Hej.
Läste lite gammal inlägg i forumet när jag sökte, några år gammal och har lite tankar hur ni ser på hur tjock isolering man rekommendera nutiden som säga.
Jag sitter och fundera på vad för reglar och tjocklek på väggen till mitt garage. garaget blir 12x7m.
först hade jag tankar på 170+45+45 men då tycker vissa snickare att jag borde inte skippa att mura ett varv som jag hade en tanke på plattan.
Och då har man ju typ bara murblock 190mm och 250mm eller mindre att välja på och då passar inte allt.
Sen tyckte de att det är lite överdrivet ta 250mm och 170+45+45.
Då tänkte jag, om man tar 190mm bredden på blocket och kör 145+45, hur bra står de sig om man tänker värme, uppvärmning och allt osv för att vara ett garage?
och taket? sen viktigare att få tänt runt port, fönster och dörrar eller?
 
Du skall väl inte ha rumstemperatur i garaget?
Vilken temperatur siktar du på?

Det enda rätta är ju att bestämma vilken temperatur man vill ha, och hur mycket pengar man vill lägga på uppvärmning, och så dimensionera isoleringen därefter.

Men det kan inte jag hjälpa dig med.
Men om du t.ex. skall ha 10°C i garaget tycker jag intuitivt att 170 mm borde räcka mer än väl.
 
okej. Har golvvärmeslangar i plattan iaf.
nja. ok, ja rumstemperatur behöver jag nog inte. Kan nog tänka mig att när man inte är där så behöver de ju inte vara så jätte varmt. När man är där och ska göra nånting så om det är vinter t.ex så kanske man iallafall kan slippa mössan och tjock dunjacka ;) men tröjtemperatur. =) max 15 räcker, kanske lite mindre. Men som sagt, 10 grader så räcker alltså mina 145mm plus 45mm räcka bra om jag väljer att mura ett lager 190mm bredda murblock och ställa väggen på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.