På en allmänning vid oss finns en robust hemmasnickrad gungställning som någon gjort med ca 100x100 stolpar nedgjutna i grus/jord. På den sitter en gunga. Jag skulle vilja bygga en chinsstång som hänger under den horisontella stolpen/ribban men får inte ihop det hur jag skulle kunna göra.
det bästa vore ju ett järnrör som själva stången och sen några infästningar/saker som man kan skruva rakt upp i ribban. Några slags beslag men jag har varit på bygghandlar nu och letat men det är en nål i en höstack.

Kanske finns det någon här som kreativt kan hjälpa mig?

Kostnad >500 kronor

chins2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför måste det kosta mer än 500 kr ;)
 
Biltema har garanterat det du behöver. Finns otaliga alternativ på utformning, enklast är kanske ett rör med två öglor i ändarna och sen två repstumpar runt överliggaren, repen knäpps fast i öglorna med karbinhakar. Men du kanske vill ha den stum.

Jag och barnen delar på gungställningen, kostar inte många kronor att få till ett bra utegym med några taljor och lite rep.
 
  • Gilla
crackerjack
  • Laddar…
Stort tack - precis det där jag var ute efter. helt sjukt att ingen på K Rauta, Byggmax, Cheapy eller Beijer kunde guida mig rätt.
 
Jag har alltid fått lära mig att det gapar åt det större. Jag har kanske haft fel hela livet :)
 
Problemet med dessa rörhållare är hållfastheten. Skruvhålen är rätt små. Ett Chinsräck med ev. hopp upp behöver klara en mycket hög vikt dessutom med ryck. Jag var inne på samma sak men köpte ett färdigt räck på gymkompaniet (tror jag det var). Kostade kanske 700.

/K
 
crackerjack skrev:
Jag har alltid fått lära mig att det gapar åt det större. Jag har kanske haft fel hela livet :)
Nej du har helt rätt.

crackerjack skrev:
Kostnad >500 kronor
Men det gapar ju åt "Kostnad", dvs att "Kostnad" är större än "500 kronor". ;)
 
  • Gilla
crackerjack
  • Laddar…
Ett alternativ är ju annars att borra ett hål på båda stolparna och sedan köra ett rör rakt igenom hela ställningen, men då blir ju gungfunktionen lite kompromissad. Vet inte vad ett galvat rör i sådan längd kostar heller, kanske är jättedyrt.
 
Problemet med rörhållare är nog inte hållfastheten ( om de inte är väldigt klena) utan att du hamnar allt för högt dvs nära överliggaren och har ingen plats för skallen.
 
Real7 skrev:
Biltema har garanterat det du behöver. Finns otaliga alternativ på utformning, enklast är kanske ett rör med två öglor i ändarna och sen två repstumpar runt överliggaren, repen knäpps fast i öglorna med karbinhakar. Men du kanske vill ha den stum.

Jag och barnen delar på gungställningen, kostar inte många kronor att få till ett bra utegym med några taljor och lite rep.
Jag är också inne på en kombinerad gungställning/utegym. Skulle va kul att se mer av vad du har gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.