Jag har planer på att mura igen min garageport i ett suterränghus och sätta in en vanlig dörr i stället. Grejen är den att öppningen är bara 190cm hög. Dörren jag vill sätta in är 210cm hög. Över porten går en gjuten balk. Kan jag mura igen porten och lämna en öppning på 100cm för dörren, för att sedan ”såga” ut i balken för dörren? Måste jag växla av på något sätt? Förstärka med någonting? Någon som gjort något liknande eller har tips på hur jag ska gå till väga.
 
M
Hur bred är öppningen idag? Hur ser konstruktionen ut över öppningen du tänkt lämna? En sak som kan problematisera för dig och se till så det behövs en komlicerad lösning är det faktum att den viktigaste armeringen i en gjuten balk är den i underkant. Alltså den som med största sannolikhet kommer att sågas bort om öppning skall tas upp.

Tag kontakt med en konstruktör är mitt tips.
 
Idag är öppningen 250cm. Jag tänkte att de 150cm som jag murar igen blir bärande. Tror jag måste "såga" av hela den överliggande gjutna balken för att få plats med dörren. Det får nog bli nån lösning som förstärker garagetaket, alltså golvet på våningen ovanför.
 
Det går inte att ta ur balken och flytta den uppåt då? Ska man ändå mura igen större delen av väggen så blir det knappast något enorm extrakostnad att flytta balken uppåt 20cm och mura den biten extra
 
Första frågan är ju då om "grunden" under det du vill mura upp tål trycket. Det är inte säkert att golvet i grageinfarten ör dimensionerat för att ta upp lasten från balken. Sedan så, om du sågar av balken så blir det ju inget som håller upp ovanvåningen ovanför dörren. Det kanske inte är något problem, men det kan vara ett stor problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.