Hur har det gått ???
Det är ju lördag, och torsdag är sedan länge passerad...
Är det renoveringsobjektet som du vurmat för i tidigare trådar som ni bjudit på?
*nyfiken*
 
Coolman skrev:
Tanken hade slagit mig förvisso men det blev ju en bra affär så man förträngt det :D

Sara-B, det är säljaren som väljer om det ska bli budgivning och säljaren borde vara nöjd om det är utöver utropspriset typ...
Man har alltid rätt att kräva att få se de andra buden redovisade då budgivningen är avslutad. Mäklaren FÅR inte hitta på bud. Sen finns det säkert de som GÖR det i alla fall, men olagligt är det i alla fall.
 
Linjo skrev:
Hur har det gått ???
Det är ju lördag, och torsdag är sedan länge passerad...
Är det renoveringsobjektet som du vurmat för i tidigare trådar som ni bjudit på?
*nyfiken*
Inget klart än, men vi höjde vårt bud nu på morgonen, så nu ligger vi i topp igen! Så kanske, kanske...

Det är ett av många renoveringsobjekt som jag vurmat för! ;D
 
Sara, satte ni någon tidsfrist på ert bud denna gången?
Budgivningen har väl trots allt pågått en vecka mer än vad mäklaren sade att den skulle göra.
Det är nog dags att sätta lite press på mäklaren.

Det skulle ju vara klart i torsdags, eller?
 
ParkaKungen skrev:
Sara, satte ni någon tidsfrist på ert bud denna gången?
Budgivningen har väl trots allt pågått en vecka mer än vad mäklaren sade att den skulle göra.
Det är nog dags att sätta lite press på mäklaren.

Det skulle ju vara klart i torsdags, eller?
Det var vi som ville fundera ett par dagar och sen har det ju varit helg gubevars.

Men nu ringer jag och säger att vi inte kan bjuda över det sista budet... :'( Vi lägger oss och det blir inget den här gången heller alltså!!! Det är så himla svårt det här, jag hade ju planerat renoveringen och mentalt hade vi redan flyttat in. Det var ju liksom vårt hus!

Vet inte hur jag skulle klara 15 budgivningar, som ParkaKungen, det är ju en pärs att resa sig verenda gång det inte blir nåt!

Hade det inte varit tisdag skulle jag gå hem och ta en grogg.
 
Sara,
EN grogg kan man väl ta även om det är tisdag.;)

Det kommer fler hus, och budgivningen blir lite lättare för varje gång, precis som med allting annat, övning ger färdighet.

Och ett litet tips.
Om ni lägger ett bud som är lika högt eller högre än utsatt pris(är väl nästan alltid så numera) begär att få svar från säljaren följande dag eller samma dag. Ge inte mäklaren möjligheten att andvända ditt bud som "trappsteg" för andra budgivare och därigenom trissa upp priset.
Godtar då inte säljaren budet, förmodligen med andledningen att de tror de kan få mer och vill fortsätta visa objektet, så berätta för mäklaren att han är hjärtligt välkommen att höra av sig till er när han vill sälja objektet då ni är mycket intresserade.

I pågående budgivning, tex när budgivning skall avgöras på en kväll, normalt förfarande.
Lägg ett tidigt bud, låt sen mäklaren ringa runt till alla andra budgivare.
När mäklaren ringt runt till alla och kommer med vad objektet ligger på till er, vänta då med att lägga bud med hänvisning att ni måste tänka lite, men poängtera att ni fortfarande är mycket intresserade.
Mäklaren fortsätter då ringa runt till alla andra, som då kommer droppa av en efter en allteftersom priset höjs.
När mäklaren sen ringer till er, eller ni ringer honom när tidsfristen för budgivningen börjar närma sig, så förhoppningsvis är det bara ni och en annan budgivare kvar.
Då är det mycket lättare.
Finns säkert de som har helt anna taktik, men så gör jag/vi.

Lycka till.
 
ParkaKungen: Det märks att du är rutinerad, mycket bra råd du ger! :D
 
Beklagar att det inte gick vägen.

Vi bjöd på tre objekt under totalt nästan tre års letande och 30 talet visningar innan vi till slut vann en budgivning, med var som var vårt sista bud. Det kändes kalasskönt, dessutom är vi idag glada över att vi inte vann någon av de tidigare budgivningarna.
Det är riktigt jobbigt när man efter att ha lagt ner mkt. tid och känslor i ett objekt inser att det blivit någon annans dröm som uppfyllts...

Jag upplevde det jobbigt och struligt med olika mäklares idéer om hur budgivningen ska gå till. Våra försök till tidsbegränsade bud och även direkt anmodan att framföra "paketlösning" till säljaren gick sällan hem eller ens fram...
I slutänden är det nog oftast så att den som på ett eller annat sätt erbjuder mest pengar får köpa. Det är bara att gratulera dem som slipper denna ångestprocess genom att köpa av släktingar eller liknande.


/T
 
Man ska också veta sin tak som Sara gör dvs ej buda över det man ej har råd med men eftersom det nu hänt igen så vill jag poängtera en sak.

Antag ni har 2 mille som tak. Ni tittar förståss på hus kring 1.8-1.9 miljoner... Naturligtvis blir det bud och ni måste gå ur relativ snabbt pga dålig marginal för budgivning.

Titta ist på hus vid 1.4-1.5 mille så har nu bra marginal att buda med. Naturligtvis kanske det ej finns "lika" bra som de för 1.8-1.9 men då kanske ni aldrig komemr vinna en bud på ett hus när man har dålig budgivningsmarginal...
 
Men fortsätt även titta på hus som ligger precis under er högstanivå.
Det var faktiskt så vi fick vårt hus. Steg endast 5% under budgivningen.
Men då satte vi press på säljare/mäklare efter ett tag. La vårat bud och sa att säljaren har en timme på sig sen drar vi oss ur.
Vi hade även ett objekt som vi lockade mäklaren med att han skulle få värdera och möjligtvis sälja om det blev affär.
Naturligvis var vi klara på banken. Ha ett färdigt lånelöfte, det älskar mäklare.
 
Vi fick en gård till ett bud som var lägre en högsta.Motiveringen var att det hus vi skulle sälja låg i ett attraktivare område en högstbjudarens,säljaren ansåg att affären skulle bli snabbare avklarad om de valde oss.Eller fanns det ingen högstbjudande?Försökte mäklaren få oss att höja igen?
 
Är återigen förundrad över hur erfarna och smarta alla är här på forumet... Känner mig som ett riktigt blåbär! :)

Just nu har jag ingen vidare lust att fundera över någon mer budgivning, men jag vet att om några veckor (när jag har surat färdigt) kommer jag att vara fit for fight igen, och då ska jag plocka fram den här diskussionen och läsa alla tipsen noga. Tänk vad man lär sig av det här forumet - det måste vara något av det bästa som hänt konsumentupplysningen sedan Sverker Olofsson började jobba på TV!
 
Alla har vi varit blåbär i början! Eller som man säger i Finland, "Ingen är smed när han föds.". Jag har tyvärr inga goda budgivningsråd att ge, köpte tomt när det var bygglågkonjunktur, men tänkte hoppa på uppmaningen om peppning. Pepp!

/ama
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.