Hej alla på denna eminenta forumdel!

Har ett litet problem med hur man lämpligast drar el förbi en murstock. Vill ha tre infällda VU vid en diskbänk men problemet är att en murstock går emellan den tänkta rördragningen. Hur löser man det smidigast?

En bild köksel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för tips och idéer!

//Fredrik
 
tommib
Gå under diskbänken med en kort bit utanpåliggande. Är väggarna öppna? Kan du mata de två uttagen till höger från annat håll?
 
  • Gilla
frlise
  • Laddar…
Väggarna är inte öppna, så det kommer att fräsas spår i dom. Kan tyvärr inte mata de andra uttagen från annat håll, därav mitt problem:(

Utanpåliggande har jag funderat på också, även att gå via tak eller golv, men det blir en lång extraväg och onödiga böjar.

Så utanpåliggande, två dosor samt doslock med utlopp för kabel eller liknande föreslår du?
 
tommib
Vad är det för material i murstocken? Ofta finns det ju ett lager puts som kanske går att fräsa ett spår i. Jag är inte elektriker och vet inte om man får borra/fräsa i själva murstocken. Jag skulle troligen gå med kabel och två dosor dock.
 
Nja, är nog lite försiktig med att göra åverkan på murstocken. Vi eldar mycket och det gör ju att temperaturen kommer påverka kablarna på ett eller annat sätt. Vet dock inte vilka regler som gäller här. Avstånd 10cm till brännbart eller någon annan elteknisk regel.

//Fredrik
 
Mikael_L
Först och främst är maximal tillåten ledartemperatur 70°C, så du har antagligen en grunduppvärmning ifrån murstocken och kan sen lägga på några tiotal grader som blir när det går maximal ström i kabeln.

Håller sig murstocken alltid under säg 40°C på ytan så bör en utanpåliggande kabel/rör klara sig om det är ganska konservativt avsäkrat och med dvärgbrytare (dvs max 10A för 1,5mm2). Ev även med 50°C på ytan, men då tror jag att man helt klart är nära gränsen om den inte är passerad.
 
tommib
Visar dina bilder väggarna ovanför diskbänken? Eller under?
Mikael_L har rätt i att tillåten temperatur är 70 grader för PVC-isolerade kablar. För PEX-isolerade gäller 90 grader. Om ni eldar ofta är ju en utanpåliggande kabel att föredra för att få bättre kyleffekt, speciellt eftersom det är en diskbänk det rör sig om och man kan anta att det kommer vara rejäla effektuttag i uttagen (typ vattenkokare, brödrost mm).
Du tänkte själv golv/tak. Kan det inte vara ett alternativ att fräsa in en slang från kopplingsdosan via taket och till andra väggen. Du kanske ändå vill ha någon belysning ovanför bänken vilket då kan dras i samma rör. Om bilderna visar utrymmet under bänken skulle jag satsa på golvet istället.
Till slut handlar det ju lite om vad du kan acceptera utseendemässigt och vad elektrikern som ska koppla ihop det säger går.
 
Bilderna som inte är så tydliga eller skalenliga:) visar VU-placering över diskbänken. Rör i tak är kanske ett alternativ.

Finns det någon annan med liknande problem och hur har ni gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.