Ny el ska dras till min Ikea induktionshäll och ugn, som är med fast anslutning.
Är det då ok, en bra lösning att dra fram 5 ledare 2.5 kvadrats till samma dosa för att sedan använda http://elbutik.se/product.html/anslutningsdosa-2?category_id=1972 för att ansluta apparaterna?
Läst en äldre tråd här på forumet att man då måste ha så att alla 3 faser bryter tillsammans, dock har jag en äldre central med proppar. Stämmer det?
Ska man ha två dosor som separerar häll och ugn istället? Tänkte mest att ha allt samlat i en dosa va en bra lösning?
 
  • Gilla
Evilerm
  • Laddar…
tommib
Disclaimer: Jag är inte elektriker!

Jag TROR inte att det är ett krav att alla tre faserna bryts samtidigt, det är bara väldigt önskvärt. Således skulle det vara möjligt. Jag har sett den typen av installationer massor av gånger, både med diazed och med tre enpoliga dvärgar på trefasgrupper.

Jag skulle installerat ett fullkopplat perilexuttag och vid sidan av det monterat ett envägs schucko för ugnen och kopplat och märkt det med L3. Men det är jag.... Om du har fast anslutning så är dosan du länkar bra.
 
Man kan även montera två perilex uttag med full koppling. Då kopplar man hällen till stift L1. L2, N och jord. Ugnen kopplar man på L3 . N och jord i den andra stickproppen.
 
Kan bekräfta att det inte krävs trepoligt skydd i detta fall, det krävs bara i de fall det kan medföra en fara ifall ett skydd för endast en fas löser ut. Sådana fall kan t.ex uppstå om man blandar 230 V och 400 V-förbrukare på gruppen. Det kan ju hända om en 400 V-spis ansluts jämte ugnen, men det är en dålig lösning i vilket fall, och det är lite svårt att motivera ett förbud mot enpoliga skydd för spis/ugn. Det skulle kosta folk för mycket med tanke på att riskerna trots allt är små. En JFB tar bort de farliga riskerna.

Uttag är annars bra som nämnts. Du har kanske hört att schukouttag och ugn har orsakat en del brända uttag, men det finns uttag som tål lite mer.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt lösningen är OK. Men jag reagerar på "dra fram 5 ledare 2.5 kvadrats till samma dosa".

Om det skall dras fram ny matning från centralen, så är det bättre att dra fram en separat 2,5kvmm till ugnen.
 
Tack!
Då finns det folk som har olika lösningar men ändå godkända lösningar fortfarande.

Hempularen: du syftar på om jag ska ha två uttag o dra egen matning till ugnen? Finns väl ingen anledning att dra separat matning till ugnen om det ska in i samma dosa som dem andra två faserna? Eller missförstår jag dig?
 
tommib
Jo, om du ska dra ny el ändå skulle jag göra som hempularen säger och dra fram en helt egen grupp till ugnen (enfas, 16A).

Det Bo.Siltberg säger om kontakten är helt sant, har man plats är det kanske bättre med ett trepoligt CEE-don, eller så kan man ta en Norwesco-kontakt. Då får man byta kontaktdon på de flesta ugnar man köper men det kanske är lika bra det.
 
Jag menar att OM du ändå drar nytt från centralen, så bör du dra fram en matning till hällen, tre faser och en matning med en fas till ugnen (vill du lyxa till det så dra tre faser till ugnen också, det går nog att hitta trefasugnar). Ugnens fas skall då givetvis vara helt separat, inte in i samma dosa som det till hällen.

Att bryta ut en fas från en spismatning till en ugn, är en nödlösning. Men en väldigt vanlig nödlösning. Det skall bara göras om den bättre lösningen inte blir rimlig.
 
  • Gilla
Kalle el och 2 till
  • Laddar…
Då anses min fråga i första inlägget vara en nödlösning att dra en trefasgrupp till en dosa för att sedan ansluta både häll och spis i samma dosa?
Stickproppar va det många bud om så då anser jag att en fast installation får det bli. Blir alltså en trefasgrupp till en dosa och en separat enfasgrupp till en annan dosa.
 
Nödlösning är kanske att ta i, det är ju som nämns en vanlig lösning som ingen höjer några ögonbryn för, så vanlig att man blundar för det mer korrekta två grupper. I de allra flesta fallen har man dock ingen nytta av två grupper eftersom en häll utan ugn tar två faser, inte mer - det ska vara en väldigt bred häll i så fall. Så det är absolut inget fel med en trefasgrupp till både häll o ugn i ditt fall.

Fast inkoppling eller stickpropp väljer du själv, båda har sina för- o nackdelar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.