Det är dags att måla om huset i år och den vanliga kulören vitt har kommit på tal. Frun vill ha det vitt och jag vill ha det grått. Huset ligger med ena kortsidan nära skogen.

Har hört av folk med vita fasader att de kräver tvätt varje vår då all skit syns väldigt tydligt.

Vad är era erfarenhet av vita hus? Mycket extra jobb just för att hålla det snyggt?
 
Vårt vita hus har nog inte tvättats på många år, i alla fall inte sen vi flyttade in för ca 3 år sedan. Men det är säkert många år innan dess också. På en sida är det hög tid dock, syns tydligt nu när jag bytt fönsterfoder på ett ställe.
 
S
Målade garaget vitt förra sommarn, liggande panel, tog inte ens en vecka innan det var så mycket smuts i skarvarna att det störde mig. spolade av fasaden ett par 3 gånger innan jag accepterade läget.

Skulle inte måla vitt igen :p
 
Har rött hus men tvättar varje år för att det ska rent och fint ut. Lite som att tvätta bil, kläder och sig själv, vissa gör det ofta andra mer sällan.
 
hur ofta det behöver tvättas beror enormt mycket på var man bor också......
 
Är det verkligen vanligt att tvätta hus? Har själv aldrig tänkt tanken.
 
Allt ska vara grått...hus, kläder, bilar och golv :)
 
Enk Projektet skrev:
Allt ska vara grått...hus, kläder, bilar och golv :)
Som livet självt :)
 
  • Gilla
bjoar564 och 3 till
  • Laddar…
Har vit bil så grått hus hade vart en fin brytning. Tacksam för all input med ni som har vit fasad.
 
Jag har också vitt hus men har bara haft det i snart ett år. Inte upplevt att det ser smutsigare ut än den gula färgen jag hade innan. Bor mitt i skogen. Men har inga problem med alger osv här å andra sidan. Beror nog lite på var i landet man bor som någon skrev tidigare.
 
Enk Projektet skrev:
Allt ska vara grått...hus, kläder, bilar och golv :)
I femtio olika nyanser? :)
 
  • Gilla
tittibitti och 1 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
I femtio olika nyanser? :)
Haha...ja om man har tålamodet så....:)
 
Hemmakatten
Beror på vilken typ av hus ni har, vilken färg det är på taket, vilken fasad och vilken färg på fönster och omfattningar om ni inte tänkt måla dessa också.
 
Jag har aldrig tvättat ett hus.
Och varit husägare i exakt 40 år nu till sommaren.

Men aldrig haft ett kritvitt hus.
Varför skall man ha det, det verkar ju lite frireligiöst, à la Betelförsamling. Fantasilöst.

Nuvarande husfärg är Jotuns Morgondis, Morning Mist.
Visst låter det trevligare än Betel-vitt :)
 
Men om du inte tvättat ditt hus på 40 år så har du inte heller målat på 40 år, du kanske köpt nytt å sålt det efter 8-10 år 😎😃
 
  • Gilla
fundersam63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.