Hej!

Jag håller på att bygga en liten sadelkammare på knappt två gånger två meter. Utan att kunna argumentera för det har vi valt att ha elgolvvärme där. Lite mer plats utan element och en jämn värme som är bra för lädret är kanske lite konstruerade argument men värmen är beställd.

Golvet är uppbyggt av 22 mm golvspånskiva på cc 60 golvbjälkar. Vi har sedan tänkt lägga ett laminatgolv ovanpå det. Det kommer inte att finnas något vatten i utrymmet. Då är min undran om det är overkill med armeringsnät i ett så litet utrymme och då det inte ska läggas klinker på det. Enligt leverantören av slingorna behövs endast 1 cm flytspackel.

/Mats
 
Du bör använda fiberarmerat flytspackel när du spacklar på spånet.
 
  • Gilla
berisa
  • Laddar…
Jo det ska jag använda men behövs armeringsnät på så liten yta när det aldrig kommer att hamna klinkers på golvet.

/Mats
 
Det ultimata svaret får du om du kollar med tillverkaren av golvvärmen OCH tillverkaren av spackel. men ytan är inte speciellt liten, väldigt många badrum är inte större. Jag tror att du löper en uppenbar risk att få sprickor i golvet utan armeringsnät. Du har ju dessutom relativt stort cc avstånd under skivorna. OM detta hade varit ett våtrum med klinkers. Då hade kravet varit spackling minst ca 15mm (skiljer ngn mm mellan tillverkarna), eller cc30 på golvbjälkarna.

Nu skall du ju inte ha ngn klinker som kan spricka, men du har flytspacklet som kan spricka. Då är frågan om det gör något. Jag tror inte det är bra om spacklet spricker, man kan tänka sig att det skdar den ingjutna kabeln.

Jag skulle lagt minst 15mm spackel, och armeringsnät. Eller kollat med tillverkarna.
 
Och om du lägger armering kan man "strippa" fast värmekabeln i armeringenså att den inte flyter upp. Det räcker med dom mattor som har "rutor" på ca 10 x 10 cm och ca 1-2 mm grova.
 
Det skrivs på flera ställen att armeringen läggs i botten men termostatavkännaren mm skall ju fräsas in i golvet. Hur fungerar detta?
 
Kännaren ska ligga i spackelkakan, ingen annan stans, ligger den nerfräst i tex golvspån kommer den troligen att visa fel temperatur.
 
  • Gilla
Hagajonas
  • Laddar…
Har inte kabelleverantören en installationsanvisning? Jag har bara lagt några T2 golv och där anger anvisningen hur mycket flytspackel som behövs och hur givaren skall placeras etc. Anvisningarna kan skilja något sig mellan olika typer av elkablar.
 
  • Gilla
JCMP
  • Laddar…
Jo, enl anvisningar skall röret med kännaren spåras ned i golvet. Kännaren kommer i kontakt med spackelkakan ändå. Nedspårning antagligen för att minimera spackeltjockleken. Inte ett ord om armering i anvisningen men, det måste man ha på spångolv.
 
Lite återrapportering hur det blev gjort.

Enligt leverantören av golvvärmekabeln skulle det räcka med 1 cm flytspackel men det visade sig att det inte täckte kablarna riktigt så det blev c:a 1,5 cm. Det blev även armeringsnät i botten som kabeln fästes i.

Nu har det precis gått den angivna tiden (28 dagar) för att få sätta på golvvärmen så häromdagen provkörde vi. Det tog relativt lång tid för värmen att stiga men det har jag förstått att det gör med golvväre. Men efter att det sått på över natten hade temperaturen stigit från runt 12 grader till 20 och golvet vara härligt ljummet.

/Mats
 
  • Gilla
manose och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.