Måste ta och införskaffa en sticksåg och en sänksåg och behöver lite råd och vägledning.

Ang. Sticksågen, jag ska figursåga ENORMT med staket och behöver en riktigt bra sticksåg som är lätt att figursåga med. Pris 2000-3000:- cirkus. Lite mer om det behövs.

Ang. Sänksågen, jag ska kapa några bänkskivor till köket och sedan kommer jag inte använda denna så mycket. Dock vill jag ju att den ska hålla mer än för fem bänkskivor. Några tips? Pris Helst så billigt det går, men ej något Ö&B verktyg, billigt proffs-verktyg, som ändå duger till det den ska!
 
Kanske en begagnad festool sänksåg?
Brukar dyka upp på blocket för hyfsade priser (2500-3500kr)
Men det kanske är över budget?
 
Tror du man blir besviken om man köper någon billigare om man bara ska använda den till så pass lite jag ska ha den till? Det är ju trots allt bara raksågning den skall göra.

Någon som har testat följande sticksågar?

Bosch Sticksåg GST160CE
Festool Sticksåg PS-300 EQ+
Festool Sticksåg Carvex PS420 EBQ+

Måste man gå på det dyraste vad det gäller sticksågen tror ni?
 
Varför inte hyra en sänksåg?

Jag som till och med jobbar som snickare, skulle aldrig lägga 2-3000 på en sticksåg. Mest lönsamt är att köpa billiga märken för 3-400kr, enligt min erfarenhet. Har haft både dyra och billiga. Ingen större skillnad att såga med, enligt mig. Sågblad bör man däremot köpa riktiga/dyrare.
 
C
Jag har PS-300:an och måste väl i och för sig erkänna att den inte gått så många mil ännu. Det är ju en ganska enkel såg, men den har iallafall splitterskyddet som är en helt underbar funktion i all sin enkelhet. Men det kanske även finns på 400 kr-sågar nuförtiden(?)
 
Funderat på en bandsåg för ditt figursågande?

Bosch-sågen har ju annars fått goda omdömen här på forumet. Har själv en äldre modell som jag är mycket nöjd med.
 
Jag har en GST 135 CE som är en föregångare till GST 160CE. Den har snabbfattning för byte av sågblad samt inställning av plattan. Efter att ha stukat stålplattan på en enklare modell ville jag ha rejälare såg.

Har hyrt en Festool sänksåg en gång och den gjorde jobbet (såga kanter i stavparkett). Tyckte dock att det blev några dyra snitt. Kostnaden för en dags hyra var 1/5 av en ny såg. I princip fick jag betala för en ny klinga och lite till.

Även om mitt behov av en sänksåg inte är jättestort, kände jag lika väl kunde köpt en sänksåg som hyrt den. Har dock inte haft något behov igen av en sänksåg och jag har klarat mig bra med den cirkelsåg jag har för att kapa skivor. Det tar lite längre tid att justera mothållet.
 
AG A Det är skillnad på att vara byggare och inte bry sig om sina verktyg utan ha dom som slit och släng jag raljerar lite men har ändock gått på några byggen och sett hur verktyg hanteras. Jämfört med mig som också är snickare men jag jobbar i en verkstad och använder bara sticksågar för flera tusen.
Skulle aldrig köpa någon sticksåg för några hundralappar och tro att den presterar samma som en professionell.

Om man gör en jämförelse är det viktigt att den blir relevant. Jag förstår att man inte behöver köpa en sänksåg för att kapa några reglar.

Stilig du skall köra kurviga staket pinnar då skulle jag köpa något bättre än hundralapps sågar tex festool 300, bosch 160 eller motsvarande av någon annan tillverkare.

Pär
 
M
Jag körde en del med en grön bosch av handväskemodell för ett par år sedan och vart förvånad över hur bra snitten faktiskt blev, många billiga stickisar verkar ha halvbra bladstyrning vilket leder till att snittet sticker iväg åt endera håll på djupet så att säga. Men inte denna.

Den gröna jag körde var från ungefär samma årgång som denna tror jag:
7751153431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är du beredd att lägga lite på sågbladen så anses nog Mafell P1CC vara en av de bästa maskinerna. Denna fungerar dock inte lika bra med de vanliga sågbladen då den saknar en styrrulle. Denna kräver alltså att du använder Mafells egna förstärkta sågblad. Om jag inte har fel för mig så ägde Mattiasp en Mafell P1CC, kolla med honom.
 
Ok, tack för svar. =)

Tycker inte heller att man kan jämföra en billig 300-kronors sticksåg med en flera tusen-kronors såg. Jag hade en enklare blå bosch förut som jag var hyfsat nöjd med, men den var ändå inte så bra som jag tycker att en sticksåg ska vara. Sedan köpte jag en Ryobi för 700:- Det var det absolut värsta maskin jag någonsin har använt... Och en 300-kronors antar jag presterar 50% av Ryobin, så en sådan tror jag inte altanstaketet skulle se så trevligt ut med...

Det lutar åt en festool. Är det värt att köpa Festool Sticksåg Carvex PS420 EBQ+ kostar 3625:- på verktygsproffsen. Eller en Festool Sticksåg PS-300 EQ+ för 2863:-

Kanske värt att ta den dyra och köpa en billig sänksåg. Hyra är inget alternativ, känns onödigt då jag lär behöva en igen och igen...
 
Blå Bosch gst 85 tror jag den heter kört flera år med den på jobbet funkar kanon , brukar köra med festoolblad
 
MaxPax skrev:
Jag körde en del med en grön bosch av handväskemodell för ett par år sedan och vart förvånad över hur bra snitten faktiskt blev, många billiga stickisar verkar ha halvbra bladstyrning vilket leder till att snittet sticker iväg åt endera håll på djupet så att säga. Men inte denna.

Den gröna jag körde var från ungefär samma årgång som denna tror jag:
[bild]
Den typen av såg kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan gilla, går det ens att såga upp och ner med den?
 
M
Stefan N skrev:
Den typen av såg kan jag inte för mitt liv förstå hur man kan gilla, går det ens att såga upp och ner med den?
Går och går, jo det går. Men det är lågt ifrån idealiskt. Jag kör helst limpmodell jag med, men nu var det snack om att få bra snitt vid figursågning för en billig peng...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.