Upptäckte att vår Electroluxfrys visar minus 25 grader trots lägsta inställning som är minus 17 grader. Antar att elförbrukningen därför är hög. Frysen är gammal. Undrar vad som är fel.
 
Den går inte på infrysning?
Annars tycker jag att ni ska ta tillfället i akt och byta ut den till en ny.
Det går lätt att räkna hem m lägre energiförbrukning.
 
Går det räkna hem en frys för låt säga 10k? Borde väl ta ett bra tag?
 
Är det en fristående frys eller är det en kombinerad kyl och frys? I det senare fallet är det inte helt fritt att välja temperatur i båda. Om det är en fristående frys är det troligen termostaten som inte gör vad den skall längre. Hur mycket is är det på insidan? Det kanske räcker en bit att frosta av.
 
A
Ja kolla om den inte hängt sig på snabbinfrysning
Är det en med elektronik?
Är hela kondensorn på baksidan varm?
Om 18C är normalt så har du 7C för kallt, 5% pet grad ökad enerigiåtgång ger 35% approximativt
Drar ditt skåp 350kWh per år och ungefär lika mycket i kronor så kostar det dig ca 150kr mer per år ett nytt skåp kanske drar 250kWh. Dvs du sparar 200kr om året så på 50 år har du break even fast då har du säkert bytt skåp 10ggr under den tiden, för de håller sämre.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
largab skrev:
Det går lätt att räkna hem m lägre energiförbrukning.
Har du några siffror som stödjer din tes? Eller upprepar du bara något du läst i ett reklamblad från en vitvarusäljare.

Med tanke på vad en ny frys kostar och att man inte kan räkna med att de håller särskilt länge så tror jag att det är ovanligt att det går att räkna hem någon vinst på ett byte.
 
Maten håller bättre (länge) i -25 än i -18.
 
Minst -18°C (0° F) skall det vara. Min separata Electrolux frysbox håller -32°C sedan den var ny och den går inte särsklit ofta. Frysskåpet i nedre delen av ena kylskåpet håller -25°.
Tror inte att du behöver fundera något över detta, utan låt det vara. :)
 
  • Gilla
Knallskalle och 2 till
  • Laddar…
A
haavard skrev:
Maten håller bättre (länge) i -25 än i -18.
Hur mycket?
 
Vet inte för jag har inte haft två frysar bredvid varandra så att jag har kunnat jämföra.
Men ur min -27gradige frys har jag ätit 12 år gammat kött som blev till vardagslyx. (När kungen kommer får han "helgkött"...)
Ytterst tveksam till att det hade funkat om den bara höll -18?
 
Vad var det för kött? Knappast fläskkött i alla fall. Jag tycker att det brukar bli påtagliga kvalitetssänkningar på kött som legat några månader i frysen även om det skiljer mellan olika sorter. Jag kan förstå om de som jagat själva och har en halv älg eller så i frysen vill att det skall hålla länge, men om man bara förvarar mat köpt i affären där så finns det knappast någon orsak till att förvara maten i flera år. Då finns inte heller någon orsak att ha så kallt i frysen.
 
A
Vad är det som händer vid lägre temperatur än 18C som skulle kunna göra att något håller bättre?
Gäller det all livsmedel i så fall? Glass såväl som fläskkött som vilt som mat bröd som grönsaker som..

Är det någon som VET?
 
Fett härsknar långsammare vid lägre temperatur till exempel. Vatten dunstar inte lika fort heller. -18ºC är ingen magisk gräns utan en avvägning. Feta produkter har generellt kortare hållbarhet. Därför håller fläsk inte lika länge som nöt, därför håller lax inte lika länge som torsk och därför håller kött inte lika länge som grönsaker i frysen. Det mesta håller längre i lägre temperatur.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Ett annat tips för längre hållbarhet är att köpa en vacumförseglingsmaskin
I och med att nästan allt syre sugs ut så förhindrar man frosfrostskador.
 
Avemo skrev:
...-18ºC är ingen magisk gräns utan en avvägning. ...
Inte för oss, men för jänkarna som valde en lämplig gräns var 0° F ett bra val. Hört från en kund som jobbat på FDA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.