Vi tänkte ha uppfarten vår i grus, det är billigt och bra och när det blir kallt vill man inte står där i backen med asfaltsbeläggning (också för dyrt). Men jag har gått och funderat på garaget, nu är det så att jag använder det som snickeriverkstad och på sommaren skulle det verkligen vara roligt att kunna rulla ut maskinerna och stå utanför när vädret är fint. Men jag har inte sett någon sådan lösning och jag har svårt att få till något bra i huvudet

Är det någon som gjort något liknande, tänker att någon sorts billig uteplatta kunde duga, men hur skulle det börja se ut egentligen. vill ju bara ha framför garaget och ingen annanstans, men det känns som det kan bli konstigt...
 
Skulle det vara så konstigt med en betongplatta framför garageporten? Tycker man ser det relativt ofta på bilverkstäder osv.

Det borde väl inte gå åt allt för många kubik betong för en sådan platta? Hur många kvadrat behöver du?
 
Tja, det är kanske 4m brett, kunde ju gå ut en 3-4 meter också ungefär, så något mellan de två, 15 kvadrat kanske?

Har inte själv sett något sådant och då jag kollar runt är det antingen väldigt små gårdar med liten uppfart där allt är asfalterat eller beläggt, vi har ganska stor uppfart, så det skulle bli en massa grus, sen en bit med betong (eller stenplattor man lägger själv, har egentligen noll budget så detta är väl något för framtiden).
 
För temporärt och relativt billigt bruk kan det kanske funka att lägga ut några kryssfanerskivor på gruset framför garaget? (Antar att maskinerna endast ska rullas ut i fint väder dagtid.) Skivorna åker in och ut i garaget tillsammans med maskinerna är min tanke.
 
Jo det kan vara en gångbar lösning om det håller, justersågen väger runt 300kg och bandsågen kanske 400 eller t.om. 500kg. Det är mest justersågen jag kunde se fördelar med att ha utanför, mycket svängrum då man arbetar med långa bitar.
 
Där jag är uppvuxen var det en betongplatta framför enkelgaraget, Bra för uteprojekt sommartid, då garaget var rätt litet. Plattan är rätt grovt gjuten alt har man strösslat ut småsten i ytan för den ser inte ut som en vanlig platta. Har hållt sig i drygt 40 år iaf.
Golvbrunn mitt på plattan.
Här ser man att övergången mellan grus o platta är ett litet bekymmer, Men morsan gillar o sopa o hålla ordning, Men det var ständigt liv när man var liten o sladdade runt med cykeln.

Fick leta en stund bland alla gamla bilder men jag hittade en som egentligen var på en gammal synd, men man ser plattan-grusgången.

SpKMCmG.jpg
 
Oj, trodde inte det var sådana rediga pjäser du ville ha mobila.
Är de mobila?
 
Justersågen är mobil, har gjort en egen mobil bas åt den i trä enligt matthias wandels design, använder den ofta då jag flyttar om sågen beroende på om jag kapar eller klyver långa bitar. Bandsågen är inte mobil, skulle vara skoj dock, men jag tror inte trä duger åt den, väger så helsikes.
 
Den där betonggrejen kunde funka faktiskt, smälter bra in med gruset.
 
Göran.W
Jag har 0-16 kross på min parkering och det är stenhårt när det är packat.
Lyfter jag en bil med garage domkraften så sjunker hjulen på dom ca 1 cm så jag tror du kan rulla maskinerna på det utan problem när det väl är packat,
 
Återkommer till detta, hade dit grävaren som ska färdigställa gården och frågade om detta, han verkade tycka man kunde gjuta en platta, men helst bara en meter ut (där isoleringen under mark slutar), om det måste vara så litet så känns det inte som det är någon poäng med en platta alls. Han tyckte annars att man måste isolera under plattan eller så får man frosthävningar med tiden.

Funderar på stora 60x60cm betongplattor istället. Man kunde väl bara gräva upp litet då och fylla med finare dränerande grus som man "paddar" jämnt? Jag menar det är ju mer eller mindre hur vi gör det bakom terassen vid huset och där finns ingen isolering och det ska ju gå bra.

Skulle nog vilja ha typ 6-7 meter utåt för att projektet ska va värt det.
 
Göran.W
Är ingen betongare men visst går det väl göra hur stor platta som helst bara den är rätt armerad och har en väl tilltagen kantbalk.
Det han menade var nog att det kommer spricka om man gjuter rakt ut från huset och det har han rätt i men det avhjälpes med en rörelse skarv precis utan för huset så själva plattan inte har kontakt med huset utan där är en glipa så betong plattan kan röra sig.
Den i huset rör sig inte på samma sätt som den på uppfarten pga olika temperaturer.
Prata med en betongare istället för en grävare eller ring och hör med en betong fabrik tex
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.