Har Ni positiva eller negativa erfarenheter av Elgiganten

  • Positivt

    16 Röster 76,2%
  • Negativt

    5 Röster 23,8%
  • Antal röster
    21
hsd
Har Ni positiva eller negativa erfarenheter av Elgiganten när det gäller garani och deras hantering av eventuella reparationer/utbyten
 
Har bara positiva erfarenheter av Elgiganten. Har fått ny vara eller pengar tillbaka utan problem. Har aldrig reparerat något.
 
Själv är jag positivare om varan är som förväntat och inte behöver reklameras. Känner inte riktigt för att köpa en dyrare vara på elgiganten. Man känner sig oftast lurad vid deras rea och alternativ erbjuds till ett dyrare pris. Har själv sett att en dator fick förhöjt ordinariepris vid rea som tidningarna har skrivit om. Köpte en dator med skärm på rean i mellandagarna. Då varan inte fanns i butiken beställdes den via en telefonförsäljare. Fick bara dator utan skärm och de skulle titta på min reklamation inom 48 timmar. Då jag sa att jag ledsnat och skulle lämna tillbaka datorn skulle de titta på det inom 24 tim. Trodde inte riktigt på det inför en helg. Det var tydligen svårt för dem att titta på sin egen annons. Fick lämna den i butiken och pengarna kom tillbaka. Deras säljare är som hos andra de finns bra och dåliga. Köpte en dyrare dator hos en konkurrent som jag var nöjdare med.
 
Redigerat:
Svårt att motivera mig till att besöka elgiganten. De är aldrig billigast och deras säljare är okunniga. Så antingen ett billigt ställe där jag vet vad jag vill ha, eller ett kunnigt ställe där jag gärna betalar för servicen ..
 
Svårt att svara på frågan då jag medvetet undviker att handla hos dem. Finns seriösare företag att vända sig till.
 
Jag har mycket goda erfarenheter av Elgigantens garantihantering. Handlar där för att de registrerar köpen då jag slipper hålla kol på kvitton.
 
Jag undvek Elgiganten under lång tid efter mycket dåligt bemötande. Det är i och för sig rätt länge sen nu. Hade beställt en spis och fått ett leveransdatum. Några dagar innan leverans ringde de och sa att spisen var försenad. Killen på telefon erbjöd att jag skulle få ett presentkort på 500 som ersättning. Det skulle bara vara att komma in i affären och hämta ut det. När jag hade fått spisen några veckor senare åkte jag in till affären (som då var några mils resa från där jag bodde) och frågade om presentkortet.

Personen jag pratade med i affären visste inget om detta men ringde upp säljaren jag hade haft kontakt med, eftersom jag hade hans namn. På telefon medan jag stod i bredvid i affären anklagade han mig för att ljuga och försök till bedrägeri, och att de aldrig skulle ge en sådan ersättning. Hela situationen var väldigt märklig eftersom jag inte ens hade begärt någon kompensation, de hade ju själva ringt upp mig och erbjudit det. I stället för att få en kund som var marginellt missnöjd med sen leverans fick de en som aldrig satte sin fot i affären under lång tid.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Beställde ny tvättmaskin i deras webbshop för att slippa åka o hämta, samma dag som leverans skulle ske får jag ett mail om leveransförsening. Detta upprepas vid två ytterligare tillfällen och efter c:a 3 veckor häver jag köpet. I sig inget problem men det gick inte att få beloppet tillgodo för att köpa en annan maskin på närmaste elgiganten... Killen på centrala kundservice hjälper till att boka upp en annan maskin som finns i lager på närmsta varuhus eftersom det nu är lite panik att få tag i en ny maskin. "Det är bara att hämta upp där direkt på uthämtningen säger han".

Åker dit, några kunder i kö på uthämtningen och det tar lätt 30 minuter innan jag får hjälp.
Väl framme så får vi inte ut maskinen eftersom vi måste ha med en betald order, betala där gick absolut inte.Så vi får gå till butiken för att betala, men för att kunna betala visar det sig att man måste ha en order som en säljare skriver ut.
Till slut lyckas vi haffa en säljare som kan fixa detta och vi kan nu både betala och hämta ut den (efter ytterligare en lång kö)

Efter en veckaringer centrala kundtjänsten och undrar varför vi inte hämtat ut maskinen och det visar sig att att idioten till säljare i butiken hade skapat en ny order....

