Skall bygga ut vår hall och vi vet inte var vi ska placera fönstren, inte heller vilka mått dom skall ha.
Nån som kan ge oss några tips och idéer?
3m i takhöjd, utvändigt mått på utbyggnad är 3,6 x 2

Så här blir det att se ut, ytterdörrens placering är inte heller spikad. Fönstrena i exemplet är i storlek 5x15

Dörr mot väg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr mot väg insidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ber om ursäkt om denna tråd blev placerad i fel avd.
 
Redigerat:
Tycker det ser snyggt ut, men fundera på att ha fönster/ljusinsläpp även över dörren för att få symmetri med fönstren i själva huset. Alternativt ett trekantigt eller halvcirkelformat fönster över dörren, eller ett tak/regnskydd.

En annan synpunkt är att den tänkta hallen är snygg, men rätt opraktisk, då den pga trappor och fönster i princip inte rymmer någon förvaring. En fulare men mer praktisk lösning är att sätta dörren på vänstersidan, ett fönster direkt till höger när man kommer in och plats för klädavhängning i den högra delen som då blir utan fönster. Helt asymmetriskt och inte alls snyggt, men mycket mer praktiskt.
 
Anna_H skrev:
Tycker det ser snyggt ut, men fundera på att ha fönster/ljusinsläpp även över dörren för att få symmetri med fönstren i själva huset. Alternativt ett trekantigt eller halvcirkelformat fönster över dörren, eller ett tak/regnskydd.

En annan synpunkt är att den tänkta hallen är snygg, men rätt opraktisk, då den pga trappor och fönster i princip inte rymmer någon förvaring. En fulare men mer praktisk lösning är att sätta dörren på vänstersidan, ett fönster direkt till höger när man kommer in och plats för klädavhängning i den högra delen som då blir utan fönster. Helt asymmetriskt och inte alls snyggt, men mycket mer praktiskt.
Bra input Anna! Ungefär så här, fast inte så fullsmetat med fönster?


Dörr mot bil.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag får vara tvärt om (som vanligt) så skulle jag gjort så här:
Tag bort fönstren/sidoljusen. De bara plottrar bort utbyggnaden.

Sätt dit en dörr med fönster, som man kan se ut genom och som släpper in ljus.
Så kan du ha rockhängare/hatthylla på ena sidan hallen,
och sittbänk samt byrå för vantar och mössor på den andra sidan.

En sådan här dörr menar jag alltså:
513a78f98dc5b0a66688bc71aced1182_c0b6c721b0418915a2f3ab6a7618ec8a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.bygglagret.se/ytterdorrar/monica-glas__1023#width=10;height=21


Låter det för konventionellt och gammaldags :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Om jag får vara tvärt om (som vanligt) så skulle jag gjort så här:
Tag bort fönstren/sidoljusen. De bara plottrar bort utbyggnaden.

Sätt dit en dörr med fönster, som man kan se ut genom och som släpper in ljus.
Så kan du ha rockhängare/hatthylla på ena sidan hallen,
och sittbänk samt byrå för vantar och mössor på den andra sidan.

En sådan här dörr menar jag alltså:
[bild]
[länk]


Låter det för konventionellt och gammaldags :surprised:
Den väggen du menar blir 3,6m utv alltså ca 3m inv och med ytterdörren så blir då ca 1m kvar att nyttja på varje sida om dörren, kanske blir trångt? Bättre att förskjuta dörren lite åt vänster istället? Kanske ser konstigt ut med dörren ocentrerad på väggen?

Du menar att man ska köra helt fönsterfritt, förrutom dörren? Blir mörkt inne då tänker jag. Kanske ett lägre fönster i standardhöjd från golvet på vänstra kortsidan skulle passa in.

Det är ju inte ett toppmodernt hus för övrigt så det är ju en fördel om utbyggnaden smälter in, vilket den skulle göra med din design.
Cotswoldglas är i varjefall det fulaste som finns, så det måste vara klart glas ☺
 
flaektrem skrev:
Den väggen du menar blir 3,6m utv alltså ca 3m inv och med ytterdörren så blir då ca 1m kvar att nyttja på varje sida om dörren, kanske blir trångt? Bättre att förskjuta dörren lite åt vänster istället? Kanske ser konstigt ut med dörren ocentrerad på väggen?

