Har sett något växthus där man hade ena långsidan murad, för att denna skulle samla på sig värme och hålla under natten tror jag det var.

Någon som vet något om detta?
Fördelar/nackdelar?

Anledningen till att jag frågar är att jag kan få tag i lättviktsbalkar som jag skall ha till en ram runtom, så som man brukar göra ett växthus.
Men om jag använder balkarna även som en långsida, så kan jag göra växthuset betydligt större eftersom jag då får 4 stora rutor 130x130 extra som jag kan använda.
Balkarna är ungefär 20 breda, 50 höga och en till 1,5 meter långa.
Väldigt lätt att mura ihop således.
 
Du har helt rätt i att det är för att hålla på värmen.
Lättviktsbalkar är såklart bättre än glas, men tyngre material är nog att föredra. (Men du kan ju mura en extra tegelvägg på insidan om du vill ha mer massa senare.)
 
haavard skrev:
Du har helt rätt i att det är för att hålla på värmen.
Lättviktsbalkar är såklart bättre än glas, men tyngre material är nog att föredra. (Men du kan ju mura en extra tegelvägg på insidan om du vill ha mer massa senare.)

Men blir det inte mörkt?
Vad mer fördel eller nackdel finns det, mer än att det håller värmen, och att det blir mörkare?
Hur lägger man växthuset rent väderstrecksmässigt?
 
Korvgubbe
Lägger man växthuset så att den murade väggen utgör norrsidan så blir det bra, speciellt mörkt blir det inte och det hjälper som sagt till att dämpa temperaturväxlingarna. En solig vårdag kan det utan problem bli en 30 grader i växthuset, för att på natten sedan sjunka ned till nollan. Så extrema variationer mår inte växterna bra av och det är här som den murade väggen har störst effekt.
 
Skulle vilja påstå att ett växthus med en murad vägg åt norr är nära nog perfekt. Definitivt bättre än med 4 glasväggar. Möjligtvis yrkesodlare inte håller med, men det är ointressant för privat-/hobbyväxthus.

(Ju mer ljus som kommer in i ett växthus, desto bättre växer det, men det är en väldigt liten skillnad som inte märks om man inte odlar extrema mängder på kortast möjliga tid och har väldigt små marginaler [lönsamhet]. Dessutom är proffsväxthus försedda med reglersystem som jämnar ut temperatur, ljus och vatten, [t ex uppvärmningssystem, auto takluckor i stooor mängd och ljusgardiner i taket, och/el växthusbelysning].)

Visserligen är lättbetong inte lika massivt som tegel, men en hel vägg 20 cm tjock med murbruksfogar och puts väger ändå en hel del, så det duger gott. Om det sedan också är tillräckligt högt så att en takfläkt går att installera, så kan den varma luften som samlas i taket tryckas ner till golvet, som då tillsammans med väggens nedre del hjälper till att magasinera värmen ännu bättre.
 
Det brukar ju sägas att långsidan ska vara åt söder men det gör ingen egentlig skillnad om det är lång- eller kortsidan. Att däremot mura norrsidan är förträffligt som tidigare nämnts. När vi väl får igång vårt andra växthusbygge kommer vi mura en lång- och kortsida och ett snedtak i vit kanalplast för att minska värmeförluster och undvika brännskador på växterna.

Vill du magasinera mer värme för natten/kallare dagar så planera in en vattenreservoar så kan du minska temperaturskillnaderna ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.