Ibland lekar jag med tankarna om att flytta utomlands, hel eller halvtid. Jag läste att skall man kunna nyttja fri Svensk sjukvård mm så måste man bo i Sverige i minst 7(?)månader per år(om jag minns rätt)

Ifall man flyttar utomlands på heltid då, hur funkar det med välvärd o pension osv? Betalas pensionen ut ändå den dagen man blir pensionär? Borde så vara - men man vet ju aldrig. Hur gör andra när de flyttar utomlands o börjar på ett nytt liv? Skriver man ur sig från Skatteverket osv? Och ifall man flyttar hem igen efter 20 år då är det inga konstigheter?

Vad är bästa "ekonomiska vinningen" när man flyttar utomlands? ...hel- eller halvtids-utflytt..
 
Det där varierar nog en hel del från land till land.

Australien har vi visst inga avtal med, så pensioner mm gäller inte över gränserna.
Vill du ha australisk pension så flytta dit och betala skatt där. Det var nyligen uppe i SR P1's Plånboken.

Men en allmän fråga:
Om du flyttar ut från Sverige och slutar betalar skatt här, varför tycker du att du skall ha fri sjukvård i ditt gamla "fosterland"?
Skatt in, välfärdsförmåner ut är väl en väldigt enkel princip?

Tips:
Jag vet inte vart du har funderingar på att flytta, men ring till exempel till Somalias ambassad (den närmaste verkar finnas i Italien) och fråga vad du får för pension och bostadstillägg där.
Jag misstänker att du kommer att bli besviken.

Det lyser förmodligen igenom ordentligt att jag inte gillar sånt som luktar att utnyttja vårt svenska välfärdssystem utan att vilja betala för det.
Men det bjuder jag på :wow:
 
Skaffa en privat sjukvårdsförsäkring om du flyttar till ett nytt land, skaffa en när du flyttar hem igen också, man får vad man betalar för i detta fall och så kommer alla såssar och vänsteranhängare tacka dig för en mindre i kön till den allmäna sjukvården :cool: Kolla upp Portugal, mellan 0-10 % skatt på pension om du varit privatanställd...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Men en allmän fråga:
Om du flyttar ut från Sverige och slutar betalar skatt här, varför tycker du att du skall ha fri sjukvård i ditt gamla "fosterland"?
Skatt in, välfärdsförmåner ut är väl en väldigt enkel princip?
Det lyser förmodligen igenom ordentligt att jag inte gillar sånt som luktar att utnyttja vårt svenska välfärdssystem utan att vilja betala för det.
Men det bjuder jag på :wow:
Du har en väldigt anklagande syn på saken, som jag ser det. Du antyder att TS inte gör rätt för sig om han bosätter sig utomlands samtidigt som han får svensk pension. Men hur resonerar du då? Har du fått några som helst indikationer på att den totala skatt TS betalat in när han eventuellt flyttar utomlands är så pass låg att han med all rimlighet inte har rätt att få ut pension som alla andra?

Du har inte det...? Då kanske du inte heller skulle ta och dra så långdragna slutsatser och gissningar? Det är en ful diskussionsteknik du använder dig utav här.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Var det inte det där just som hon Eva gjorde för dom där åren sen, flyttade till Thailand men tvingades flytta tillbaka igen ifall hon ville ha fortsatt pension? Jag förstår inte problemet, dra skatten i Sverige och låt dom stackars utfattiga pensionärerna leva den sista tiden i värme och bättre levnadsförhållanden än de kanske hade haft råd med i Sverige.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Bosatta i vissa länder, kanske alla numera måste visa "livstecken" till myndigheterna för att få fortsatt utbetald pension. Det blev väldigt stora belopp som förskingrades delvis pga att utbetalningarna fortsatte efter dödsfall och släktingar/nårstående plockade på sig...
 
Jonatan79 skrev:
Bosatta i vissa länder, kanske alla numera måste visa "livstecken" till myndigheterna för att få fortsatt utbetald pension. Det blev väldigt stora belopp som förskingrades delvis pga att utbetalningarna fortsatte efter dödsfall och släktingar/nårstående plockade på sig...
Ja, det är väl rimligt att visa att man lever för att få ut pensionen.
Det är ju inte så, som vissa antyder att man åker snålskjuts på det svenska välfärdssystemet.

Det är ju pengar som man själv betalat in till pensionssystemet dvs man har avstått en del av sin lönekaka under sina verksamma år i Sverige för att få ut denna efter sin yrkesverksamma liv.

Var man då väljer att bosätta bör, skall väl ingen annan ha en åsikt om. Luktar bara avundsjuka.... :cool:
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
kontorsråttan
Apropå pension så kan man på http://www.pensionsmyndigheten.se/ att man har rätt till pension man tjänat in i Sverige om man flyttar inom EU, oavsett om man emigrerar eller flyttar hem.

Sjukvården inom EU som pensionär enligt http://www.1177.se/
Är du svensk pensionär med svensk pension och bor i ett EU-land har du rätt till all vård, akut, nödvändig och planerad, till vanlig patientavgift när du reser till Sverige. Du ska då alltid visa upp den svenska Försäkringskassans intyg "Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz
Ja detta var kanske inte pensionen TS frågade om, men eftersom det kom upp.
 
Med tanke på det kostnadsläge vi har här i landet och att pensionen kan vara ganska låg så tycker iaf jag att det är helt OK att flytta dit man får mer för sina pengar, leva som fattigpensionär här hemma eller ha ett bra liv i Thailand, Spanien eller annat land så tycker jag iaf att valet är tämligen lätt.

