För att undkomma det redan uppenbara - ja jag är helt fantastiskt ohändig (och egentligen ointresserad av hantverk).

I alla fall:

Jag har spacklat och målat en gipsvägg i dotteras rum - en vägg som nu har en spricka i sig från tak till golv (riktigt uppenbar spricka dessutom). Självklart "struntade/visste" jag inte att man med fördel skulle använda en remsa i skarven - därav sprickan.

Finns det något sätt att att täcka den sprickan, typ fog, så att jag sen bara kan måla igen, och slippa spackla om? (överhörde en konversation mellan två män, där den ena nämnde ngt om fog för att täcka sprickan och sen måla direkt på...)

tacksam för hjälpen!
 
Latexfog är det nog du är ute efter. Det täcker nog din spricka och går att måla över.
Men sprickan kommer med största sannolikhet komma tillbaks nästa år, och året efter det, och åter efter det…

Är det tapet utanpå, målat direkt på gips/spacklet eller sitter det någon målarväv?
 
Det går ju att dölja den med latexfog men det kommer att bli fult och ojämnt.

Det enda rätt är att slipa ner spacklet du lagt, lägga i en remsa (köp självhäftande fiber remsa som är lättare) och sen spackla på nytt, låt torka, spackla igen och så slipa och måla.
 
C-J B. det är målat direkt på gips - men jag gör väl som alla säger - slipar ner och gör om...
 
Ja, tyvärr är det nog det bästa att göra.
Sen blir det alltid bättre och mer hållbart resultat om du tapetserar med en målarväv innan du målar också.
 
Är det endast skarvar med försänkt kant eller är det även skurna skarvar?
Ta en slipklots och slipa ner spackel i försänkningarna spackla och lägg i remsan direkt i spacklet direkt efter du spacklat innan det torkat, slipa och spackla tills du uppnått önskat resultat.
Är det skurna skarvar eller rak icke försänkt kant så ska du fasa kanten på gipset och sedan spackla och slipa efter att det torkat.
Därefter limmar du dit skarvremsa av papper med vävlim på remsan och när det torkat så spacklar du och slipar.

http://ybg.nu/download.php?file=1420791187wrk4nzasnwvjfzjfbqkuht7fmpi26qps7znkok327.pdf
http://ybg.nu/dokument.php
 
  • Gilla
BritaBomBom och 1 till
  • Laddar…
är latexfog samma sak som akrylfog? för tydligen ska det (säger målare och snickare jag snackat med) fungera, eftersom sprickan bara är högst 2mm bred...
 
Ja, problemet är att den inte är lika lättjobbad som spackel eftersom den är svår att slipa med sin suddgummikonsistens.
 
  • Gilla
SANDRA JOHANSSON1 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.