd att skyddsjordas och har en anslutningsterminal för det. Bättre då att använda en isolerad plastburk som ger detta andra lager av isolering.

Känns lite fel att en produkt får säljas med en viss ip-klassning när den bara gäller en liten del av produkten.
Jag har några ledar med ip44 där det gäller hela produkten.
Känns som det där med ip-klassning är fritt att tolka lite hur man vill som leverantör.

När det gäller jord så tolkar jag ditt svar som att det betyder "alla" installationer av led där det krävs jord bryter mot reglementet och att det är den metod som förordas och används av fackmän i branschen.
 
Nej,

Som Bo skrev. En lampa som inte är avsedd att skyddsjordas (och som säljs idag) är dubbelsiolserad, och då skall den inte jordas. Idag får man inte sälja lampor och apparater som inte antingen skall jordas, eller är dubbelisolerade.

Alla drivdon som jag har sett har varit dubbelisolerade

Så skyddsjordning och LED är inte något problem.
 
Sedan vilken kappslingsklass som behövs på en kattvind vet jag inte säkert, men jag har svårt att tro att det skulle krävas IP44 där.

och jag vill betona att om du har en dubbelisolerad apparat så SKALL den inte skyddsjordas. Om man hittar någon metalldel inne i apparaten och kopplar dit jord, så har man i många fall försämrat säkerheten.
 
Kattvind är normalt torrt utrymme och där behövs ingen högre IP klass än i ett vanligt bostadsrum, och som skrivits tidigare dubbelisolerade apparater FÅR INTE jordas.
 
hempularen skrev:
Om man hittar någon metalldel inne i apparaten och kopplar dit jord, så har man i många fall försämrat säkerheten.
Fast här får du gärna utveckla resonemanget lite...
 
Det kan bli rätt komplicerat.

Men ett exempel. Antag att du hittar en plåt som förstyvar något i närheten av nätmatningen i apparaten. Den ser perfekt ut för en jordning.

Då har du infört en ledare, visserligen jord in till en del av den dubbelisolerade apparaten som ligger innanför isolationen. Antag att din plåt som ser ut att bara förstärka plasthöljet på insidan, ligger ett par mm från en spänningsförande koppling. Det är ju helt OK så länge metalldelen helt håller sig innanför det isolerande skalet.

Din jordledare kan nu bli strömförande, isolationsavståndet är inte tillräckligt, dock osannolikt, det är ju inte galvanisk kontakt mellan plåten och kopplingen, men med lite högre luftfuktighet osv...

OK det är ju nu en jordledare som kan bli spänningssatt. Men antag att du kopplar den här apparaten till en grendosa, som i sin tur kopplas i ett ojordat uttag. Då uppstår risken att den här felaktigt inkopplade jordledaren i din dubbelisolerade apparat kopplar ut spänning som via grendosan spänningssätter höljet på andra korrekt jordade apparater.

Detta är bara ett tänkbart scenario. Man kan tänka sig åtskilliga andra. Så jag vidhåller, man skall inte labba med egen jordning av apparater som inte är avsedda att jordas.
 
hempularen skrev:
Det kan bli rätt komplicerat.
Ja, så långt är jag med. ;) Men, OK, du tänker dig ett ganska långsökt scenario, och det är jag med på. Jag tänkte mer i termerna av att jorda ett apparathölje eller liknande, och där blir ju riskerna betydligt mer hanterbara. (Jag skulle tom hävda att en korrekt jordning i så fall närmast ökar säkerheten. Även om det kan vara svårt att få till en korrekt jordpunkt i efterhand.)

MEN, som ni sagt, det är inte så att man skall skyddsjorda dubbelisolerade apparater. Inte tu tal om det. (Även om jag gjort det själv i affekt.)
 
Svårigheterna med att jorda t.ex gamla klass 0 i efterhand är få till en bra jordkontinutet mellan olika metalldelar. Den skall vara så lågohmig att säkringen löser ut snabbt och att inte apparaten börjar o brinna istället. Det gäller även interna metalldelar i en klass 2 apparat som inte skall eller får förses med skyddsjord.

Ofta är klass2 apparater säkrare än klass1 apparater, detta eftersom dom apparaterna är oberoende av yttre hjälp för sitt " två barriär skydd"
 
Aha, så det är bara uttag som behöver vara jordade i t.ex. kök, inte fast övrig installation.
Tack!
 
Jo fast installerade apparater skall också vara antingen jordade eller dubbelisolerade.
 
Tobbe_3 skrev:
Svårigheterna med att jorda t.ex gamla klass 0 i efterhand är få till en bra jordkontinutet mellan olika metalldelar. Den skall vara så lågohmig att säkringen löser ut snabbt och att inte apparaten börjar o brinna istället. Det gäller även interna metalldelar i en klass 2 apparat som inte skall eller får förses med skyddsjord.

Ofta är klass2 apparater säkrare än klass1 apparater, detta eftersom dom apparaterna är oberoende av yttre hjälp för sitt " två barriär skydd"
Ja. Men nu talade vi som sagt var om en dubbelisolerad apparat, där någon dessutom lagt till en jord på höljet. Det senare påverkar inte säkerheten annat än positivt (det är analogt med att ställa brödrosten på diskbänken). Eftersom felfallen i så fall är antingen:

a) Jorden lossnar eller är dålig. Då har man kvar sin dubbelisolering som skydd, och inget har egentligen ändrats.

b) Dubbelisoleringen fallerar, och då har man en väg till jord som ger JFB eller för den delen säkring (säkring för personskydd är fö också det ett gammalt tänk och skall bort ur medvetandet det med. Det är JFB som gäller) en chans att lösa ut innan man jordsluter apparaten via en människokropp.

Alltså en ren vinst. (Så länge som inte själva jordningen har satt dubbelisoleringen helt eller delvis ur spel som hemmapularen påpekar). Därmed inte sagt att det är värt besväret. Rent statistiskt så har vi inga problem med att dubbelisolering fallerar på ett icke uppenbart sätt. Att jordning av klass 0 som enda skydd inte fungerade tillfredsställande i praktiken, det har vi däremot statistik på. Så det är en sämre väg. Dubbelisolering (som vi fick "på köpet" när plasten gjorde sitt intåg) är strängt bättre om vi bara får välja en metod.

Att i efterhand skydda en klass 0 apparat med jordning är däremot som sagt inte okomplicerat, men det är ett helt annat fall. Om det finns minsta möjlighet så är det bättre att bygga om den så att den blir dubbelisolerad istället. (Exv. lampor o dylikt kan ofta förses med en extra skyddsbarriär isft. jordning).
 
Redigerat:
Inget fel på resonemanget, men trots allt förbjuder elinstallationsregler och säkerhetsstandarder skyddsjordning av ledande delar i och på klass II-materiel. Anledningen anges inte, handlar nog främst om att man kanske bör bestämma sig för en (1) skyddsåtgärd. I den bästa av världar ska inte en dubbelisolerad apparat gå sönder och förlora sin isolation. Och föreskrifter lever ju i den tron att innehavare nogsamt sköter sin plikt att underhålla sin elinstallation och elmateriel :rolleyes: Nåja, ville egentligen bara mota folk här från att börja skyddsjorda sina dubbelisolerade apparater till höger o vänster.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Nåja, ville egentligen bara mota folk här från att börja skyddsjorda sina dubbelisolerade apparater till höger o vänster.
Det håller jag helt med om. Det här är helt klart en fråga av typen: om du måste fråga så skall du inte göra, och om du överväger det så är det antagligen något annat fel på dit resonemang eller prylen som är bättre att åtgärda på annat sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.