Hej,

Bygger en altan där också ett spabad kommer att vara lite ner sänkt i altanen Har läst flera trådar angående detta men är fortfarande osäker.

Min altan är 2,3 m upp i luften. Där spabadet skall stå så har jag reglat med 60c med 45x195 som bärs upp av fyra stolpar. Stolparna är ca 1,5 m ifrån varandra på samma rad. Mellan raderna är det 2m. 45x195 reglarna ligger på dubbla 45x195 reglar som går mellan stolparna på samma rad.

Eftersom jag inte ritkigt bestämt spabad än så har jag tittat runt lite och börhamna någonstans kring 2.3 ton i vikt. 330kg spabad + 1350 l (kg) + (7x85) = ca 2.3 ton. Räknar spabadet har dimensionerna 2.15x2.15 = 4.6 m2 ger ungefär en utbreddlast på 500kg/m2.

Vad tror ni har jag dimensionerat tillräckligt?

mvh
Erik
 
Jag jobbar fortfarande på detta och intresserad av åsikter.

Det jag har kommit fram tills hittills är att mitt bad skall dimensionerad för 2500 kg.det ger ca 555 kg/m2 i utbreddlast.
Hittills ser grunden ut som följer.
Två rader med stolpar. Mellan stolparna är de ca 1.2 m och mellan raderna är de 1.75m. Ser man de som ett fackverk är den frialängden 1.75m på stolparna ligger det två styck 45x195.
Mellan dessa bäring är det reglat med 45x195 på cc 30. Tror ni detta är tillräckligt? Kan jag slå på 45x45 på golvläggarna för att öka säkerheten?

Mvh
Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.