Vad trivs nära rhododendron? Zon 4

Tänkte börja anlägga en liten trädgård med bland annat några rhododendronbuskar därför att det är så blött här.

Jag vet att vindruvor går bra men finns det några fler typer av buskar och små träd som trivs nära rhododendron?

Så här ser det ut jag ska börja med att såga ner det där trädet som är närmast vägen. Detta är ett projekt som kommer att ta mycket tid, och om man har tiden för sig är det ju just rhododendron som man ska plantera.

DSCI0471.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte försöka få det att se lite vildvuxet och bohemisk ut och har tänkt att göra lite i taget, allmänna råd och idéer mottages varmt, och det ska bland annat anlägga en damm i mitten.
 
Jag har för mig att Amerikanska blåbär trivs i samma miljö som rhododendron, de vill gärna ha ha rhododendrongödsel. Kanske kan vara något, då blir det ju något att äta också!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vilken fin utsikt ni har över gärdet.
 
Azaleor går bra i samma slags jord som rhododendron,
d v s i okalkad torv. Platsen ser väldigt solig ut. Min erfarenhet är att rhododendron tycker bättre om halvskugga än om gassande sol.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Lidd skrev:
Jag har för mig att Amerikanska blåbär trivs i samma miljö som rhododendron, de vill gärna ha ha rhododendrongödsel. Kanske kan vara något, då blir det ju något att äta också!
Bra förslag



mielo skrev:
Azaleor går bra i samma slags jord som rhododendron,
d v s i okalkad torv. Platsen ser väldigt solig ut. Min erfarenhet är att rhododendron tycker bättre om halvskugga än om gassande sol.

Det kanske är lite väl ljust, men det är så blött så det förslår, jag hoppas att det går bra ändå och när solen står som högst skyddar grannens hus lite också.

Ursäkta om jag frågar något dumt nu men är inte azalea en krukväxt? Finns de i buskform för utomhusodling också?
 
Östlund skrev:
Vilken fin utsikt ni har över gärdet.
Folk som går och kör förbi har så fin utsikt in i vår trädgård också ;) Vi tänkte fördärva för dem med lite buskar och små träd :) Men visst det går att titta ut över fälten en stund och se hur de byter färg med årstiderna :)
 
Ja, azaleor finns för utomhusbruk också!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
DSCI0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0539.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCI0538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag planterat tre buskar Rhododendron catawbiense album, Rhododendron catawbiense grandiflorum (eller vanlig rhododendron) och Azalea mandarin lights.

Det är tre tuffa buskar som tål kylan, ljus och blåst och, jag hade detta i åtanke när jag var på plantskolan och till min stora lycka har jag även fått veta att magnolia också går bra att odla i samma typ av jord som rhododendron eller i närheten i alla fall.

Jag har grävt upp cirka en halv kubik meter lerjord, per buske och blandat med torv 50/50. Tomten sluttar så jag hoppas att det inte kommer att bli vatten stående i groparna. Nu är det bra att vänta och vattna jag har planer på att stör generöst med täckbark runt buskarna varje vår. För att se till att jorden håller en hög mängd organiskt material och att det förblir surt och bra.

Någon som kan tipsa mig om någon mer växt som går bra i sur jord.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren skrev:
Ursäkta om jag frågar något dumt nu men är inte azalea en krukväxt? Finns de i buskform för utomhusodling också?
Azalea är i princip rhododendron som fäller löven på vintern.

En annan buske som trivs i sur jord är hortensia, som jag kom att tänka på efter att ha läst en annan tråd här.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Kalle B skrev:
Azalea är i princip rhododendron som fäller löven på vintern.
Efter att jag har skapat denna tråd har jag googlat lite och enligt några hododendronforum som jag har hittat så är Azalea inte bara i princip rhododendron utan anses nu mera även vara rhododendron.

Kalle B skrev:
En annan buske som trivs i sur jord är hortensia, som jag kom att tänka på efter att ha läst en annan tråd här.
Hortensia är en fin växt, och alla fina växter verkar vilja ha surjurd ;) oj vad surt det ska bli hos oss.
 
Roddisar har litet kompakt rotsystem och vill helst trängas med artfränder. Låta dem växa ihop som ett buskage. Då skyddar de varandra. Sätt dem tätare eller komplettera med fler ex mellan de du redan satt.

Jag skulle nog också komplettera med ett par snabbväxande thujor (?) som skuggskydd till en början.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Det är frågan om snabb växande Roddisbuskar som kan bli tre fyra meter höga jag trodde att jag hade planterat dem tätt?

Men i så fall hamnar det snart en buske till mellan dem.
 
Hur gick det?
Planterade du yterliggare buskar?
 
Det blev lite översvämning där jag bor så projektet lades på is, och jag ringde kommunen, de grävde ett dike åt mig.

Nu har jag grävt ner några dräneringsslangar i marken för att leda ut överskottsvatten till diket, så att buskarna rötter inte ska dränkas.

Nu är det sommar igen och det har börjat blomma fint igen. Fler buskar ska köpas när jag har råd.

20160601_211346[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160601_211411[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräv upp marken mellan roddisarna så att du inte har något gräs där. Jag tror inte du får något vettigt roddisbuskage innan du har givit dem en vettig miljö med skydd för vårsol och ev blåst.

Egentligen börjar du i fel ända när det gäller trädgårdsplaneringen ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.