Är just nu i Frankrike över påsken. Här är det mer regel än undantag att handfat saknas på toan. I "vår" lägenhet går dessutom dörren inåt så man måste stå grensle över toaletten för att stänga/öppna den när man är därinne.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag skulle aldrig bygga en toalett utan handfat.
En hel del människor vill också kunna torka sig "vått", alltså med lite vatten på pappret.
 
Tiny Trolli skrev:
Är just nu i Frankrike över påsken. Här är det mer regel än undantag att handfat saknas på toan. I "vår" lägenhet går dessutom dörren inåt så man måste stå grensle över toaletten för att stänga/öppna den när man är därinne?
.. Och så har se världens högsta frekvens av fettlever .. ;-)
 
Mon dieu! Svenska byggpolisen kommer snart till Frankrike och tar grodlåren i örat! Eftersom den här tråden spårade ur för länge sedan kommer byggpolisen även till vännerna till den som startade denna tråden, rött kort, gör om gör rätt...
 
elpaco skrev:
Jag tycker att argumentationen är nära på löjlig. Det där om allergiutveckling likaså.
Du får gärna tycka att argumentationen är löjlig...bacillskräck är i mina ögon löjligt. Du tror inte att det händer att det kliar i rumpan när du ligger och sover...lite senare kliar det i ögat och du använder samma fingrar att klia där?

Vårt moderna samhälle är helt galet när det gäller jakten på bakterier...allt ska vara antibakteriellt och det ska vara fläckfritt överallt. Visst är handhygien viktigt men det handlar mer om när man varit i främmande miljöer, de bakterier man har hemma är man van vid och tål väldigt bra. Det finns många studier som pekar på att bacillskräcken i västvärlden är främsta orsaken till allergier så det är inte något jag hittat på.

Med allt detta sagt så föredrar jag givetvis möjlighet att tvätta händerna efter toalettbesök, helst i omedelbar närhet av själva holken. (y)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
I ett TV-inlägg handlandes om allergier, sa den intervjuade läkaren att han rådde sina barn att springa ut barfota på sommaren och när dom kom in skulle dom slicka sina fötter rena med tungan. På så vis skulle imunförsvaret stärkas -"när barn är små, sitter imunförsvaret i skolbänken".
Själv hade jag inte tvekat att sätta in ett dass i källaren utan tillhörande tvättställ. När läget är akut, är handhygienproblemet "som en fjärt i vinden".
Däremot är det praktiskt att ha ett tvättställ helt intill dasstolen när vinterkräksjukan slår till.

Staffan
 
Paxman. Jag har inte sagt att jag har bacillskräck, det är dina ord. Men världen är inte svartvit. Bara för att man inte skall klorintvätta diskbänken fyra ggr om dagen, och ha silver i kläderna, så betyder inte det att det är nyttigt att låta bli handtvätt efter toabesök. Använd lite sans. Köp ett husdjur tex.
 
Visst behövs bakterier dagens barn är för rena. Det håller jag med om.

Men bajs och kiss är ÄCKLIGT. Inte i bacillhänseende utan rent ut sagt äckligt.. dålig lukt, gegga.. Visst sägs kiss vara "ren" men den luktar som fan, speciellt när den får sätta sig på golv o vägg utan att städas bort.. Bara gå in på herrarnas toalett så förstår man. Så man vill inte *ta* i det.

Visst är en hel del toaletter ute bara bås utan handfat... då brukar jag försöka gå bara på damernas de brukar hålla lite mer rent.. I alla fall om man använder näsan och jämför.... Och sedan när man tvättat händerna så sparkar man upp dörren med foten eller tar papper i hand...
Visserligen det man inte vet lider man inte av, men när man känner med lukten äckel och känner "kladd".. uuuusch.

Sedan behöver man ju inte vara jättenoga med klorin, antibakteriella medel, silver o gud vet vad.. bara man tvättar händerna med vatten och tvål.

Min förslag: toalett med inbyggd handfat! Så rolig design!

Eller en handfat i hörn över/bakom toaletten.. Kanske lite högre än normalt men...
 
Jag tänker så här: om många inte tvättar händerna efter toabesök så måste det väl vara bättre att ha handfatet på utsidan, helst utan fler dörrar ut. Sitter handfatet i samma rum som toaletten måste man ju ta i handtaget efter att ha tvättat händerna, samma handtag som de som inte tvättat händerna tagit i!
 
O
Ett par tankar...
Många är väldigt noga med att tvätta händerna... För att sen torka dom på handduken.....

När det gäller kräksjuka så biter inte handspriten på dessa "kräk" utan det är bara till att tvätta händerna istället...

Sist men inte minst....
Bättre lite skit i hörnet än ett rent helvete...
 
Man tar ju i kranen innan man tvättat händerna, och sen igen då man tvättat dom. Borde väl göra att bakterierna "hoppar vidare".

Men det är klart man vill ha ett handfat på toa ändå!
 
O
En gång i tiden när jag jobbade på McDonalds fick jag faktiskt lära mig att tvätta händerna....
Men en viktig sak var att man stängde av kranen med pappret efter att man torkat händerna....

Men toalett på handfatet.... Självklart... :p
 
Odjuret skrev:
Många är väldigt noga med att tvätta händerna... För att sen torka dom på handduken.....
Eller ännu värre, såna där elektriska handtorkare. De tar ju varendaste liten basilusk och sprutar på händerna, hygieniskt är det då inte! När en kompis pluggade till läkare hade de gjort något test och alla hade fler bakterier/baciller på händerna efter en tur i varmluften än innan.
 
Dalbotös skrev:
Eller ännu värre, såna där elektriska handtorkare. De tar ju varendaste liten basilusk och sprutar på händerna, hygieniskt är det då inte! När en kompis pluggade till läkare hade de gjort något test och alla hade fler bakterier/baciller på händerna efter en tur i varmluften än innan.
Nu blir det här OT igen, men vad jag har uppfattat när det gäller handtorkarna så är det inte så att de sprutar på bakterier. Ökningen i bakterier på händerna är att folk slarvar med att inte blåsa på händerna tills de är 100 % torra. De viftar med händerna under varmluften ett par sekunder och går sedan därifrån med fuktiga händer. Fukt och värme är perfekt för bakterietillväxt så det är de bakterier som redan finns på händerna som ökar.

Sedan jag fick reda på detta använder jag gärna handtorkar och ser då till att ha tålamod...man får ofta trycka igång torken flera gånger men efter ett tag känner man tydligt hur sista fukten försvinner och då kan man vara ganska säker på att det inte kommer växa till nämnvärt mycket bakterier.
 
Odjuret skrev:
En gång i tiden när jag jobbade på McDonalds fick jag faktiskt lära mig att tvätta händerna....
Men en viktig sak var att man stängde av kranen med pappret efter att man torkat händerna....

Men toalett på handfatet.... Självklart... :p
McD - är det inte där man tvättar toasitsarna i diskmaskinen?
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.