Hej,

Jag går i tankarna att "totalrenovera" (renoveringen gäller kök, sov- & vardagsrum) min lägenhet men har ingen större erfarenhet av liknande renoveringar.
planlösning.png

Det jag vill göra är att:
- Riva köksväggen
- Riva köket
- Lägga nytt golv (kök, sovrum vardagsrum. Ca 35 m2)
- Sätt in nytt kök
- Bygga sovrumsvägg
- Måla tak & väggar (kök, sovrum, vardagsrum)


Jag skulle vilja göra detta själv men blir lite orolig över hur utdraget projektet kan bli. Tar jag mig vatten över huvudet? Vad tror ni är en rimlig uppskattning av arbetstimmar?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
3 veckor fungefär om du nu inte har ett annat jobb att sköta samtidigt.
 
Jag hoppas forummedlemmen AndersMalmgren svarar... ;)
 
b8q skrev:
Jag hoppas forummedlemmen AndersMalmgren svarar... ;)
Varför?
 
Därför att Anders är väldigt noga (all heder åt det!) och har väl hållit på i två år nu och är snart klar med badrummet, eller hur det nu var.

Vad jag menar är helt enkelt att en totalrenovering i egen regi kan dra ut på tiden precis hur länge som helst. 3 veckor är en gissning, 2 år en annan, och båda kan stämma.
 
okej
 
Jag började i julas med min helrenovering och är fortfarande inte klar. Är precis som Anders ganska millimeterpetig och i en äldre lägenhet blir de flesta momenten krångligare än väntat. Dessutom har jag jobbat heltid parallellt med renoveringen.
 
huggan skrev:
3 veckor fungefär om du nu inte har ett annat jobb att sköta samtidigt.
3 veckor = 120 tim?

Eller räknar du med att man kör mer eller mindre dygnet runt 7 dagar i veckan, säg ~210 tim?
 
Normal arbetsvecka.
 
Hej jag gjorde nästan exakt samma projekt som dig för några år sedan, rev en vägg, nytt ytskikt, spackla och måla, nytt golv, nytt kök, min lgh var då på 46kvm. Gick på ca 200-250 timmar.
Jag var ganska händig till att börja med men det var min första större renovering och då bränner man rätt mycket tid på fel ställen och att jobba lite ineffektivt.

Jag tycker estimaten över låter lite optimistiska, säkert riktiga för dem som gjort det tidigare ett par gånger, det går väldigt mycket tid till att köpa grejor och köra bort skit när man är lite oerfaren.

Exempelvis skulle jag vilja säga
Riva ett kök och få ut all skit 1dag.
Preppa för nytt kök 1 dag
Sätta nytt kök 2 dagar.
Preppa alla väggar för att måla 2-7 dagar beroende på nuvarande kvalitet
Lägga golv 2 dagar
Bygga ny vägg 1 dag
Kakla kök 1 dag
Måla 4 dagar
El?
Städa 1 dag
osv

Lycka till!
 
Att preppa vägg i kök kan ta en bra stund enligt egen erfarenhet (dock en del torktid), iaf om man som jag fick knacka ner en del puts och fix för att sedan putsa upp en jämn och rak yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.