Sen är det ju skillnad på skadehanteringen också, vilket gör jämförelser otroligt svåra. Förr hade vi IF. Fick en skada i ett nytt (2år gammalt) badrum där alla papper fanns. De besiktigade och ersatte oss fullt, viljet gav oss 50,000kr kontant då de inte hade några lediga hantverkare. (Okunniga som vi var bestred vi inte detta då då vi inte trodde vi hade ngt val). Vår reparation kostade 150000kr... Sen flyttade vi o bytte till Moderna. Samma typ av försäkring, (stor/extra villa) nu ny skada i 25 år gammalt badrum, utan papper. De ersätter rubbet, 150,000kr. Vi betalar självrisken och extrasaker. Vilkoren är luddiga maximalt. De tolkad av de som jobbar där....
 
C
Du skulle bara veta hur dålig utbildning de nyanställda på vissa försäkringsbolag får....Därav den dåliga skaderegleringen. Utbildningen är undermålig skriver jag som bland annat varit lärare på IFU, Institutet för försäkringsutbilding hette det då.....
 
Byggis1976 skrev:
Sen flyttade vi o bytte till Moderna. Samma typ av försäkring, (stor/extra villa) nu ny skada i 25 år gammalt badrum, utan papper. De ersätter rubbet, 150,000kr. Vi betalar självrisken och extrasaker. Vilkoren är luddiga maximalt. De tolkad av de som jobbar där....
Oj, då får man akta sig för Moderna...

Man är alltså med och betalar för att folk tjänar 150000 på ett bräde? Får man en ny V70 om man krockar sin 245:a också?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
För oss blev det Länsförsäkringar i år igen, överlägset billigast och även allrisk både på hus och lösöre inkluderat i priset :)
 
För oss blev det Länsförsäkringar i år igen, överlägset billigast och även allrisk både på hus och lösöre inkluderat i priset
Vi har också Länsförsäkringar, brukar få mycket mängdrabatter där om man samlar allt hos dem.
 
H
Länsförsäkringar, försöker komma undan så mycket som möjligt, kollar inte upp fakta trots att det bara är ett telefonsamtal bort. Har bytt till Folksam. Ligger på samma pris om man jämför vad som ingår, dvs man plusa tilläggsförsäkringar så att de bli jämbördiga. Gjorde ett test vid flera tillfällen med tänkta skador. Folksam kunde svara i samtliga fall vad som gällde. Länsförsäkringar inte i ett enda fall, svar från LF det beror på, och det var solklara enkla exempel.
 
HenrikP skrev:
Oj, då får man akta sig för Moderna...

Man är alltså med och betalar för att folk tjänar 150000 på ett bräde? Får man en ny V70 om man krockar sin 245:a också?
Jag vet inte hur vi "tjänar" 150,000, men tja lite konstigt är det nog. Vi har dock reducerat åldersavdrag. IF är inte så bra på att ersätta "husskador" i sina villa försäkringar, men lägger massor med energi på att sälja in elektronik tillägg. Det är dåligt.

Om någon tjänar på moderna är det väl hantverkarna....
 
Redigerat:
Tjänar/sparar, kalla det vad man vill men helt klart är ju att övriga premiebetalare får vara med och sponsra ett nytt badrum då ett 25 år gammalt nog får ses som uttjänt.
Jag är glad att jag inte är en av dom, hade bojkottat det bolaget direkt....
 
pappskallen skrev:
Tjänar/sparar, kalla det vad man vill men helt klart är ju att övriga premiebetalare får vara med och sponsra ett nytt badrum då ett 25 år gammalt nog får ses som uttjänt.
Jag är glad att jag inte är en av dom, hade bojkottat det bolaget direkt....
Så funkar nog alla bolag tyvärr....jag sponsrar ogärna folks idioti och tänker då ffa på reklam där någon kör över sin laptop....

Men det är skevt. 50,000kr ersättning för ett nytt badrum UTAN åldersavdrag med IF var tyckte vi i sämsta laget......men med Moderna i högsta laget.....
 
Redigerat:
Byggis1976 skrev:
Jag vet inte hur vi "tjänar" 150,000, men tja lite konstigt är det nog.
Det är klart att du tjänar 150000 kronor.

Om du har ett gammalt avskrivet badrum som byts ut mot ett nytt, så ökar din byggnads värde med 150000 om du inte bor i Vresträsk.

Att utan motprestation få en sådan värdeökning av sin bostad kan aldrig vara att spara pengar.
 
Hahaha....nej, vi bor inte i Vresträsk.

Utifrån det resonemanget, med tanke på draget på bostadsmarknaden där vi bor tjänar man alltid mycket pengar på att renovera oavsett om det är försäkringsskada eller ej. Men hela gjrejen med begränsat åldersavdrag är ju att det inte blir avskrivet.......men vi betalar premie som är högre såklart.

personligen är jag mer förvånad över att försäkringsbolaget inte använder sig av något kalkylprogram utan rakt av accepterar byggarens bedömning. Vårt ca 6-7 kvm lilla badrum vill han ha över 200,000kr för exklusive inredning som ligger på oss.

Vi betalar såklart all standardförbättring också.
 
D09
Jag brukar inte stirra mig blind på premien utan hur bolaget beter sig vid skada etc

Har haft if ett tag nu och dom har verkligen hjälp trots att dom blivit sämre i mina ögon kring hanteringen.
Dvs dom har betalt men det var inte helt enkelt.

Dock så har dom betalt när det krisat så jag är lojal dom

TH skulle jag aldrig använda igen.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.