Hej.

Vi håller på och bygger hus. Under hela processen har vi via TOLO:n kommunicerat en platta som skulle ha isolering på 300mm. När entreprenad väl var upphandlad så var det helt plötsligt 200mm som gällde. Rent juridiskt har det inte begåtts några fel då det lite finstilt i TOLO:n står att den handlar främst om huset i sig och övriga delar kring entreprenaden kan komma att ändra sig.

Men tillbaka till det viktiga, läser man runt lite så verkar det rekommenderas att man har en tjocklek på iaf 300mm, iaf om man har golvvärme vilket vi har. Skulle ni bygga ett hus med "bara" 200mm? Själv kan jag inget om sådant här. Inte utöver det man läser och det är ju svårt för mig att bedöma korrektheten i det.
 
Har du skrifligt någonstans på 300 mm? Eller har det nu blivit 200 mm i avtalet? Hur ser energi-beräkningen ut? Kanske har man kompenserat mindre isolering i golvet med mer i väggarna eller tak?

Vad säger entreprenören om att du vill ha 300 mm istället?

300 mm får anses normalt för en gjuten platta med golvvärme. Ett passiv-hus har ofta 400 mm.
 
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag gärna ha 300 mm under golvet, ja. Men jag är inte oresonlig, skulle det visa sig att det var en berghäll under som skulle bli för dyr att spränga bort den sista decimetern på, samtidigt som byggnadsnämnden blånekade mig att höja huset en dm, så skulle jag nog kunna gå med på bara 200 mm isolering också.
 
Tänk även på att plattans kantbalk kan bli betydligt klenare. Normalt så får kantbalken samma höjd som isoleringstjockleken, i alla fall med traditionella L-element.
 
Mainstream skrev:
Har du skrifligt någonstans på 300 mm? Eller har det nu blivit 200 mm i avtalet? Hur ser energi-beräkningen ut? Kanske har man kompenserat mindre isolering i golvet med mer i väggarna eller tak?

Vad säger entreprenören om att du vill ha 300 mm istället?

300 mm får anses normalt för en gjuten platta med golvvärme. Ett passiv-hus har ofta 400 mm.
Det står inte 300 i något avtal. Det stod i TOLO:n där det även står att det som inte har med själva huset att göra går på entreprenaden och kan komma att ändra sig. Däremot blir man lite lack som kund då det är kring detta dokument man kommunicerat hela tiden. Siffror för gräv/gjut borde ha kommit fram tidigare (och även efterfrågats av oss) men vi har varit så fokuserade på planlösning, kök, badrum och diverse andra val.

Han som gräver/gjuter har ju gjort sin offert på 200 men har inga problem med 300 vad jag vet. Men det kostar 100:-/kvm extra så ca 10.000:-. Så det är egentligen där vi är nu, att ta det beslutet och det helst meddetsamma.
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
10.000 extra är inget att tjafsa om. Då kommer du billigt undan!
 
  • Gilla
marhe
  • Laddar…
ett snabbt förenklat överslag på www.energiberäkning.se ger för ett hus i Säve (valde nått i V Götaland)

-med 100m2 golv samt 100m2 tak och som
-är byggt i kvadrat 10*10m med vägg höjd 2,5m=100m2 vägg.
-Med Um vägg 0,15. Um tak 0.1

följande förbrukning (inga värmepumpar eller annat).
- För 200mm cellplast (Um=0,19) i plattan ca 12700 kWh per år
- För 300mm cellplast (Um=0,13) i plattan ca 12000 kWh/år

Vilket tyder på att den extra kostnaden bör vara intjänad på mindre än 10 år. Förutom den bättre komforten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.