Om jag skulle handla där igen? Knappast. Min förväntan på att garantiärenden skulle hanteras smidigt är heller inte så hög....
 
Jag köpte en mobiltelefon på Elgiganten som efter kort tid fick ett fel som enligt min åsikt var ett uppenbart garantifel. För att få lämna in den på service var jag dock tvungen att skriva på ett papper där jag gick med på att betala undersökningsavgiften för att få tillbaka telefonen om verkstaden skulle bedöma felet som "ej garanti". Det var mycket irriterande, och jag undviker därför att handla på Elgiganten. I motsvarande situation hos Mediamarkt gjorde personalen själv bedömningen att det var ett garantifel och jag behövde inte skriva på något dumt avtal.

PS
I båda fallen var det garantifel och jag fick tillbaka telefonerna lagade utan att behöva betala något.
DS
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Har inte handlat så mycket av dom, det största/dyraste var en hembioförstärkare ifrån webshoppen när dom hade rea och det köpet är jag väldigt nöjd med.
 
hsd skrev:
Har Ni positiva eller negativa erfarenheter av Elgiganten när det gäller garani och deras hantering av eventuella reparationer/utbyten
Varför undrar du?
 
Jag har aldrig haft problem med leveranser och att reklamera något hos Elgiganten i Halmstad.
Lämnat tillbaks tv-box utan emballage. Fått låna uppgraderingsskivor till datorn. Fått rabatt på TV, för den kommer ändå att säljas med 1000 Kr rabatt i slutet av månaden. Fått vitvaror på exakt den dag det var bestämt och även inburet i huset, trots att det inte skulle ingå,
 
Jag har inte utnyttjat reklamation och garanti så vitt jag vet. Vi lämnade dock tillbaka en TV genom öppet köp en gång då vi insåg att vi behövde större. Glömde t.o.m. fjärrkontrollen hemma, men det var inga problem att lämna in den senare. Vitvaruleveranser har kommit precis när de skulle och de levererar även kvällstid vilket är perfekt för de som jobbar.
 
Inga erfarenheter med retur/reparation/garantier.

Men deras hemleverans rekommenderar jag inte om du inte har vanan att peka med hela handen och skrika till rejält när det behövs.

Köpte vitvaror, disk och tvättmaskin, med hemleverans in i bostaden, då gubben hade nyopererat knä och kånka upp skiten till tredje våningen var inte ett alternativ.

Vid leverans, som bärs upp för trapporna som beställt, anländer endast diskmaskinen, ingen kan riktigt förklara vart tvättmaskinen tagit vägen. Då är jag tydligen är en surkärring eftersom jag envisas med att inte skriva på leverans kvittot förrän båda verkligen har blivit levererade. Då båda står på sagda papper.

Samtal med kundtjänst, för att försöka hitta vår tvättmaskin.

Några timmar senare tar den hopplöst snälle partnern emot ett samtal från chauffören. Han har hittat tvättmaskinen! Den var i bilen hela tiden. Men hans kumpan har slutat för dagen, så vill vi ha den levererad får gubben hjälpa till att bära upp den för alla trapporna.

Så itta helvete heller när surkärringen återigen ringer kundtjänst och inte går med på några kompromisser som innebär att de inte levererar vad vi betalt för - att få skiten uppkånkad för tre trappor...

Då gick det helt plötsligt att lösa utan problem. Två unga raska gossar från butiken rycker ut som bärhjälp.

Trots detta får jag väl säga att deras kundtjänst inte gett mig några problem, deras inhyrda speditörer å andra sidan... De försöker sig gärna på både det ena och det andra om man inte visar exakt var skåpet skall stå, och inte har något emot att bli kallad surkärring när man är besvärlig och envisas med att få den tjänst och de varor man betalt för.
 
Redigerat:
hsd
nimhed skrev:
Varför undrar du?
Nyttig jämförelse efter dålig erfarenhet av MediaMarkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.