Vi har fått råd att installera tilluft i vårt gamla timmerhus med självdrag. Ventilationskillen tyckte att vi skulle sätta dem ovanför fönstren (som har radiatorer under), så ska luften vandra ut i rummet och man slipper kallras. Jag såg någon annan här på forumet som hade satt ventilerna bakom radiatorerna med någon sorts fördelningsplåt - är det smartare ur värmesynpunkt?

Jag är också ute efter något som kan passa med vårt hus, det är timmer med puts utanpå. De här plastgrejerna ser inte så festliga ut, varken på in- eller utsida. Utsidan kanske går att måla i samma ljusgula färg som fasaden, men donet på insidan signalerar inte byggnadsvård direkt...

vaggventil-tilluft-fresh-80.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Carl-Johan Bauhn skrev:
Angående om det är smartare att ha dem bakom radiatorerna har jag inget svar.
Men finare ventiler hittar man i byggnadsvårdsbutiker. I Stockholm har du ju till exempel Nacka Byggnadsvård.
[länk]
Oj tack, vad fina!

Kör man plaströr genom väggen även med dessa?
 
Ja, det finns oftast stos du kan använda som passar. Att du köper plastsatsen och sedan bara byter ut gallret på utsidan. Kolla på byggvaruhuset när du köper sakerna där, eller fråga på Nacka om de har några stos.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
:sly: skeptisk. möjligtvis de i mässing/nickel men gjutjärnen är inga tilluftare. Elementvarianten är ett betydligt bättre val.
 
exerg skrev:
:sly: skeptisk. möjligtvis de i mässing/nickel men gjutjärnen är inga tilluftare. Elementvarianten är ett betydligt bättre val.
Man får ju göra skillnad mellan de som ska sitta på insidan och utsidan... Men vad är det för fel på de i gjutjärn?
 
Undrar jag med.
Har sånna i vårt hus. Har funkat bra sen 1888.
 
Förr användes sk klaffventiler, ni vet de där fyrkantiga locken med en kedja att öppna o stänga med som idag oftast har tapetserats över så de knappt syns. Dessa var tänkta att släppa in friskluft och hade en asbetsisolering fastsatt på locket för att det inte inomhusfukten skulle kondensera så lätt och i vissa fall tom bilda rimfrost på plåten.
 
OK, det blev lite otydligt resultat här :). Jag vill ha en lösning med gammaldags "galler" på både insida och utsida om det går, men inte gärna göra avkall på sånt som man behöver.

Jag vet för övrigt tyvärr inte riktigt vad det är man behöver... Ljuddämpning? Filter? Kondensskydd? Något annat relaterat till värme som gör att det inte blåser kalluft rakt in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.