karlmb skrev:
Gissar på mjukstart, kontaktor eller inverter (om värmepumpen har någon sådan), i vp. INTE kompressorn..
Jag är ganska säker på att Fighter 310P varken har mjukstartare eller frekvensomriktare.
 
Kontaktor eller matningen som inte ger full spänning på alla 3 faserna isåfall.
 
Den har väl bara en liten enfaspump.
 
OK, Någon av anslutningarna Nolla, fas, eller Jord som inte får 100% kontakt då.
 
Jag hade en jordfelsbrytare som löste på min bergvärme. Det var en begynnande läcka i dykröret till överhettningsskyddet som droppade ner i matningen till elpratonen.
 
Intressant, bra att läckaget upptäcktes i tid. Viktigt att kraftelektroniken sitter skyddad från fukt och kondens.

Angående jordfelsbrytare skriver värmepumpstillverkaren IVT: "Jordfelsbrytare: Om värmepumpen ska kopplas in över en jordfelsbrytare rekommenderas en separat sådan för värmepumpen. Jordfelsbrytaren ska vara avsedd för brand, d.v.s. 300 mA. Följ gällande föreskrifter."
 
petersv skrev:
Jag hade en jordfelsbrytare som löste på min bergvärme. Det var en begynnande läcka i dykröret till överhettningsskyddet som droppade ner i matningen till elpratonen.
Man upphör aldrig att förvånas över korkade konstruktioner...
Vem tillverkade alstret?
 
Det är en IVT. Tätningsmassan i dykröret hade en liten spricka. Eftersom doppvärmaren med dykrör är inskjuten underifrån så droppade du ner på anslutningarna. Det var en hel del kalk på dem.
 
Skriv gärna modell och tillverkningsår så man vet vad man har att vänta.
 
IVT Greenline HTC från 2006 tror jag det var. Men felövervakning är alltid bra.
 
Tack, då vet vi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.