Jag vill ha en skärm i köket för diverse ändamål (se nedan) och först tänkte vi nöja oss med vår Samsungtablet men eftersom vi ändå river ut hela köket kan vi lika gärna göra "rätt" från början. Tabletten vandrar dessutom runt i huset och är aldrig där jag vill ha den när jag behöver den.
Vi tänkte oss därför en 22" skärm på ena väggen och ställa en dator i ett skåp därunder. Men sen började sambon fundera på om en smart-TV kunde vara ett alternativ.

Hur hade ni gjort? Hur lösa tangentbord/mus/etc på bästa sätt?

Vad vi vill använda det hela till:
  • Familjens gemensamma mail och kalender (Google)
  • Musik till trådlösa högtalare i kök och vardagsrum (mest från Spotify)
  • Visa recept, från hemnätverket samt söka på internet
  • Visa egna bilder (via hemnätverket)
  • Kolla på YouTube

Vi har ingen TV i vardagsrummet (öppen planlösning mot matplats och kök) eftersom vi aldrig tittar på TV. Men det kanske är dags att bli vuxen och "titta" på nyheterna mitt i morgonruschen?
 
En tablet känns ju som det uppenbara valet! Behöver du större skärm kan du ju koppla valfri storlek som extern skärm på tablet:en.
 
Ja en fast monterad skärm för att kolla kalender, musik och lite recept känns väldig omodernt. Håller med Mainstream, en surfplatta är väl rätt.
 
Du kan väl skaffa en pekskärm så kan man ratta allt på den. Sen en liten dator i skåpet. Men TeamViewer eller liknande kan du sen även komma åt den via plattan eller andra datorer.
 
Hej Farfalle
Om du sätter upp en fast skärm som drivs av t.ex en NUC så kan du visa en dashboard med nyttig information när skärmen inte används till annat.
I mitt fall så använder jag freeboard.io och visar lite olika information beroende på tid på dygnet.
Nedan ser du morgon-dashboarden som visar dagens väderprognos, aktuella busstider, el och vattenförbrukning, temperaturer frys och kylskåp, att dörrar är stängda och låsta samt ett par övervakningskameror. Funktionen har blivit uppskattad av hela familjen.

dashboard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
foppa_mannen och 3 till
  • Laddar…
Tack för input!

Just nu lutar det åt en 23 tums allt-i-ett med pekskärm. Slipper en burk i ett skåp, större skärm och definitivt inte lika "stöldvänlig" av övriga familjemedlemmar som en tablet.
 
Kan man använda skärmen även för att titta vad som finns i kylskåpet, kanske med en webbkamera?
Ursäkta ironin, men jag skulle vara glad att ha ett skärmfri område där jag kan prata med min hustru utan att hon hela tiden smeka skärmen mer än mig!
 
En rimlig tanke för de flesta skärmfyllda hem antar jag. Detta kommer bli den enda skärmen på hela våningen (kök, vardagsrum och fyra sovrum). Så jag är inte så orolig att jag kommer åsidosätta min familj för ett digitalt hjälpmedel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.