Man skall väl inte glömma virkets kvalite´.

För takstolar så är det klassat virke som, i de seriösa fallen, användes.

Detta virke är normalt dyrare. Så att bara spika ihop takstolar med lite vad man tycker ser bra ut är inte att rekommendera.

Allra helst med bakgrund vad som hänt de senaste åren med infallna tak på idrottshallar mm pga snölast.
Visserligen var väl dessa takstolar av stål, men snön bryr sig inte om vilket material takstolen är gjord av... :D
 
Har du räknat på vad materialet skulle kosta om du bygger själv?

220 x 45 C24 kostar 45 kr/lm här, och det går åt ca 32 m per takstol + mellanbjälke, det gör 1.500 kr.
Tillkommer stödben, hanbjälke, skarv-plywood, lim, skruv och spill.
Samt frakt och arbetstid.

Jag skulle tveklöst köpa, och få allt rakt och riktigt.
 
  • Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
När jag byggde min verkstad så gjorde jag takstolarna själv, men när jag byggde ut huset beställde jag och jag tyckte att det priset jag fick skulle jag aldrig kunna tillverka dom själv för. Tänk på att det måste vara klassat virke i takstolar om man har bygglov. Kanske så har dom bättre pris där jag köper. http://www.uppsalatra.se/
 
  • Gilla
Pontus95
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Har du räknat på vad materialet skulle kosta om du bygger själv?

220 x 45 C24 kostar 45 kr/lm här, och det går åt ca 32 m per takstol + mellanbjälke, det gör 1.500 kr.
Tillkommer stödben, hanbjälke, skarv-plywood, lim, skruv och spill.
Samt frakt och arbetstid.

Jag skulle tveklöst köpa, och få allt rakt och riktigt.
vart köper du virket KoW? byggmax har c24 för 35:- metern, och hur räknar du åtgången? när jag räknar överdrivet får jag det till 25 meter 45x220 vilket ju blir 875:- men visst allt annat kostar :)
 
thestrut skrev:
vart köper du virket KoW? byggmax har c24 för 35:- metern, och hur räknar du åtgången? när jag räknar överdrivet får jag det till 25 meter 45x220 vilket ju blir 875:- men visst allt annat kostar :)
Jag köper på GS-byggvaror, det är närmast och bäst service.
Kikade på längre, fingerskarvade, reglar.
Upp till 5,4 m längd kostar de mycket riktigt 35 kr/m.

Betr. längden räknade jag 6,4 m x 2 + 10,1 m + 9,1 m för mellanbjälken, tyckte att du skrev att den ingick.

Sedan får man fundera på spillet. Vet inte vad det kan bli.
Men det är mycket skarvar på ritningen.

Beträffande din idé med att dubbla till 440 mm höjd på underramarna tycker jag så här:
Där skall ju vara längsgående reglar längs stödbenen.
Hoppa över mellanbjälkarna, och lägg kortare bjälkar mellan stödbenen ovanpå denna längsgående regel,
så får du något att lägga golv på. Ute i kattvindarna skall du väl ändå inte ha golv.
Och så sprutar du lösull över det hela (innan golvet är lagt förstås :) ).

Men du skall nog konsultera en erfaren byggare/snickare först :)

PS
Intressant hur de placerar stödbenen. Jag har också 38° taklutning på mitt hus.
Men bredden är 8,4 m mot dina 9,1 m. (Klart ett garage skall vara större än ett bostadshus :rolleyes: )
Och på detta hus har jag 5 m mellan stödbenen, där du bara har 4 m.
Det ger mera rymd på förrådsvinden.
 
PS
Mina takstolar är ritade och tillverkade av Derome.
 
okej då förstår jag,

men tror inte takstolstillverkaren använde fingerskarvade reglar? de skarvar nog med plåtbleck.

har du fribärande takstolar där du får 5 meter på övervåningen? gissar att dessa är ritade för att klara just detta.

din ide med att regla upp på höjden är ju bra ur synpunkten att få in mer isolering, men eftersom takhöjden endast blir 2.2 meter så kan jag nog inte regla på mer på höjden, jag vill kunna gå rak där uppe utan att slå huvve.

men isolering på 220 kanske räcker på förrådsytan och 440 i kattvinden.

jag har tänkt lagt något enklare golv i kattvindarna för att kunna förvara prylar där... (det blir mycket prylar när man har gammbilar som hobby :) )

men kollade lite mer på den ritning jag fått och då står det att väggar ska kläs med skivor.. så då frågar jag konstruktören om detta och det var tydligen ett krav för att hållfastheten ska gälla, kan det verkligen vara så? jag menar takstolarna har ju cc 1200 ska man då lägga en osb på längden mellan takstolarna, det kan väl knappast vara något att räkna upp hållfastheten med? isåfall ska det väl reglas å, och då kan jag förstå det men det syns ju inte på ritningen iaf...
 
thestrut skrev:
...har du fribärande takstolar där du får 5 meter på övervåningen? gissar att dessa är ritade för att klara just detta.
...
Nej, du har naturligtvis rätt, mina är gjorda för upplag i mitten.
Fast hur det påverkar stödbensplaceringen är jag för okunnig för att förstå.
 
det lutar iaf åt att beställa de från fabrik... ska se om det går diskutera priset med dem, annars äre bara att slanta upp :)

känns ju tryggt att veta att de håller, eller iaf är beräknade korrekt :)
 
Den här firman brukar ha hyfsade priser, men det är möjligt att det blir för lång frakt till dig. Kan kanske vara värt att kolla iaf.
http://www.roslunde.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.