Hej.
Sådde förra året och den tog sig bra, men undervintern nu har det varit mycket vatten på den.
En hel del kala fläckar där det förmodligen behöver sås mer med gräsfrön.
Kan jag få lite bra tips nu under månaderna fram till sommaren.
Ska man köpa kalk nu först eller gödsla? sen så mer kanske i maj då ?
 
Cujo skrev:
ALLT, någon, någonsin behöver veta om gräsmattor!

[länk]
Ja jag har kikat på denna sida redan ,tackar.
 
Jag har samma problem som du, sådde i slutet av förra hösten och det ser rejält glest ut här och där. Är det bara att strö ut lite mer gräsfrö och vattna?
 
Starmac skrev:
Jag har samma problem som du, sådde i slutet av förra hösten och det ser rejält glest ut här och där. Är det bara att strö ut lite mer gräsfrö och vattna?
Ja.

Så här års dräller det av oroliga gräsmatteägare som förtvivlat sliter sitt hår över sina "mossmattor". Mossan börjar nämligen växa vid lägre temperatur än gräset gör, därför ser det ut som om mossan tagit överhanden helt. Om man bara lugnar sig lite, dricker en öl eller pillar navel ett par veckor så kommer gräset komma igång att växa och allt blir frid och fröjd igen.

Om man vill så i kala fläckar så går det bra nu, om man inte vill så går det bra det också. Härjade runt med grävmaskin på en del av tomten förra sommaren, lämnade jorden bar. Har inte sått ett endaste grässtrå på den delen men det syns knappt att det inte alltid varit gräsmatta där. Närliggande gräs fröade så förtjust av sig och täckte in delen på nolltid. För att få en gratis gräsmatta så krävs dock att man inte jagar runt med gräsklipparen innan gräset går i blom. ;)
 
Blir ju ofta så när man sår gräs, ser jättefint ut första året sen kommer vintern och det ser risigt ut direkt.
 
Starmac skrev:
Jag har samma problem som du, sådde i slutet av förra hösten och det ser rejält glest ut här och där. Är det bara att strö ut lite mer gräsfrö och vattna?
Jag har läst på lite nu.
April kan man motverka mossan om man vill, men jag har inte det problemet.
Början på Maj så är det gödsling som gäller , sen kan man så på fläckarna. Vattna och vattna.
Juni så jobba med ogräset sen så blir det nog bra, det är min plan i alla fall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.