Du menar att man ska köra helt fönsterfritt, förutom dörren? Blir mörkt inne då tänker jag. Kanske ett lägre fönster i standardhöjd från golvet på vänstra kortsidan skulle passa in.

Det är ju inte ett toppmodernt hus för övrigt så det är ju en fördel om utbyggnaden smälter in, vilket den skulle göra med din design.
Cotswoldglas är i varje fall det fulaste som finns, så det måste vara klart glas ☺
a. Min hall är 2,6 m bred, så 3 m tycker jag borde räcka bra. För trångt för att ställa barnvagnar dock.
Hall.jpg

b. Nej, det blir inte mörkt med en stor ruta i dörren.
c. Instämmer, det skall vara klart glas så man kan se ut och se vem som knackar på.
P1000584 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den som jag länkade till beskrivs som
Ytterdörr vit, klarglas eller råglas, spårfräst, finns i olika mått som standard.
Men det finns ju dyrare dörrar också :)
 
Hemmakatten
Eller så har man en ytterdörr helt i glas.
 
Hemmakatten skrev:
Eller så har man en ytterdörr helt i glas.
Skulle älska den om dörrbladet var 62mm massivt glas. ☺
 
Hemmakatten
Du får nog välja en omfattning/ram i aluminium eller trä, blir nog hiskeligt dyrt annars. ;)
 
Vi har glasdörr, ser ut som en vanlig spegeldörr med tre fält, och så är det frostat glas i dem. Träet är grått, vilket gör att det ser enhetligt ut trots allt glas och det kommer in mycket ljus. Vår hall är bara 2 meter bred, men å andra sidan 6 meter lång. Det var sidoljus vid dörren förut, men när allt ändå måste bytas blev det bättre med 30 cm mer vägg, och billigare.
 
Anna_H skrev:
Vi har glasdörr, ser ut som en vanlig spegeldörr med tre fält, och så är det frostat glas i dem. Träet är grått, vilket gör att det ser enhetligt ut trots allt glas och det kommer in mycket ljus. Vår hall är bara 2 meter bred, men å andra sidan 6 meter lång. Det var sidoljus vid dörren förut, men när allt ändå måste bytas blev det bättre med 30 cm mer vägg, och billigare.
Aldrig sett en liknande dörr.
Ska se över utbudet av dörrar med glas i, är ju ändå "gratis" väggyta som kan släppa in lite ljus. Samtidigt vill jag inte betala 10k för en dörr, så exklusiv är inte kåken i övrigt.
 
flaektrem skrev:
Aldrig sett en liknande dörr.
Ska se över utbudet av dörrar med glas i, är ju ändå "gratis" väggyta som kan släppa in lite ljus. Samtidigt vill jag inte betala 10k för en dörr, så exklusiv är inte kåken i övrigt.
http://www.swedoor.se/produkter/ytterdoerrar/doerrar/produkt/?productId=5546

Den är inte billig (dock gått upp rejält sedan vi köpte den), men man kan ju räkna av priset för fönstren. Ett sidoljus kostar bortemot 7-8000.
 
Hemmakatten
Vi har två ytterdörrar och fyra altandörrar i glas som sitter i en aluminiumram. Och de kostade definitivt inte några 15' utan var tvärtom billigare än en ytterdörr i trä.
 
Hemmakatten skrev:
Vi har två ytterdörrar och fyra altandörrar i glas som sitter i en aluminiumram. Och de kostade definitivt inte några 15' utan var tvärtom billigare än en ytterdörr i trä.
Något vettigt U-värde på dessa då?
 
Hemmakatten
Kommer inte riktigt ihåg
Det är tjocka 2-glas, energiglas, med 16mm mellanrum fyllt med argongas. Vi har dessutom 18 m fönsterväggar i energiglas. U-värdena var helt okej enligt bygglovshandläggaren som godkände bygget o konstruktionsritningarns.på vårt tekniska möte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.