Efter att ha läst en mängd trådar och manualer känns det som en Hammer B3 med långt bord är det som passar mitt behov. Med tanke på det begränsade utbudet på begagnat marknaden kan det ta ett tag innan någon lämplig dyker upp. Finns det några vettiga alternativ till Hammer i denna klass?

De få exempel på maskiner som varit till salu som jag sett ligger på ca 25-35 000 kr och är 8-10 år gamla. Tittar man på t.ex. Felder så får man gå upp till 25-30 år gamla eller mer för att hamna i samma prisklass. Skicket på dessa verkar svårt att avgöra innan man testat precisionen. Det är också svårt att hitta information om lite äldre maskiner när det gäller varvtal etc. Vikten ökar dessutom 200-400 kg och då blir det svårare att flytta på maskinen om man har ont om plats. En spec. skillnad jag noterat är att fräsen ofta har max 8000 rpm på äldre maskiner jämfört med 10000 rpm på dagens.

Hammern har en transportbredd på 800 mm som är bra om man vill trycka in den mot väggen för att skapa ytor. De större/dyrare ser inte ut att ha den möjligheten utan att själva stativet är mycket bredare från början och inte breddad med demonterbara bord. Men, eftersom man inte hittar spec. på internet vet man inte den exakta dimensionen på maskinen. Såg tillexempel en Lini Pro W1500 på någon websida men det verkar vara en äldre maskin för sökningen på den gav inget alls men det verkade vara en stabil pjäs.
 
Jag köpte en ny Hammer B3 i höstas och är mycket nöjd med maskinen.

Förutom att scanna av beggatmarknaden varenda dag kikade jag på Robland och Rojek som alternativ.

En bidragande faktor var att jag tror att Hammern har ett bra andrahandsvärde. Men det var förstås en mängd olika parametrar som avgjorde köpet.

En ny maskin tarvar mycket pengar att slanta upp och jag trodde nog att jag skulle hitta "mer" maskin begagnad för pengarna, men jag gick bet och kunde till slut inte vänta länge..
 
Om det är 8000 eller 10000 rpm kvittar så länge man inte har matarverk och det är inte många kuttrar som klara av 10000rpm. Är det för att man vill använda överhands frässtål så funkar det hjälpligt med 10000 rpm men långt från bra. Tror inte det ens finns möjlighet att montera pinnfräsar på 8000 rpm fräsar och det är nog ingen ide ens.

Linin är med stor sannolikhet en stadigare maskin än hammern.

Måste du ha fräs i samma maskin visserligen plats besparande. Tänkte på att det finns små hobby fräsar som inte tar alt för stor plats. Mini max har trevliga små sågar.

Pär
 
Det behöver kanske egentligen inte vara fräs för den kommer nog inte att användas så mycket.
Finns den på sågen så är det mera funktionallitet på samma yta för det är trångt som det är nu, även om sågen ställs längs väggen.

Eftersom jag nyligen börjat titta på justersågar vet jag inte vad som brukar finnas på beg. marknaden. Om man inte vill ha en äldre proffsmaskin så finns det i princip bara några Hammer och enklare sk Kina maskiner idag och i min närhet.

Har du något exempel på en bra liten hobbyfräs?
Är även ute efter en rikt/planhyvel som inte är för stor men ändå bra.
 
Redigerat:
Jag hade en B3 men blev tokig på att posta om fräsen, för när jag hade den postad så lyckades det alltid dyka upp nåt "ska-bara...." att göra på sågen och så var man tvungen att veva ner fräsen.

Använder man den mer yrkesmässigt kan man säkert vara disciplinerad och köra alla fräsningar i en släng innan man sågar nåt igen men som hobbymaskin med husrenovering samtidigt med småbarn som stjäl tid så blev det ofta kollisioner i arbetsordningen.

Nu har jag en K3 och en separat fräs.
Du kommer väldigt långt med en bordsmonterad överhandsfräs, som är lätt att stuva undan.

EDIT: Sök också på MiniMax /SCM och Robland.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.