Om du får pension i landet man flyttar till beror ju på lite vad för pension man har rätt till, tanten som flyttade till Thailand och fick åka hem hade ju aldrig jobbat så det blev ju något helt annat än en vanlig löntagare.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
kontorsråttan skrev:
Apropå pension så kan man på [länk] att man har rätt till pension man tjänat in i Sverige om man flyttar inom EU, oavsett om man emigrerar eller flyttar hem.
Personligen har jag lite svårt att förstå orsaken till att det begränsas till EU. Som jag förstått det är det garantipensionen man inte kan få ut om man bosätter sig utanför EU. Dvs det är framförallt personer som haft låga eller inga egna inkomster under livet som drabbas av detta. Som t.ex 96-åriga Eva som nämdes tidigare i tråden. Hade hon bosatt sig i t.ex Spanien eller Grekland hade det inte varit några problem. Men nu bor hennes son i Thailand med fru och barn, så då var det naturligt för henne att bosätta sig närmare dom.
 
O
Att flytta utomlands och fortsätta få sin pension har jag inget emot! Det är trots allt pengar man har tjänat ihop genom att man arbetat hela sitt liv.
Dock har jag svårt för folk som väljer att flytta utomlands men så fort hälsan tryter, då kommer man hem snabbare än kvickt för att kunna åtnjuta de fördelar vi har gällande sjukvård... Då minsann duger gamla Sverige...

Detta handlar inte om avundsjuka på något sätt...
 
Jag har ett vagt minne av att det var på tapeten för några år sedan att förlägga svenskt äldreboende utomlands (Spanien tror jag det var), just för att man fick så mycket mer omsorg och livskvalitet för skattepengarna där än vad man kunde få i Sverige. Hur gick det med det?
 
Vad som gäller beror på vilket/vilka länder som är aktuella och vilka avtal som finns länderna emellan. Generellt kan man säga att det är lättast inom EU/EES, där det generellt gäller att t.ex. den mest förmånliga socialförsäkringen ska gälla, dv.s i 9 fall av 10 den Svenska. Men det finns en uppsjö med nitar att gå på och även om det finns regler kan man inte lita på att utfallet blir riktigt utan juridisk strid.

I familjen har vi själva fått skriva försäkringskassan på näsan i förvaltningsrätten om föräldrapeng eftersom de först då valde att tolka internationellt överenskomna regler riktigt... Och att hitta advokater som kan detta visade sig omöjligt, den som skulle vara bäst avskedade vi eftersom det visade sig att hon hade noll koll (Att bestrida en faktura från en sur advokatfirma är i sig en intressant och lärorik upplevelse :)). Det slutade med att vi drev målet själva istället med en dom som skriftligt mer eller mindre skällde ut försäkringskassan.

Vi undrade emellanåt hur någon som faktiskt hade behövt pengarna där och då hade klarat sig.

Så mitt råd är att kolla upp allt noga, tyvärr kan du inte utgå från att du får korrekta svar från de aktuella myndigheterna heller i alla lägen utan uppgifterna måste verifieras på något sätt. I vårt fall gav försäkringskassan oss felaktiga uppgifter om hur vi skulle agera för att min fru skulle behålla sin sjukpenningsgrundande Inkomst (SGI). Hon gjorde som de sa och de beslutade sen om att nolla hennes SGI och vägrade att rätta detta. Tack för det!
 
Utflyttad 2004 till Spanien

Fyll i blankett för utflyttning (SKV) samt ansökan om SINK skatt (20%) som alltid dras från din pension dock inte på din tjänstepension. Spansk skatt dras på din vanliga pension i som du får tillbaka 1 månad senare i sverige.

Du har rätt att vistas 6 månader i sverige samt utnyttja all sjukvård som det skrevs om innan. Skaffa intyg om vård hos FK Visby som handhar dessa. Du måste också lämna ett levnadsintyg varje år till pensionsmyndigheten.
Jag tror att dessa 20% skatt med råge täcker din kostnad för sjukvård.

Betänk också att Spanien t.ex har en betydligt bättre sjukvård än sverige som rasar på OECD lista.
Mediciner är i princip gratis, en kostnad på 700 :- i medicin kostar ca 20 :- Man behöver ingen privat sjukförsäkring om du har recidensia då den allmänna sjukvården håller hög standard. Bl.a har du en egen husläkare på din vårdcentral h24.

Jag skulle inte tveka en sekund på att flytta från detta land som är på väg mot avgrunden med full fart.

Samtidigt lever du ca 30% billigare i Spanien och mycket sol blir det :)
 
Herc skrev:
Betänk också att Spanien t.ex har en betydligt bättre sjukvård än sverige som rasar på OECD lista.
Mediciner är i princip gratis, en kostnad på 700 :- i medicin kostar ca 20 :- Man behöver ingen privat sjukförsäkring om du har recidensia då den allmänna sjukvården håller hög standard. Bl.a har du en egen husläkare på din vårdcentral h24.

Jag skulle inte tveka en sekund på att flytta från detta land som är på väg mot avgrunden med full fart.

Samtidigt lever du ca 30% billigare i Spanien och mycket sol blir det :)
Intressant nog så är har Sverige nästan samma "EU-netto" som Spanien. Skillnaden är att Sverige betalar netto 2,6 Miljarder Euro varje år medan Spanien får nästan lika mycket i bidrag ;).

Men i grunden är jag positiv till EU :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.