Hej

Flyttade in i vårt hus hösten 2014, i huset finns ett nyrenoverat badrum med kvalitetsdokument ( renoveringen gjordes hösten 2013 ) och allt såg jätte bra ut. Nu har det blivit en hål/spricka mellan glovet och väggen i duschen. Även fast vi inte använt duschen på 4-5 dagar så ser vi att det fortfarande är vatten där = alltså läcker in vatten.

Dock ska väl tätkikten vara enligt alla konstens regler så förhoppningsvis ingen risk för vattenskada men blir ju orolig.
Kontaktade firman som utförde denna renovering och en kille där ska komma och kolla. Behöver jag betala honom något eller?
Vad tror ni de kommer att göra för att lösa detta?
dusch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En större bild mer utzoomad för att se helheten hade varit bra. Som det ser ut är det fog som har lossnat. Så länge tätskiktet är okej är det ingen fara, annat än att det samlar smuts. Troligtvis lägger han i ny fog efter han tvättat rent. Kalkavlagringarna bör ju tas bort först och det bör städas rent så det kan du ju göra innan.
 
Tack för ditt svar, får ta ett foto från längre håll ikväll. Hur gör han med allt vatten som måste åkt ner mellan golv/vägg? låter det torka upp av sig själv eller?
 
Ja det finns alltid vatten bakom plattorna. Fogar är inte täta. Det vattnet kommer att "vandra" mot brunnen, men även avdunsta upp genom fogarna, och i viss mån genom plattorna. Det är alltså normalt att vatten tar sig in bakom plattorna.

man blir givetvis lite betänksam övar varför fogen har lossnat. Men det behöver inte vara något fel.
 
När ni duschar kommer det ju in vatten bakom kaklet som sedan kan rinna neråt. Om det råkar finnas någon "ränna" i fixet bakom plattorna kanske det kommer ut mer vatten just där... Det behöver inte vara fel och eftersom vattnet rinner ut på golvet är troligen tätskiktet helt för annars skulle ju vattnet fortsätta ut i väggen eller ner i golvet istället...
 
O
En tanke... om det vore illa så borde det snart synas i taket under :)
 
Odjuret skrev:
En tanke... om det vore illa så borde det snart synas i taket under :)
Hehe ja det var lite det scenariot jag ville undvika 😃
Känns som det är lite väl mycket vatten som åker mellan, vet att det finns tätkikt o badrummet är bra gjort men detta känns ju sådär. En vecka efter vi duschade sist ( i den duschen ) o fortfarande blött där...
Nåja kommer en kille för att kika på detta idag.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sak som kanske ev. skulle kunna vara fel här, är om fogen som lossnat är silikon, s.k "mjukfog". Nu tycker jag att det på bilderna ser ut som vanlig hård fog. Men kan se fel.

Mjukfog just i skarven golv/vägg är ett känsligt kapitel. I branschreglerna avråds det, och i vissa versioner (årgång) av reglerna är det direkt förbjudet.

Mjukfog löser ett problem med små rörelser i huset, så att väggen kanske flyttar sig någon bråkdels mm, ex. pga att trämaterial i husets stomme krymper när det torkar, ofta under flera år efter ett bygge.

Men mjukfog ger också flera olika problem. Just i fogen golv vägg är problemet att silikon är för tätt. Om man fogar med silikon där, och fogen tillåts fylla hela utrymmet, så att den tätar ända in till väggen. Då kan inte vatten som kommer in genom fogar högre upp på väggen passera ner till golvet. Vatten blir stående bakom plattorna längst ned, och tränger sakta ut genom de genomsläppliga hårdfogarna längst ner men ovanför mjukfogen.

Av samma skäl så är det ett direkt grovt fel att mjukfoga runt brunnen, det hindra vatten från att ta sig fram under klinkerplattorna och rinna ned i brunnen.

Som sagt jag tycker detta ser inte ut som silikon, men det som gör mig lite misstänksam, är att det ser ut som färgen på fogen som strular är annorlunda än både kakelfogen på väggen, och klinkerfogen på golvet.
 
hempularen skrev:
En sak som kanske ev. skulle kunna vara fel här, är om fogen som lossnat är silikon, s.k "mjukfog". Nu tycker jag att det på bilderna ser ut som vanlig hård fog. Men kan se fel.

Mjukfog just i skarven golv/vägg är ett känsligt kapitel. I branschreglerna avråds det, och i vissa versioner (årgång) av reglerna är det direkt förbjudet.

Mjukfog löser ett problem med små rörelser i huset, så att väggen kanske flyttar sig någon bråkdels mm, ex. pga att trämaterial i husets stomme krymper när det torkar, ofta under flera år efter ett bygge.

Men mjukfog ger också flera olika problem. Just i fogen golv vägg är problemet att silikon är för tätt. Om man fogar med silikon där, och fogen tillåts fylla hela utrymmet, så att den tätar ända in till väggen. Då kan inte vatten som kommer in genom fogar högre upp på väggen passera ner till golvet. Vatten blir stående bakom plattorna längst ned, och tränger sakta ut genom de genomsläppliga hårdfogarna längst ner men ovanför mjukfogen.

Av samma skäl så är det ett direkt grovt fel att mjukfoga runt brunnen, det hindra vatten från att ta sig fram under klinkerplattorna och rinna ned i brunnen.

Som sagt jag tycker detta ser inte ut som silikon, men det som gör mig lite misstänksam, är att det ser ut som färgen på fogen som strular är annorlunda än både kakelfogen på väggen, och klinkerfogen på golvet.
Det är hårdfog där idag men blivit ett hål i den så vattnet tar den vägen ut istället för att åka bakom väggen o ner i golvet vidare till golvbrunnen. De mätte fukten i angränsande rum och inget utslag, phu!
Hantverkaren som kom idag sade att det är ingen fara men det ser ju inte så roligt ut... Så han föreslog mjukfog.
Vårt hus är från 87 men får fortfarande sprickor i väggarna.. Så rör väl på sig fortfarande
 
Om en liten bit utförs som mjukfog så spelar det nog ingen roll negativt för vattentransporten bakom. Eller om den utförs så att den inte bottnar in mot väggen. Men då tror jag att risken ökar för att den kan lossna senare.

En annan nackdel med silikon är att det åldras fult, blir smutsigt, och går inte att få rent.

Rätt underligt egentligen. Annars brukar man säga att en nackdel med silikon är att det går inte att måla över en silikonfog, absolut ingenting fäster på silikon, inte ens ny silikon. Man kan inte bygga på en fog i efterhand.

Men smuts fäster väldigt bra och blir en permanent del av fogen.
 
J
hempularen skrev:
Om en liten bit utförs som mjukfog så spelar det nog ingen roll negativt för vattentransporten bakom. Eller om den utförs så att den inte bottnar in mot väggen. Men då tror jag att risken ökar för att den kan lossna senare.

En annan nackdel med silikon är att det åldras fult, blir smutsigt, och går inte att få rent.

Rätt underligt egentligen. Annars brukar man säga att en nackdel med silikon är att det går inte att måla över en silikonfog, absolut ingenting fäster på silikon, inte ens ny silikon. Man kan inte bygga på en fog i efterhand.

Men smuts fäster väldigt bra och blir en permanent del av fogen.
Det där är ju lagen om alltings jävlighet, precis som att mjukt bröd blir hårt och hårt bröd blir mjukt med tiden.
Man kanske kan måla över smutsen på en mjukfog? fäster ju iallafall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.