Jag har ca 2000 kvm tomt som jag snart ska så gräs på. Jag tänkte därför införskaffa en gräsklippare. Det kommer antingen bli en åkgräsklippare eller en robotgräsklippare. Dom ligger ungefär i samma prisnivå.
Vilken är att föredra? Vad är för- och nackdelarna med resp. gräsklippare?

Har tittat lite bla på Husqvarna automover 330x samt Husqvarna rider 112c.
 
Redigerat:
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Åklippare med frontklipp!! Du klipper det snabbt med den och det blir bra klippt än en robot som skall hålla på att åka fram o tillbaka hela tiden o fastna mm. Dock tar åkklipparen större plats när man inte använder. Enda nackdelen då kanske. Jag hade som sagt kört på åk!!
 
Även jag hade satsat på åkgräsklippare med frontklipp. Att sitta och klippa gräs en sommarkväll med en öl i handen...det är livskvalité (om än olagligt:)). Utan fysiskt arbete ger det ändå en känsla av att man själv uträttat något.
 
Har hört att åkgräsklippare har en hel del underhåll men att en robotgräsklippare i princip är underhållsfri förutom slipning av knivarna. Stämmer det?
 
Vi hade samma tankar som dig och en lika stor tomt och valet blev en automover 330X. Så här i efterhand kan jag bara säga att det är nog ett av de bästa inköpen vi gjort och jag ångrar inte valet för en sekund. De saker som jag ser som fördelar nu efter att ha haft roboten ett år
- Underhållsfri (Du får bära in och ut den i samband med vintern)
- Driftsäker (Med rätt installation av guidkabel fastnar klipparen inte)
- Alltid perfekt gräsmatta.
- Lite överdimensionerad för tomtstorleken (Klarar snabbt av och klippa av tomten och behöver inte gå hela tiden. Vill man att den ska sluta är det bara att kalla hem den)
- Nu kommer ett tillägg som gör att du kan styra och övervaka den via en app (Obegripligt att det inte var inbyggt från början men det tillvalet står på inköpslistan)

Precis som påpekats innan så blir det tråkigt om du vill slita med gräsklippningen eller tycker det är kul att åka runt på något motordrivet. Men i så fall kan du lika gärna köpa något annat kul på hjul och låta roboten sköta gräsmattan;)
 
Jag kan säga så här:
Varför inte sitta på min altan med en öl och klippa gräset?

+1 Automower

Har en sån kompis hemma - det enda jag gör är att byta blad då o då.
 
Åkklippare.. fast jag har 5700kvm skogs tomt så jag har klipparen även som mini traktor när jag fraktar runt jord mm för plantering. Ångrar att jag inte köpte 4hjuls drivet för då hade jag även kunnat använda den för snöröjning.
 
Krillew skrev:
Åkklippare.. fast jag har 5700kvm skogs tomt så jag har klipparen även som mini traktor när jag fraktar runt jord mm för plantering. Ångrar att jag inte köpte 4hjuls drivet för då hade jag även kunnat använda den för snöröjning.
Sorry dumt citeringar inlägg eftersom du har andra förutsättningar, men tänkte inte på den läste bara första deleN;)
Inlägg: Personligen kan jag inte förstå hur någon kan rekommendera en åkgräsklippare när det handlar om samma prisklass som en automower. Som någon skrev om öl behövs för att det ska bli sommarkväll ta den på altanen istället sedan kan du titta på kompisen ( min heter vanheden) när den tuggar på. Ibland låter den lite när knivarna är trasiga då tar det cirka 5 minuter att byta knivarna. Sedan går den igen största fördelen är om man bor i ett samhälle eller stad. Den är tyst visst det tillhör samhällslivet att man får tåla ljud men i detta fall har man ju möjlighet att låta bli att väsnas , ta den!
 
Redigerat:
Vi har bägge delar och jag kan säga att när åskan tog livet av laddaren så jag fick köra åkgräsklipparen istället, det var inte kul. De närmare två timmar det tar för mig att riva av gräsmattan med åkgräsklipparen kändes väldigt långa och tråkiga när man vant sig med roboten.

Åkgräsklipparen får nu endast jobba där roboten inte kan köra men det är ok.

Robot får min röst, utan tvekan!
 
mr_bygg skrev:
Vi hade samma tankar som dig och en lika stor tomt och valet blev en automover 330X. Så här i efterhand kan jag bara säga att det är nog ett av de bästa inköpen vi gjort och jag ångrar inte valet för en sekund. De saker som jag ser som fördelar nu efter att ha haft roboten ett år
- Underhållsfri (Du får bära in och ut den i samband med vintern)
- Driftsäker (Med rätt installation av guidkabel fastnar klipparen inte)
- Alltid perfekt gräsmatta.
- Lite överdimensionerad för tomtstorleken (Klarar snabbt av och klippa av tomten och behöver inte gå hela tiden. Vill man att den ska sluta är det bara att kalla hem den)
- Nu kommer ett tillägg som gör att du kan styra och övervaka den via en app (Obegripligt att det inte var inbyggt från början men det tillvalet står på inköpslistan)

Precis som påpekats innan så blir det tråkigt om du vill slita med gräsklippningen eller tycker det är kul att åka runt på något motordrivet. Men i så fall kan du lika gärna köpa något annat kul på hjul och låta roboten sköta gräsmattan;)
Hur fort klipper en automover 330X? Alltså hur långt tid behöver den på sig för att klippa 2000 kvm?
 
Svårt att svara på eftersom den klipper efter behov. När det växte som minst under sommaren så var den alltid klar och stod i laddaren vid 6 på morgonen (går ut vid midnatt). När vi höll på att jobba på tomten fick den stå någon vecka och då tog det ca 1-2 dagar innan den hade gått över hela tomten och kommit ikapp.
 
AM330x klipper 135m2/h enligt specen.

Har en åkgräsklippare idag, planerar att byta ut den mot en Husqvarna.
 
Ah ok, då tar det ungefär 15 timmar att klippa en tomt på 2000 kvm.
 
Nja, det tar roboten 15 timmar att klippa 2000 kvm men eftersom den rör sig delvis slumpmässigt kan du inte räkna med att en tomt på 2000 kvm är helt klippt efter 15 timmar.
 
Om du tycker att gräsklippning är roligt, och ser din gräsmatta som en givande hobby! Då ska du fundera på en åk-klippare, eller kanske t o m en motordriven cylinderklippare.

I alla andra fall: Köp en Automower!!! Det finns ingen rationell anledning till att låta bli!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.